پ
  • شناسه : 93424
  • 14 دی 1402 - 8:29
  • 63 بازدید

ترکیه کدام ایده های بد را کنار گذاشت و پیش رفت؟ / ما چرا پیش نرفتیم؟

اما آیا این تنها ایران است که در تاریخ معاصر در دور تسلسل سیاست‌های خطا درجا زده است؟ طبیعتا خیر. ایده‌های بد همه جا هستند و در روشنایی روز با ظاهری زیبا به صحنه می‌آیند. پاکستان، روسیه، عراق و خود ترکیه از مصادیق عینی گیر افتادن در تله ایده‌های بد و استمرار خطا در سیاستگذاری […]

- ترکیه کدام ایده های بد را کنار گذاشت و پیش رفت؟ / ما چرا پیش نرفتیم؟

اما آیا این تنها ایران است که در تاریخ معاصر در دور تسلسل سیاست‌های خطا درجا زده است؟ طبیعتا خیر. ایده‌های بد همه جا هستند و در روشنایی روز با ظاهری زیبا به صحنه می‌آیند. پاکستان، روسیه، عراق و خود ترکیه از مصادیق عینی گیر افتادن در تله ایده‌های بد و استمرار خطا در سیاستگذاری اقتصادی هستند.

اما برخی از این بازیگران با گذشت زمان از اشتباهاتی که داشتند، آموختند، به ایده‌های بد پشت کردند و پا در جاده صحیح که مسیری جهانی است، گذاشتند.

نخبگان ترکیه بعد از سال‌ها آزمون و خطا بالاخره آموختند چگونه باید در بازی قدرت به شکلی پیش رفت که بازی اقتصاد به هم نخورد و استمرار یابد. همین عامل بود که موجب شد ترس از تجارت جای خود را به استقبال از تجارت و همکاری دهد. البته ترکیه‌ای‌ها هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب کار بسیاری دارند؛ اما در این تغییر برای ما درس‌های بسیاری است.

چیزی که به نظر می‌رسد ما باید از ترکیه بیاموزیم این است که در دستگاه‌ سیاستگذاری خود از ایده‌های بد پرهیز کنیم. در واقع مهم‌ترین درسی که می‌توان از ترکیه گرفت این است که ایده‌های بد هرقدر هم که زیبا ارائه شوند و در لفافه پیچیده شوند، سرانجامی ندارند.

دیوار بستن به دور اقتصاد ایران با ادعای دفاع از تولید ملی بدترین ایده‌ای است که می‌تواند اقتصاد هر کشوری را از تحرک بازدارد. سیاستگذار اگر می‌دانست چنین ایده‌ای تا چه اندازه بر کارآفرین ایرانی و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اثرگذار است، هرگز دست به انتخاب آن نمی‌زد.

ایده قطع همکاری با شرکای خارجی و ساختن همه چیز در داخل و خودکفایی کامل به بهانه کاهش ارزبری و… نیز از دیگر مواردی است که نه تنها منابع داخلی را هرز می‌برد، بلکه جریان ورود فناوری و دانش ساخت به داخل را قطع می‌کند.

ترکیه از تبعات ایده‌های بد درس گرفت و آموخت از ایده‌های درست و جهانی در دستگاه سیاستگذاری خود استفاده کند. این مورد شاید مهم‌ترین ریشه شکاف میان ایران و بازیگران موفق‌تری نظیر ترکیه در عرصه اقتصاد جهانی باشد.

۲۳۳۰۲

منبع: خبـرآنلاین

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

تغییر نام باشگاه استقلال در این تاریخ + علت چیست؟ 10 اردیبهشت 1403

تغییر نام باشگاه استقلال در این تاریخ + علت چیست؟

به گزارش سلام نو، چند وقت پیش بود که استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد و حالا خبر جدیدی به گوش می‌رسد. یکی از خبرنگاران نزدیک به مدیریت باشگاه استقلال ادعا کرد: تلفیق برند استقلال و هلدینگ خلیج فارس این حدس و گمان را به وجود می‌آورد پسوند خلیج فارس به نام استقلال اضافه […]

عبدالناصر، رئیس‌جمهوری که تاریخ نمی‌دانست! 10 اردیبهشت 1403

عبدالناصر، رئیس‌جمهوری که تاریخ نمی‌دانست!

سجاد تبریزی خبرنگار اطلاعات نوشت: کتاب درسی تاریخ چاپ قاهره به تاریخ ۱۹۵۵ برای ما می‌تواند مرجع خوبی باشد که نادرستی یک جعل بزرگ را به اثبات برسانیم. این سال، همزمان با دومین سال ریاست‌جمهوری «جمال عبدالناصر» در مصر بود؛ کشوری سراسر شور و غلیان احساسات در درگیری نزدیک با رژیم اشغالگر اسرائیل.  راهبرد عبدالناصر برای […]

10 اردیبهشت 1403

تلفات سنگین نظامیان صهیونیست در انفجار بمب در غزه |

به گزارش زیرنویس به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رسانه‌های عبری زبان از کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان اسرائیلی بر اثر انفجار بمب در نوار غزه خبر دادند. شبکه العربی نیز به نقل از برخی منابع از کشته و زخمی شدن ۱۰ نظامی اسرائیلی در عملیات مقاومت در محور نتساریم در جنوب […]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است 05 اردیبهشت 1403
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگران:

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه رکن جهش تولید کارگر است، گفتند: با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند 02 اردیبهشت 1403

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند

با توجه به اینکه قرار بود هزینه های انتخاباتی نامزدها اعلام شود انتظار می رود شورای نگهبان برای مردم روشن کند که هر یک از نمایندگان در حوزه انتخابیه من و احزاب و پشتیبانان مالی آنها در این مرحله چقدر هزینه کرده‌اند.

عدم تناسب افزایش حقوق و افزایش کرایه حمل و نقل 02 اردیبهشت 1403

عدم تناسب افزایش حقوق و افزایش کرایه حمل و نقل

در حالی که هنوز کش و قوس‌های میزان افزایش حقوق نتوانسته رضایت حقوق بگیران را تأمین کند از گوشه و کنار تعرفه های جدید کالا و خدمات به گوش می‌رسد آن هم بیشتر از درصد افزایش حقوق.

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان 31 فروردین 1403
نشانی از انفجار و تخریب نیست

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

اصفهان – حوالی ساعت ۴ صبح امروز چند صدای انفجار در اصفهان و به ویژه در شمال اصفهان شنیده شده است.

«تنبیه متجاوز»؛ اصابت موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی 26 فروردین 1403
وعده صادق رهبر انقلاب محقق شد؛

«تنبیه متجاوز»؛ اصابت موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی

از ساعاتی پیش عملیات گسترده پهپادی سپاه علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد و بر اساس گزارش ها بیش از نیمی از موشک های ایرانی به اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده اند.