باورهای اشتباه زیادی در رابطه با مواد غذایی و تغذیه از دوران کودکی ما وجود داشته است. به مرور زمان اما با پیشرفت های پزشکی اشتباه بودن بسیاری از این باورها به اثبات رسیده است. در ادامه با تعدادی از این باورهای اشتباه آشنا خواهیم شد. ۱- همه ی شکلات ها واقعاً شکلات اند   […]

باورهای اشتباه زیادی در رابطه با مواد غذایی و تغذیه از دوران کودکی ما وجود داشته است. به مرور زمان اما با پیشرفت های پزشکی اشتباه بودن بسیاری از این باورها به اثبات رسیده است. در ادامه با تعدادی از این باورهای اشتباه آشنا خواهیم شد.

باورهای اشتباه درباره مواد غذایی که باید آن ها را کنار بگذارید

۱- همه ی شکلات ها واقعاً شکلات اند

 

شکلات های تلخ و شیری شکلات واقعی محسوب می شوند چون از کره کاکائو، جامدات شیر و شکر درست می شوند. با این حال، شکلات سفید در این دسته قرار نمی گیرد و در حقیقت شکلات واقعی محسوب نمی شود. نکته اینجا است که شکلات سفید هیچ کاکائویی در خود ندارد و در آن صرفاً از کره کاکائو و شکر استفاده می شود. گاهی هم برای طعم دهی بیشتر به آن وانیل اضافه می کنند، اما چیزی که شکی در آن نیست این است که شکلات سفید هر مزه ای هم که داشته باشد شکلات واقعی محسوب نمی شود.

۲- کرفس کالری سوز است

مدت ها است بسیاری از مردم بر این باورند که برخی مواد غذایی کالری صفر هستند، یعنی هر چه بیشتر آن ها را مصرف کنید، کالری بیشتری از دست می دهید. با این حال، همین موضوع خود یک دروغ محسوب می شود، بنابراین کرفس کالری سوز نیست. کرفس به طور حتم ماده غذایی سالمی است، چرا که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، پتاسیم، فیبر و البته آب است.

به خاطر داشته باشید که بدن ما برای انجام کارهای مختلف و تولید انرژی به کالری نیاز دارد، به علاوه، بدن مان حدود ۱۰ درصد از کالری ای که روزانه دریافت می کند را طی فرآیندهای هضم و جذب می سوزاند.

۴- خوردن شکلات باعث جوش می شود

پژوهش های علمی هیچ ارتباطی میان مصرف شکلات و ابتلا به جوش نیافته اند. شکلات حاوی نه فقط دانه های کاکائو، بلکه شکر نیز هستند، اما هیچ مدرک علمی ای دال بر نقش مستقیم شکر در بروز جوش وجود ندارد.

اگر بعد از خوردن شکلات دچار جوش شدید، احتمالاً یک تصادف صرف بوده و بر اثر عوامل دیگری به وجود آمده است.برخی مواد غذایی مرتبط با بروز جوش عبارتند از: مواد غذایی سرشار از سدیم، نوشیدنی های گازدار و لبنیات کم چرب.

۵- نوشیدن قهوه جلوی رشد استخوانی کودکان را می گیرد

در گذشته مردم اعتقاد داشتند خوردن قهوه باعث از میان رفتن کلسیم بدن و در نتیجه، منجر به پوکی استخوان می شود. این شایعه نگرانی زیادی در میان مردم ایجاد کرد، به خصوص در رابطه با کودکان که در سن رشد قرار دارند. اما باید در نظر داشت که ما مصرف منظم قهوه را از اواخر دوران نوجوانی یا اوایل دوران بزرگسالی آغاز می کنیم، زمانی که میزان رشدمان به بالاترین حد ممکن رسیده و بنابراین قهوه خللی در آن ایجاد نمی کند.

اما حتی اگر کودکی گهگاه چند جرعه ای قهوه بنوشد هم تأثیری در رشدش نخواهد داشت. ژنتیک، وضعیت سلامت کلی و تغذیه، عوامل اصلی دخیل در میزان قد یک کودک هستند.

۶- خوردن هویج و ماهی باعث تقویت بینایی می شود

این تصور که مصرف ماهی تأثیر مستقیمی بر بهبود بینایی دارد اشتباه است. با این حال، بخش درست این باور مربوط به خواص بالقوه ی اسیدهای چرب امگا-۳ ماهی است، به ویژه برای دوران سالخوردگی. پژوهشی نشان داد کسانی که هفته ای دست کم ۲ عدد ماهی مصرف کرده بودند، احتمال ابتلا به بیماری چشمی «تباهی لکه زرد» بر اثر بالا رفتن سن، به میزان ۳۹ درصد در این افراد کمتر بود. ماهی گرچه به طور حتم فوایدی برای سلامتی دارد، اما از قدرت جادویی ای برای تقویت فوری بینایی برخوردار نیست.

در خصوص هویج این باور که مصرف آن می تواند باعث تقویت چشمگیر بینایی شود در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ و بر اثر یک حربه ی تبلیغاتی به وجود آمد. البته این موضوع مزایای هویج برای بینایی را نفی نمی کند. هویج به طور حتم حاوی مواد مفیدی مانند بتا – کاروتن و لوتئین است، دو آنتی اکسیدانی که در حفظ چشم ها از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد نقش دارند.

