به گزارش زیرنویس به نقل از المیادین، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده به تحولات منطقه و احتمال گسترش درگیری‌ها به خارج از غزه پرداخته و مدعی شده است که «جنگ غزه ممکن است به کل منطقه گسترش یابد و دولت بایدن برای آن آماده می‌شود.» براساس این یادداشت، مقامات آمریکایی […]

به گزارش زیرنویس به نقل از المیادین، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده به تحولات منطقه و احتمال گسترش درگیری‌ها به خارج از غزه پرداخته و مدعی شده است که «جنگ غزه ممکن است به کل منطقه گسترش یابد و دولت بایدن برای آن آماده می‌شود.»

براساس این یادداشت، مقامات آمریکایی گفته‌اند که در پی سلسله رویارویی‌های چند روز گذشته در عراق، لبنان و تحولات ایران، احتمال درگیری گسترده‌تر در منطقه در حال افزایش است.

این یادداشت می‌افزاید که تحولات فعلی نه تنها برای امنیت منطقه، بلکه برای شانس انتخاب مجدد بایدن که با وعده پایان دادن به جنگ‌ها وارد کاخ سفید شد، مملو از خطراتی است.

در این یادداشت به نقل از مقامات آمریکایی ادعا شده است که ارتش در حال آماده سازی طرح‌هایی است که شامل حمله به اهدافی در یمن در پاسخ به حملات در دریای سرخ است.

پولیتیکو همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش حملات گروه‌های طرفدار و همسو با ایران وجود ندارد و واشنگتن نگران تشدید خشونت‌هاست و احتمال گسترش درگیری‌ها در پی رویارویی‌های روزهای اخیر بسیار افزایش یافته است.

عصر پنج‌شنبه نیز جنبش نجبا عراق اعلام کرد که در نتیجه حمله موشکی آمریکا به مقر حشد شعبی در بغداد، الحاج مشتاق طالب السعیدی معاون فرمانده عملیات کمربند امنیتی بغداد در نیروهای حشد شعبی به شهادت رسیده است. بر اساس بیانیه جنبش نجبا خودرو شهید طالب السعیدی در داخل مقر حشد شعبی در شرق بغداد هدف حمله موشکی قرار گرفته و به شهادت وی انجامیده است. خبرنگار المیادین در بغداد نیز گزارش داد که در این حمله ۲ نفر شهید و ۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

«یحیی رسول عبدالله»، سخنگوی نیروهای مسلح عراق در واکنش به حمله اخیر آمریکا به نیروهای حشدالشعبی اعلام کرد که ائتلاف بین‌المللی مسؤول حمله توجیه ناپذیر اخیر به مقر حشد شعبی در بغداد است.

سخنگوی نیروهای مسلح عراق تاکید کرد: این حمله سطح تمامی تفاهم‌نامه‌ها میان نیروهای مسلح عراق و نیروهای ائتلاف بین‌المللی را کاهش می‌دهد.

عبدالله افزود: این انفجار افزایش خطرناک تنش، تعرض به عراق و به دور از متن و روح مأموریت‌های محول‌شده‌ای است که به دلیل آن ائتلاف بین‌المللی به وجود آمده است.

رئیس مجلس اعلی عراق نیز ضمن محکوم‌نمودن انفجار بغداد این حمله را اقدامی جنایتکارانه و نقض آشکار حاکمیت عراق دانست.

هادی العامری رئیس ائتلاف «نبنی» نیز اعلام کرد: جنایت شنیعی را که نیروهای جنایتکار آمریکایی مرتکب شدند به شدت محکوم می‌کنیم. ما مسؤولیت سهل‌انگاری در اخراج فوری نیروهای به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی از خاک عراق را متوجه دولت عراق می‌دانیم.

ائتلاف «عزم» نیز حمله به مقر حشد شعبی را محکوم کرد و خواهان توقف تمامی مداخلات کشورهای بیگانه که امنیت و ثبات عراق را تهدید می‌کنند شد.

فراکسیون «حقوق» پارلمان عراق نیز خواهان اخراج سفیر آمریکا از عراق و اقدام علیه نیروهای آمریکایی که حاکمیت عراق را نقض می‌کنند شد.

روز گذشته همچنین، «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن، در نطقی در واکنش به جنایت آمریکا در دریای سرخ و شهادت ۱۰ نیروی ارتش یمن تاکید کرد: «آمریکا و اسرائیل، با حمله به نیروی دریایی یمن در دریای سرخ، حماقت کردند اما این حمله جنایتکارانه، بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند.»

منبع: مـهر