بازی با بورکینافاسو محک جدی برای تیم ملی نیست/ حضور در فینال جام ملت ها به نوعی قهرمانی است
بازی با بورکینافاسو محک جدی برای تیم ملی نیست/ حضور در فینال جام ملت ها به نوعی قهرمانی است

میرزاییان کارشناس فوتبال درباره وضعیت تیم ملی فوتبال در آستانه بازی‌های جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: اشکالاتی که در بازی‌های گذشته مشهود بود به نظرم سرمربی تیم سعی کرده این نواقص را برطرف کند. اما چیزی که مهم است این است که در مسابقات اتفاقاتی بیفتد که پیش بینی نشده است. مسیری که برای تیم […]

- بازی با بورکینافاسو محک جدی برای تیم ملی نیست/ حضور در فینال جام ملت ها به نوعی قهرمانی است

میرزاییان کارشناس فوتبال درباره وضعیت تیم ملی فوتبال در آستانه بازی‌های جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: اشکالاتی که در بازی‌های گذشته مشهود بود به نظرم سرمربی تیم سعی کرده این نواقص را برطرف کند. اما چیزی که مهم است این است که در مسابقات اتفاقاتی بیفتد که پیش بینی نشده است. مسیری که برای تیم ملی در جام جهانی تعیین شده است و لیستی که اعلام شد.

او افزود: به هر حال هر لیستی که اعلام شود انتقاداتی وجود دارد، اما فکر می‌کنم با کمترین خطا و درصدی که برای انتخاب بازیکنان ارزشمندمان تعیین شده است و  لیست بد نبوده و خوب بوده است. اکنون هم زمانش نیست که ما به طور مثال انتقاداتی را به تیم ملی وارد کنیم. قطعا هم انتقاداتی هست، اما فکر می‌کنم اکنون باید نگاهمان به تیم ملی مثبت باشد و همه کمک کنند و از زوایای مختلف به تیم ملی نگاه کنیم.

ریکاوری بازیکنان بالای ۳۰ سال سن سخت خواهد بود 

میرزاییان گفت: درست است تیم ملی فوتبال ما از لحاظ سنی یکی از تیم‌های مسن جام ملت‌های آسیا است، اما این خیلی مهم است که بازی‌هایی که هر چند روز یک بار تیم ملی کشورمان بازی می‌کند این ریکاوری و بازگشت اولیه برای هر بازیکنی بسیار مهم است که این ریکاوری برای بازیکنان بالای ۳۰ سال سن سخت صورت بگیرد. من فکر می‌کنم که تعداد بازیکنانی که یک شکل هستند و سرمربی محترم می‌تواند ترکیب‌های مختلفی را در بازی‌های گروهی در نظر بگیرد. باید قبول کنیم که مرحله گروهی سخت برای ما نخواهد بود برای همین به نظرم می‌توانیم هر چند روز تغییراتی در ترکیب تیم ملی بدهیم که هم تیم ملی را حریفان بتوانند  آنالیز و  رصد کنند و هم بتوانیم از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنیم تا همه بازیکنان ما در شرایط مسابقات قرار بگیرند.

قلعه نویی درس های زیادی از جام ملت های آسیا گرفته است 

کارشناس فوتبال بیان کرد: بعد از مرحله گروهی کار اصلی تیم ملی فوتبال شروع می‌شود و مرحله حذفی هست که دغدغه و مشکل داشتیم و قلعه نویی هم به این مسئله اشراف دارد و در سال ۲۰۰۷ برایش این اتفاق افتاد و مقابل کره جنوبی حذف شدند و به نظرم  قلعه نویی درس‌های زیادی از آن مسابقات به دست آورده و بتواند در این جام ملت‌ها به او کمک کند. البته تیم ملی فوتبال از ظرفیت بالایی برخوردار است به خاطر اینکه بازیکنان باتجربه‌ای داریم و اگر از تجربه مان استفاده نکنیم و جوانگرایی هم نکردیم خیلی  برای تیم ملی ما خوب نیست.

برگشت به عقب زمین مشکل اساسی تیم ملی فوتبال است 

میرزایی تصریح کرد: خط حمله یکی از نقاط قوت تیم  ملی فوتبال است و آزمون، طارمی، جهانبخش و قدوس بازیکنانی هستند که کیفیت بالایی دارند و اگر خدای نکرده هر کدام از آن‌ها در مسابقات محروم یا مصدوم شوند این کار را برای ما سخت می‌کند. هر موقع که آزمون یا طارمی نباشد تیم‌ها این اجازه را پیدا می‌کنند که پرتعداد در محوطه جریمه ما حمله کنند. مشکل اساسی ما این است که زمانی ما در حمله هستیم توپ را از دست می‌دهیم به نظرم باید زود برمی گردیم و با چه شدت و سرعتی خیلی مهم است. اگر خدای نکرده در مرحله حذفی این شرایط را درک نکنیم مقابل تیم‌هایی مثل کره جنوبی کار برای ما سخت می‌شود.

