فهرست ۱۴میلیون یورویی جواد نکونام برای استقلال!
فهرست ۱۴میلیون یورویی جواد نکونام برای استقلال!

ایرنا نوشت: جواد نکونام سرمربی تیم فوتبال استقلال فهرست نفرات مدنظر خود را در اختیار مسئولان باشگاه قرار داده است که در این بین نام ستاره‌هایی چون علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، اللهیار صیادمنش و سعید عزت‌اللهی و… قرار دارد. تیم فوتبال استقلال با تمام چالش‌ها و حاشیه‌هایی که پیش روی خود داشت، نیم فصل اول […]

- فهرست ۱۴میلیون یورویی جواد نکونام برای استقلال!

ایرنا نوشت: جواد نکونام سرمربی تیم فوتبال استقلال فهرست نفرات مدنظر خود را در اختیار مسئولان باشگاه قرار داده است که در این بین نام ستاره‌هایی چون علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، اللهیار صیادمنش و سعید عزت‌اللهی و… قرار دارد.

تیم فوتبال استقلال با تمام چالش‌ها و حاشیه‌هایی که پیش روی خود داشت، نیم فصل اول لیگ برتر را با قهرمانی به پایان رساند. حالا نکونام نگران سرنوشت تیمش است و نمی‌خواهد تا تمام زحمات و تلاش‌هایی که در نیم فصل کشیده است را به راحتی از دست بدهد. او به دنبال بستن تیمی است که بتواند در لیگ برتر و جام حذفی به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند.

نکونام در نشست مطبوعاتی‌ خود به صراحت از از نیازهای تیمش برای جذب چندین بازیکن خبر داد و اعلام کرد که برای ماندن در کورس قهرمانی باید پنج بازیکن را در اختیار داشته باشد.

در این راستا، گفته می‌شود نکونام فهرستی را به مدیریت باشگاه استقلال تحویل داده است که نام ستاره‌های مطرحی دیده می‌شود که هر کدام از آنها گرانقیمت بوده و جذب آنها تقریبا محال به نظر می‌رسد.

سرمربی استقلال در خط دفاعی به دنبال جذب چند بازیکن با کیفیت است تا دیگر نگران محرومیت و مصدومیت بازیکنانش نباشد. در این پست رافائل سیلوا را باید اولین خرید زمستانی استقلال نامید. بازیکنی که فصل گذشته در جمع آبی‌پوشان حضور داشت اما با این باشگاه وارد چالش شد و به فیفا شکایت کرد اما مذاکراتی میان طرفین شکل گرفت تا او اولین خرید آبی‌ها لقب بگیرد.

نکونام ۲ گزینه دیگر را در خط دفاعی دارد. سیدمجید حسینی و عارف آقاسی بازیکنان دیگری هستند که نامشان در فهرست او حضور دارد. آقاسی در ابتدای فصل نیز در فهرست استقلال قرار داشت اما ترجیح داد به تراکتور برود. او با تبریزی‌ها قرارداد دارد و بعید به نظر می‌رسد تی‌تی‌ها رضایت‌نامه‌اش را صادر کنند.

حسینی در کایسری اسپور به مهره‌ای ثابت تبدیل شده است و با تیمش روزهای خوبی را در لیگ ترکیه پشت سر می‌گذارد،. اینکه او بخواهد فوتبال ترکیه را رها کرده و به ایران بازگردد، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

در ادامه فهرست خرید نکونام به خط هافبک می‌رسیم. علیرضا جهانبخش کاپیتان دوم تیم ملی که در فاینورد هلند حضور دارد یک نام رویایی و غیر قابل باور برای پوشیدن پیراهن استقلال است. عدم تمایل او برای بازگشت به فوتبال ایران، موضوعی است که همه از آن با خبر هستند.