۷- زغال اخته عفونت ادراری را درمان می کند

زغال اخته چه به صورت میوه و چه به صورت آبمیوه بسیار خوش طعم است، اما این میوه نمی تواند مشکل جدی ای همچون عفونت ادراری را درمان کند. مدارک و شواهد علمی کافی ای که نشان دهد زغال اخته می تواند این عفونت را درمان کند، وجود ندارد. این میوه می تواند در کاهش شدت نشانه های این بیماری مؤثر باشد، اما روشن نیست که قدرت درمان کامل آن را دارد یا خیر. هیچ اطلاعاتی هم در مورد اینکه چه میزان زغال اخته یا چه مدت مصرف این میوه برای درمان عفونت ادراری نیاز است، وجود ندارد.

۸- گوشت بوقلمون خواب آور است

گوشت بوقلمون گرچه حاوی ال-تریپتوفان، نوعی آمینواسید مرتبط با خواب است، اما وجود این ماده به تنهایی برای تولید سروتونین مورد نیاز برای احساس خواب آلودگی کافی نیست. بنابراین اگر بعد از خوردن گوشت بوقلمون احساس خواب آلودگی می کنید صرفاً به خاطر آن نیست، بلکه تأثیر کربوهیدرات هایی که به همراه آن مصرف کرده اید هم هست. مواد غذایی پرکربوهیدراتی مانند برنج، نان و سیب زمینی هم در این احساس خواب آلودگی دخیل اند. به علاوه خوردن غذای زیاد هم به طور طبیعی باعث خواب آلودگی می شود.

۹- شیر استخوان ها را محکم می کند

خوردن روزانه یک لیوان شیر می تواند مفید باشید چون کلسیم مورد نیاز بدن تان را تأمین می کند. با این حال، مصرف هر چه بیشتر شیر بهتر نیست، چرا که تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ۳ تا ۴ لیوان شیر، ریسک شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد. همچنین بر اساس پژوهش ها، نرخ مرگ و میر در میان زنانی که روزانه ۳ تا ۳ لیوان شیر مصرف می کند، ۲ برابر نرخ مرگ و میر زنانی است که روزانه کمتر از یک لیوان شیر می نوشند. به علاوه، تحقیقات نشان داده مصرف شیر لزوماً ریسک ابتلا به پوکی استخوان را کاهش نمی دهد.

۱۰- تنقلات بدون قند بی ضررند

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در تولید مواد غذایی بسیار رایج است. از طرفی همه می دانیم که مصرف بیش از اندازه ی قند باعث ابتلا به مشکلات پزشکی می شود. به همین دلیل بسیاری از مردم تصور می کنند شیرین کننده های مصنوعی جایگزین سالمی برای قند هستند. اما این تصور اشتباه است.

پژوهش ها می گوید برخی شیرین کننده های مصنوعی می توانند تأثیر منفی ای بر دستگاه گوارش داشته باشند و بنابراین مشکلاتی مختلفی برای شما ایجاد کنند.

۱۱- زرده ی تخم مرغ کلسترول را بالا می برد

بسیاری از مردم تصور می کنند خوردن زرده ی تخم مرغ باعث بالا رفتن کلسترول می شود، اما شواهد و مدارک علمی کافی در اثبات این موضوع وجود ندارد. درست است که زرده ی تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، اما نه آنقدری که سطح کلسترول خون را بالا ببرد. مواد غذایی ای که چربی اشباع شده و چربی ترانس زیادی دارند، بیشتر در افزایش کلسترول بدن نقش دارند. در حقیقت، یک فرد سالم می توان هفته ۷ عدد تخم مرغ مصرف کند، بدون آنکه مشکلی در رابطه با کلسترول یا قلبش پیدا کند.

حتی اگر کلسترول تان اندکی بالا باشد هم خوردن روزانه یک عدد تخم مرغ آبپز ضرری برایتان ندارد. میزان کلسترول دریافتی روزانه باید ۳۰۰ میلی گرم باشد اما یک تخم مرغ بزرگ ۱۸۶ میلی گرم کلسترول دارد که میزان کلسترول سفیده ی آن صفر است.

۱۲- خوردن آجیل باعث چاقی می شود

گرچه مغزها و دانه های خوراکی کالری قابل توجهی دارند، اما چربی آن از فواید زیادی برای سلامتی برخوردار است و باعث اضافه وزن نمی شود، امری که پژوهش های علمی آن را به اثبات رسانده است. برخلاف باور رایج، مصرف آجیل به کنترل وزن کمک می کند چون باعث می شود زودتر و به مدت طولانی تری احساس سیری کنید. لازم به ذکر است آجیل چه به صورت خام و چه به صورت بو داده، از ارزش غذایی یکسانی برخوردار است. این امر اما در مورد آجیل های نمک یا شکر دار صدق نمی کند. میزان توصیه برای مصرف روزانه ی آجیل ۳۰ گرم است.

۱۳- همه ی بستنی های وانیلی واقعاً وانیل دارند

وانیل واقعی ماده ی بسیار گران قیمتی است، چرا که تنها ۱۱۰ گرم وانیل خالص می تواند ۲۰ دلار قیمت داشته باشد. شاید ه همین دلیل باشد که بسیاری از تولیدکنندگان بستنی وانیلی در محصول خود واقعاً از وانیل استفاده نمی کنند.

روزیاتو

+