نفوذ مدافعان کناری کار تیم ملی را برابر تیم های قدرتمند سخت می کند 

او افزود: تیم ملی فوتبال کشورمان از دفاع به حمله فوق العاده است، اما از حمله به دفاع به خاطر برگشت‌های دیر هنگام مدافعان وسط و هافبک‌های مرکزی ما دارند کار را سخت می‌کند و به نظرم این می‌تواند به تفکر سرمربی تیم  برگردد که مقابل  تیم‌هایی که سرعت دارد تعداد نفراتشان بیشتر باشد و عمق را در خط دفاع و هافبک رعایت کنند تا آسیبشان کمتر باشد. من فکر می‌کنم یکی از برنامه‌هایی که قلعه نویی در تیم ملی داشته اجازه دادن به مدافعان کناری است که خیلی نفوذ کنند و این شاید در بازی‌های اول خوب باشد، اما مقابل تیم‌های باکیفیت مثل کره جنوبی حضور مدافعان کناری ما در حمله کار را برای تیم ملی کشورمان در فاز دفاع سخت می‌کند و باید قبول کنیم این نقیصه در تیم ملی ما است و باید استراتژی تعریف کنیم که کمترین آسیب را بعد از لو دادن توپ در فاز حمله و برگشت به دفاع داشته باشیم.

بازیکنان برای آسیب ندیدن بیش از یک نیمه بازی نمی کنند 

کارشناس فوتبال درباره بازی دوستانه تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم بورکینافاسو را چطور ارزیابی می‌کنید و اینکه محک جدی ملی پوشان می‌خورند، اظهار کرد: بازی‌هایی که نزدیک به مسابقات جام ملت‌های آسیا  است اول باید از آسیب دیدگی بازیکنان جلوگیری کنیم، چون چند روز دیگر بازی دارند و خیلی مهم است که بازیکنان ما آسیب نبینند. به نظرم این بازی محک جدی برای تیم ملی نباشد و اولویت مهم در این بازی و دیدار با اندونزی قبل از بازی‌های جام ملت‌های آسیا این است که هماهنگی در تیم ملی به وجود آید و قلعه نویی ترکیب اصلی را بشناسد و مرور تاکنیک‌ها صورت می‌گیرد. به نظرم تعویض‌های زیادی در  بازی با بورکینافاسو صورت بگیرد و بازیکنان اصلی ما همانند طارمی و آزمون بیشتر از ۶۰ دقیقه بازی نکنند و این نشان می‌دهد که قلعه نویی می‌خواهد به کار‌هایی که اشاره کردم بیشتر نظر دارد. طبیعی است  که قلعه نویی از بازیکنان بیش از یک نیمه استفاده نکند تا از آسیب دیدگی شان جلوگیری کند و فرصت را به همه بازیکنان در روی نیمکت هم بدهد و آن‌ها  هم اجازه داشته باشند  در برنامه‌ها و پازل تاکنیکی قلعه نویی قرار بگیرند.

نباید به تیم ملی فوتبال فشار وارد کنیم 

میرزاییان درباره اینکه تیم ملی کشورمان بعد از ۵۰ سال  می‌تواند قهرمان جام ملت‌های آسیا شود، گفت: اعدادی که می‌گوید که ۴۸ سال المپیک نرفتیم و ۵۰ سال در جام ملت‌های آسیا قهرمان نشدیم و این مسائل شاید باعث شود که فشار بر روی تیم ملی وارد کند و زیاد نباید به این موضوعات اهمیت بدهیم که چند سال است قهرمان نشدیم و یک باره بخواهیم کادر فنی و بازیکنان این فشار را تحمل کنند. من احساس می‌کنم آرامش و تمرکز بالا  از لحاظ ذهنی به تیم ملی کشورمان کمک می‌کند که بازی به بازی جلو بروند و این را قلعه نویی می‌داند و به فینال و نیمه نهایی در جام ملت‌های آسیا فکر کنند. مرحله اول و دوم حذفی برای ما حائز اهمیت است و باید فشار را کم کنیم. واقع بینانه قبول کنیم که ما چیزی‌های خوبی نکاشتیم که بخواهیم برداشت خوبی داشته باشیم و امیدوارم این تیم بتواند قهرمان شودو اکر این تیم به فینال برود یک نوع قهرمانی است که باید قبول کنیم مقابل تیم‌های قوی  بازی می‌کنیم مثل تیم ژاپن که ۴ گل به آلمان می‌زند و تیم عربستان را داریم که با جذب ستارگان جهان لیگ پویایی به وجود آورده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: تیم ملی کره جنوبی بازیکنان بسیار خوبی دارد و سون در انگلیس دارد می‌درخشد. بازیکنانی که اگر نگاه کنیم،  تنها بازیکنی که کاملا  اثر گذار به عنوان بازیکن فیکس در اروپا بازی می‌کند “مهدی طارمی” است. سردار آزمون و قدوس هم  نصف و نیمه در اروپا بازی می‌کنند و ما این بازیکن را نمی‌توانیم با بازیکنان سایر تیم‌ها قیاس کنیم. در فوتبال ما آن چیزی که هست در صورتی که تیم ملی ما، اتحاد و همدلی و همبستگی به وجود آورد کار‌های بزرگی می‌کند. مایلی کهن می‌گفت ما از سرزمینی می‌آییم که بعد از ۶ گلی که به تیم کره جنوبی در جام ملت‌های آسیا زدیم غیر ممکن را ممکن می‌کند. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد و فوتبالمان نیاز دارد که یک قهرمانی داشته باشد و قهرمانی در جام ملت‌ها به فوتبال ما کمک کند.

باشگاه خبرنگاران