به گزارش زیرنویس، محمدرضا قربانی مدیرکل راه‌آهن آذربایجان در آستانه سفر رئیس جمهور به ترکیه، به صحبت اخیر خود با علی‌کارابی مدیرکل راه‌آهن مالاتیا ترکیه اشاره کرد و گفت: به دلیل پایین آمدن سطح آب دریاچه و به واسطه آن، عدم شیب بندی موجود در اسکله وان، واگن‌های ایرانی امکان ورود به فری بوت (کشتی […]

به گزارش زیرنویس، محمدرضا قربانی مدیرکل راه‌آهن آذربایجان در آستانه سفر رئیس جمهور به ترکیه، به صحبت اخیر خود با علی‌کارابی مدیرکل راه‌آهن مالاتیا ترکیه اشاره کرد و گفت: به دلیل پایین آمدن سطح آب دریاچه و به واسطه آن، عدم شیب بندی موجود در اسکله وان، واگن‌های ایرانی امکان ورود به فری بوت (کشتی حمل واگن) دریاچه وان را نداشتند.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته و شیب بندی مناسبی که در این منطقه انجام شد، طرف ترکیه‌ای در حال آماده کردن اسکله دریاچه وان است که در این صورت با شرط منفک نشدن واگن‌ها از همدیگر، امکان قرارگیری واگن‌های ایرانی بر روی فری بوت (کشتی حمل واگن) میسر می‌شود. همچنین قرار شده که طرف ترکیه‌ای موعد افتتاحیه این پروژه را اعلام کند و سپس ما نیز به شرکت‌های ایرانی صاحب واگن اطلاع می‌دهیم که می‌توانند کالاهای صادراتی خود را با واگن‌های ایرانی حمل کنند.

قربانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در صورت تحقق کامل این طرح، واگن‌های ایرانی در داخل کشور بارگیری و به سمت راه‌آهن رازی حرکت کرده و بعد به مقصد ایستگاه راه‌آهن کاپیکو ترکیه و در ادامه نیز توسط راه‌آهن ترکیه به ایستگاه راه‌آهن وان اعزام و سپس بعد از قرار گرفتن روی فری بوت (کتی حمل واگن)، واگن‌ها به شهر تاتوان ترکیه منتقل و در نهایت به مقاصد خود حمل می‌شوند.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان در پایان به مزایای تحقق این طرح اشاره و بیان کرد: این پروژه ضمن ایجاد رونق در موضوع حمل و نقل بین‌المللی، آورده خوبی نیز به لحاظ تعرفه حمل‌ونقلی برای صاحبان بار دارد. بارهای صادراتی نیز با هزینه کمتری صادر می‌شوند و اگر شرکت‌ها با همان واگن‌ها بخواهند واردات انجام دهند به تبع آن هزینه واردات نیز پایین می‌آید.

گفتنی‌است با اعلام نهایی راه‌آهن ترکیه، امکان شرکت واگن‌های ایرانی در حمل‌ونقل بین المللی فراهم می‌شود.

منبع: مـهر