علی قلی‌زاده که رکورد گران‌ترین خرید تاریخ لیگ لهستان را به نام خود ثبت کرده است، شرایط خوبی در تیم لخ‌پوزنان ندارد اما بازگشت او به فوتبال ایران غیر قابل باور است. او چندی پیش اعلام کرد که می‌خواهد در اروپا بماند و به بازگشت به فوتبال ایران فکر نمی‌کند.

ابتدا از خط دفاعی شروع می‌کنیم. با وجود بازگشت سیلوا و حضور ایمان سلیمی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند و روزبه چشمی، نکونام قصد دارد یک مدافع دیگر را به خدمت بگیرد تا به مانند چند بازی اخیر، با بحران فقر مدافع روبه‌رو نشود که البته شاید با آمدن سیلوا، تقویت این پست در اولویت‌های دوم و سوم نکونام باشد.

آقاسی که در فولاد تجربه همکاری با نکونام را دارد و پیش از این نیز در نیم فصل نخست لیگ بیست و یکم پیراهن استقلال را بر تن کرده بود، دیگر گزینه سرمربی آبی‌پوشان است. او در تابستان نیز مدنظر نکونام بود ولی در نهایت تصمیم گرفت تا به فوتبالش در تراکتور ادامه دهد.

البته استقلال برای خط دفاعی دست روی یک نام بزرگ گذاشته است. حسینی که این روزها در کایسری اسپور به مهره‌ای ثابت تبدیل شده و تیمش نیز در رده چهارم حضور دارد، گزینه مورد نظر نکونام است که علی خطیر برای جذب او کار بسیار سختی دارد.

در خط میانی، گزینه‌ای که همواره به استقلال لینک شده است، در فهرست نکونام حضور دارد. سعید عزت‌اللهی که بحث پیوستنش به سرخابی‌های پایتخت طی سال‌های اخیر همواره مطرح بوده، دیگر بازیکن موردنظر کادرفنی آبی‌هاست. او نیز همچون حسینی تا پایان فصل با تیمش یعنی وایله قرارداد دارد. وایله در تابستان برای جدایی سعید، مبلغ بالایی را از استقلال و پرسپولیس درخواست کرده بود و باید دید حاضر است که تابستان ۲۰۲۴ این بازیکن ملی پوش را رایگان از دست بدهد یا در زمستان با فروش او کسب درآمد خواهد کرد.

نام امیرحسین حسین‌زاده نیز در فهرست نکونام قرار دارد. بازیکنی که تابستان نیز مذاکراتی با استقلال داشت اما در نهایت باشگاه تراکتور حاضر به پرداخت مبلغ رضایت‌نامه این بازیکن به شارلوا شد. امید نورافکن نیز که همچون حسین‌زاده تجربه حضور در استقلال و شارلوا را دارد، مدت‌هاست که مورد توجه آبی‌ها قرار گرفته و نکونام به دنبال جذب اوست که باید دید سپاهان رضایت‌نامه این بازیکن را صادر خواهد کرد یا خیر

در ادامه فهرست بلندبالای سرمربی استقلال، نام لژیونرهای مطرح دیگری دیده می‌شود. جهانبخش که اکنون در فاینورد هلند حضور دارد، یک نام رویایی برای حضور در جمع آبی‌ها است. بازیکنی که بسیار بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها به لیگ برتر ایران بازگردد و باید دید مذاکره‌ای با وی صورت خواهد گرفت یا خیر.

قلی‌زاده که رکورد گران‌ترین خرید تاریخ لیگ لهستان را به نام خود ثبت کرده است، شرایط خوبی در لخ پوزنان ندارد. قطعا این تیم حاضر نیست به راحتی وینگر ایرانی را از دست بدهد ولی نام او نیز در لیست نکونام دیده می‌شود. پس از آن، به دو نام مهم دیگر می‌رسیم که هر دو از استقلال راهی لیگ‌های اروپایی شده‌اند.

