درباره سامورایی چشم آبی؛ ما تاوان چه چیزی را پس می‌دهیم؟
درباره سامورایی چشم آبی؛ ما تاوان چه چیزی را پس می‌دهیم؟

نتفلیکس برای ادای دین به سینمای شرق، پاییز امسال انیمه‌ای حماسی با نام «سامورایی چشم آبی» تولید و منتشر کرد که به اعتقاد بسیاری از منتقدان احساس تماشای سریال تاج‌وتخت را برای مخاطب تداعی می‌کند. انیمه سامورایی چشم آبی «Blue Eye Samurai» درباره دورانی حساس و مهم در ژاپن است. زمانی که این کشور مرزهایش […]

درباره سامورایی چشم آبی؛ ما تاوان چه چیزی را پس می‌دهیم؟

نتفلیکس برای ادای دین به سینمای شرق، پاییز امسال انیمه‌ای حماسی با نام «سامورایی چشم آبی» تولید و منتشر کرد که به اعتقاد بسیاری از منتقدان احساس تماشای سریال تاج‌وتخت را برای مخاطب تداعی می‌کند.

انیمه سامورایی چشم آبی «Blue Eye Samurai» درباره دورانی حساس و مهم در ژاپن است. زمانی که این کشور مرزهایش را به روی جهان بست و از ورود سفیدپوستان به کشور جلوگیری کرد. در این دوران که دوره ادو « Edo» نامگذاری شد، تحت‌عنوان تجمل‌ستیزی، قانون‌هایی علیه مدل مو، لباس و زیورآلات تصویب شد. اما مهم‌ترین قانون، مربوط به طبقه‌بندی اجتماعی بود که سامورایی‌ها بالاتر از صنعتگران، بازرگانان و کشاورزان به‌حساب می‌آمدند. این دوران تا ۱۵ نسل ادامه پیدا کرد.

قصه «سامورایی چشم آبی» درباره زندگی زنی جنگجو به نام میزو «Mizo» است. او یک سامورایی دو رگه است و شخصیتی مرموز دارد که در تلاش است دو راز زندگی خود را پنهان کند. او برای انتقام گرفتن از کسانی که باعث مرگ مادرش شدند یک دلال اسلحه را تعقیب می‌کند و در این جستجو به مردان سفیدپوستی می‌رسد که می‌خواهند او را بکشند. رینگو « Ringo » نیز آشپزی خوش ذوق است که مغازه نودل فروشی پدرش را رها می‌کند تا به میزو بپیوندد و یک سامورایی شود.

«جین وو»، سازنده سامورایی چشم آبی درباره اولین تجربه کارگردانی‌اش می‌گوید: «من از دو جهت با شخصیت میزو ارتباط برقرار کردم. در وهله اول اینکه او یک زن در دنیای مردانه است و من بیشتر دوران حرفه‌ای‌ام در محیطی کاملا مردانه کار کردم. بنابراین می‌دانستم که چگونه خودم را در آن دنیا مدیریت و هدایت کنم. ویژگی بعدی که من با آن ارتباط برقرار کردم این بود که در آسیا بزرگ شدم و بعد به آمریکا رفتم. به این خاطر من به هیچ‌کدام از این دو فرهنگ تعلق ندارم. می‌دانم طرد شدن از هر دو طرف چه حسی دارد. در آمریکا من دختر چینی هستم و وقتی به خانه برمی‌گردم، دختر آمریکایی‌ام. چیزی شبیه به این حس بد را ما مهاجران به آمریکا هم احساس می‌کنیم و گاهی از خودمان می‌پرسیم چرا ما انقدر متفاوتیم؟ ما تاوان چه چیزی را در این سرزمین پس می‌دهیم؟

گروه صداپیشگان «سامورایی چشم آبی»، همگی آسیایی‌تبارند و در هالیوود فعالیت می‌کنند.
«سامورایی چشم آبی» با زیرنویس فارسی در فیلیمو قابل تماشا است.

منبع: اطلاعات انلاین