استخدام نابینایان ممنوع شد
استخدام نابینایان ممنوع شد

جمعی از نابینایان پذیرفته‌شده در آزمون استخدام آموزگار، از رد آنها توسط کمیسیون پزشکی و اعلام عدم صلاحیت برای حضور در شغل معلمی می‌گویند در حالیکه در دفترچه آزمون استخدام آموزگار هیچ اشاره‌‌ای نشده که افراد نابینا امکان جذب به عنوان معلم را ندارند.

استخدام نابینایان به عنوان معلم هر سال پس از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش یا در ایام کنکور و پذیرش دانشجو‌معلمان به عنوان یکی از مشکلات مطرح از سوی این گروه اعلام می‌شود.

به گزارش تسنیم، امسال نیز پس از برگزاری آزمون جذب آموزگار و در مرحله مصاحبه تخصصی، جمعی از نابینایان پذیرفته شده در این آزمون ضمن تماس با خبرگزاری تسنیم از رد آنها توسط کمیسیون پزشکی و عدم ارجاع به مرحله مصاحبه تخصصی خبر می‌دهند!

این افراد که از استان‌هایی مانند تهران، لرستان و … هستند، این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا در دفترچه آزمون استخدام آموزگار صراحتاً ذکر نشده است «افراد نابینا معیارهای لازم برای تصدی شغل معلمی را ندارند»، در صورت اطلاع نابینایان از این موضوع، برای  شرکت در آزمون استخدامی متقاضی نمی‌شدند.

به گفته آنها، بیشتر استان‌ها در کمیسیون پزشکی، افراد نابینا را رد می‌کنند و فقط برخی مناطق مانند استان فارس و شهرری اقدام به تایید وضعیت افراد نابینا برای ورود به معلمی کرده‌اند.

یکی از داوطلبان از شهر بروجرد در این‌باره به تسنیم گفت: «بنده کم‌بینا هستم و حتی می‌توانم کتاب‌های عادی را بخوانم اما توسط کمیسیون پزشکی رد شدم در حالیکه آموزگاری مدارس استثنایی را انتخاب کرده بودم؛ بعد از روزانه ۸ ساعت درس خواندن و برنامه‌ریزی برای قبولی در آزمون، اکنون می‌گویند افراد نابینا نمی‌توانند معلم شوند در حالیکه این موضوع باید در مرحله نخست یعنی دفترچه آزمون استخدامی اعلام می‌شد!»

در بررسی دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون استخدام آموزگار در قسمت سهمیه معلولان با اشاره به “قانون ۳ درصد جذب معلولان” اشاره شده است: معلولان باید صلاحیت و توانایی لازم برای انجام کاری که جهت آن استخدام می‌شوند را داشته باشند. استخدام معلولان به شرط آنکه به تشخیص سازمان بهزیستی کشور معلولیت آنان مانع از ماموریت کاری آنها نباشد، بلامانع است.

هر چند مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند همین بند به تنهایی کفایت می‌کند که افراد نابینا نمی‌توانند معلم شوند اما به دلیل عدم صراحت موضوع و ابهام موجود، نمی‌توان به استناد آن گفت که در دفترچه آزمون استخدامی ذکر شده است، افراد نابینا شرایط لازم برای معلم شدن را ندارند.

با توجه به تکرار این مشکل به صورت سالانه و تمایل جمعیت بسیاری از نابینایان برای معلم شدن، آموزش و پرورش باید تکلیف این موضوع را مشخص و صراحتاً در دفترچه آزمون استخدامی اعلام کند که نابینایان برای معلمی انتخاب نمی‌شوند.

 

حمید طریفی حسینی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این رابطه به تسنیم گفت: بخش منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور باید در این باره پاسخگو باشند. سازمان آموزش و پرورش استثنایی هر سال نیاز خود به آموزگار مدارس استثنایی را اعلام می‌کند و افراد داوطلب باید دارای شایستگی‌ها و صلاحیت‌های تخصصی مورد نیاز باشند.

وی افزود: افرادی که به عنوان معلم در مدارس استثنایی جذب می‌شوند باید بتوانند در گروه‌های مختلف معلولیت تدریس داشته باشند. در آموزش و پرورش استثنایی، هفت گروه از دانش‌آموزان دارای معلولیت حضور دارند و یک معلم ممکن است در طول سال‌های خدمت خود به صورت چرخشی برای گروه‌های مختلف معلولان تدریس داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در سال‌های گذشته معلمان دارای معلولیت، مراحل استخدام را طی کرده و به عنوان معلم در مدارس استثنایی مشغول به کار شدند و هم اکنون برخی از معلمان این مدارس نابینا و ناشنوا هستند.

طریفی حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرده است، به افراد نابینا برای شغل معلمی نیاز ندارد؟ عنوان کرد: اعلام نیاز از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها انجام می‌شود همچنین مدرسه نابینایان فقط در برخی شهرهای بزرگ وجود دارد و معلمی که استخدام می‌شود باید بتواند در گروه‌های مختلف معلولیت تدریس داشته باشد چرا که در همه نقاط کشور مدارس مختص نابینایان نداریم.

وی افزود: در برخی سال‌ها ممکن است، تعداد دانش‌آموزان نابینا کاهش یا افزایش داشته باشد از سوی دیگر تعداد معلمان دارای معلولیت افزایش یابد و نیاز است استان‌ها این معلمان را سازماندهی کنند و اگر نتوانند در سایر گروه‌ها سازماندهی شوند با مشکل مواجه خواهند شد.

همچنین صادق ستاری فرد؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: در سالیان اخیر برخی افراد نابینا که به عنوان معلم استخدام شدند به دلیل برخی محدودیت‌ها در کارهای اداری مشغول به فعالیت شدند.

به گزارش زیرنویس،  مشکل جذب افراد نابینا به‌عنوان معلم طی سال‌های گذشته نیز وجود داشت؛ مجید هداوند معاون وقت برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ۱۸ مهر ۱۴۰۰ درباره تحصیل داوطلبان نابینا در دانشگاه فرهنگیان گفته بود: «کارگروهی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان  آموزش و پرورش استثنایی تشکیل و شیوه نامه‌ای تهیه شد که براساس آن سه گروه از داوطلبان آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، داوطلبان دارای معلولیت جسمی حرکتی و حتی دانش‌آموزان طیف اوتیسم با هوش‌بهر عادی می‌توانند متقاضی شغل معلمی شوند.

کدرشته‌های دانشگاه فرهنگیان را بررسی کردیم و کد رشته‌هایی که این افراد مجاز به شرکت در آنها هستند و می‌توانند به عنوان معلم در مدارس عادی و استثنایی تدریس کنند، مشخص شد همچنین پیشنهاد شد، کارگروه مصاحبه‌گر این داوطلبان باید متخصصانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشد تا تشخیص بدهند آیا فرد توانایی تدریس و ادامه کار در مدارس عادی و استثنایی را دارد. نامه‌ای توسط واحد امور اداری وزارت آموزش و پرورش به استانها ارسال و در آن ذکر شده است، این داوطلبان می‌توانند به عنوان معلم در‌آموزش و پرورش استثنایی فعالیت کنند، این اقدام یک گام رو به جلو است اما به دنبال این هستیم براساس قانون سه درصد استخدام معلولان، امکان فعالیت افرادی که توانایی دارند و کارگروه این توانایی را تشخیص می‌دهد در سایر بخش‌ها فراهم شود.»

منبع: تسنیم