اللهیار صیادمنش که وضعیت خوبی در هال سیتی ندارد به همراه محمد محبی دیگر بازیکنان مد نظر جواد نکونام هستند، هر دو بازیکن از استقلال به اروپا رسیدند. به طور حتم ماجراهای ابتدای فصل درباره ماندن محبی را فراموش نکرده‌اید و از خود این سوال را می‌پرسیدید اگر استقلال پول داشت چرا او را نگه نداشت؟

درباره صیادمنش نیز باید گفت دوست دارد در هال سیتی بماند و به حقش برسد و بازگشت او به استقلال و ایران کمی دور از تصور است. ضمن اینکه هال سیتی به این راحتی‌ها بازیکنی که برایش هزینه کرده است را از دست نمی‌دهد.

استقلال باید برای نیم فصل دوم خودش را تقویت کند و این خواسته کاملاً بر حق نکونام است. آبی‌پوشان در تابستان امسال آنطور که جواد نکونام می‌خواست یارگیری نکردند و همین مسئله ارزش کار سرمربی و نفرات کنونی را بیش از پیش نمایان می‌کند چون با وجود مشکلات فراوان، توانستند نیم فصل اول را با موفقیت به پایان برسانند. خطیر باید تلاش خود را بکند تا تیمش را تقویت کند اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت فهرستی که تحت عنوان لیست نکونام در رسانه‌ها مطرح شده کهکشانی و جذب آنها بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است.

اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت کنیم باید بنویسیم که خریدن همه بازیکنان مورد نظر نکونام برای نیم فصل دوم امری تقریباً محال است و قطعاً خود سرمربی استقلال نیز از این موضوع با خبر است.

برای اینکه فهرست بازیکنان مدنظر نکونام را تخمین بزنیم به سراغ سایت ترانسفرمارکت رفتیم؛ سایتی که با توجه به عملکرد فصول اخیر، پست بازی، سن و استعداد، ارزش فعلی بازیکنان را مشخص می‌کند؛ هرچند این ارقام ممکن است دقیق نباشد اما می‌توان از آن برای برآورد حدودی ارزش بازیکنان استفاده کرد.

علی‌رضا جهانبخش (۲ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو)

اللهیار صیادمنش (۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو)

سعید عزت اللهی (۳۵۰هزار یورو)

علی‌‍‌ قلی‌زاده (یک میلیون ۵۰۰ هزار یورو)

مجید حسینی (۲ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو)

محمد محبی (یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو)

امیر حسین حسین‌زاده (۷۰۰ هزار یورو)

امید نورافکن (یک میلیون یورو)

عارف آقاسی (۵۵۰ هزار یورو)

فرشاد احمدزاده (۵۰۰ هزار یورو)

مجموع ارزش این بازیکنان در سایت ترانسفرمارکت در حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو(حدود ۸۰۰ میلیارد تومان) تخمین زده شده است. این بدان معنا است که استقلال بدون احتساب سایر بازیکنان و تنها برای این نفرات باید ۲ بار از سقف بودجه عبور کند!

ضمن اینکه بازیکنان مورد نظر با باشگاه‌های خود قرارداد دارند و اگر پول رضایت‌نامه‌ این بازیکنان را نیز به رقم مذکور اضافه کنیم، مبلغ سرسام‌آوری خواهد شد که بی‌شک از عهده استقلال خارج است. به عبارت دیگر، استقلال باید به طور تقریبی در مجموع مبلغ ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو(بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان) دیگر بابت اخذ رضایت‌نامه بازیکنان مذکور پرداخت کند

استقلال قطعا نیازمند جذب بازیکنان جدید است و تعطیلات لیگ برتر به خاطر حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، بهترین موقعیت برای کادر مدیریتی باشگاه است تا با جذب بازیکنان جدید، فرصتی مناسب برای تحقق هرچه بهتر اندیشه‌های تاکتیکی سرمربی تیم را فراهم کند. لیگ برتر به خواب زمستانی رفته است اما بیداری استقلال در همین فرصت می‌تواند زمینه را برای آمادگی هرچه بیشتر این تیم فراهم کند.

منبع: اطلاعات انلاین