برگزاری اردوی تابستانی کودکان کار و خیابان بدون حضور دختران!
برگزاری اردوی تابستانی کودکان کار و خیابان بدون حضور دختران!

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره برگزاری اولین اردوی تابستانی ویژه کودکان کار و خیابان که اوایل تیرماه برگزار شد، توضیحاتی ارائه کرد.

اولین اردوی تابستانی کودکان کار و خیابان برگزار شد

مهری سادات موسوی، با بیان اینکه اوقات فراغت برای کودکان کار و خیابانی به اندازه افراد بزرگسال ارزشمند و مغتنم است، اظهار کرد: بسیاری از این کودکان دوست دارند در فعالیت‌ها، ورزش‌ها و بازی‌های بدنی مشارکت داشته باشند، اما وسایل کافی یا دسترسی به یک سرگرمی سالم و مطمئن برای این کار را ندارند، به همین دلیل مجبور می‌شوند با دوستان خود در خیابان‌های شلوغ بازی کنند و پرسه بزنند و فضاهای عمومی مانند خیابانها، بازارها یا هر مکان شلوغی به زمین بازی آنها تبدیل می‌شود.کودکی آنان تحت الشعاع شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاصی که در آن محصور شده‌اند قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قدمت برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی برای کودکان و نوجوانان مراکز شبه خانواده در سازمان بهزیستی به ۲۵ سال می‌رسد، گفت: سازمان بهزیستی بنا بر شرح وظایف محوله در ماده واحده تشکیل سازمان بهزیستی و مسئولیت اجتماعی خود در قبال کودکان در معرض آسیب از سال ۱۳۸۷ ارائه خدمات به کودکان کار در خیابان را عهده‌دار شده است.

از سال ۱۳۸۴ مطابق با مصوبه هیات دولت و بعد از آن مطابق با قانون حمایت از نوجوانان و اطفال مصوب ۱۳۹۹ متولی توانمندسازی کودکان کار و خیابان است؛ با این حال به دلیل برخی ملاحظات و نگرانی‌ها برای تامین ایمنی و محافظت از کودکان کار، برگزاری اردو برای این گروه همراه با ابهاماتی بود که به عدم برگزاری اردو طی این سال‌ها منجر شد.

به گزارشزیرنویس، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با وجود نگرانی‌ها و پیش‌بینی خطرات احتمالی در سال جاری، درنهایت اولین اردوی ویژه کودکان کار و خیابان برای دو گروه دختران و پسران برنامه‌ریزی شد که اردوی پسران در اوایل تیرماه با موفقیت برگزار شده است.

به گفته موسوی، طی برگزاری این اردو ۹۶ کودک پسر از ۷ استان آذربایجان غربی، قم، کرمان، خراسان رضوی، اردبیل، یزد و اصفهان شرکت کردند.

وی در ادامه به استانداردهای اجرای برنامه اردوی کودکان کار و خیابان اشاره کرد و یادآور شد: اختصاص یک مربی به ازای هر ۶ کودک، تامین وسیله نقلیه ایاب و ذهاب مناسب و ایمن، پیش‌بینی و تامین تغذیه، اخذ رضایت‌نامه از خانواده‌ها و توجیه خانواده‌ها درخصوص وسیله نقلیه، فضای اردوگاه و نحوه ارتباط و تماس تلفنی با فرزندانشان و قراردادن شماره همراه مربی و سرپرست در اختیار کودکان و خانواده‌ها از جمله استانداردهایی بود که سعی شد طی برگزاری اردو رعایت شود.

موسوی هدف از برپایی این اردو را کمک به رشد شخصیت کودکان، کاهش استرس، کمک به رشد اجتماعی کودکان، ایجاد فرصتی برای تجربه زندگی بی‌دغدغه کودکی، باز داشتن کودکان از مشارکت در رفتارهای غیراجتماعی عنوان کرد و افزود: کودکان کار و خیابان برای برخورداری از فرصت‌های موجود در جامعه و پر کردن اوقات فراغت با تبعیض‌ها و محدودیت زیادی مواجه هستند چراکه دارای ضعف اقتصادی خانواده، فقر فرهنگی، دسترسی کمتر به امکانات تفریحی به دلیل زندگی در مناطق کم برخوردار و برخوردهای تبعیض‌آمیز برخی از اعضای جامعه با این گروه از کودکان در محیط‌های عمومی مانند پارک، سینما و… هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طی تابستان سال جاری اردوهای تابستانی ویژه کودکان کار و خیابان برگزار خواهد شد و برنامه سازمان برای اردوهای کودکان دختر کار و خیابان چیست؟ توضیح داد: این اولین اردوی تابستانی کودکان کار و خیابان سازمان بود که تا به حال برگزار شده است. اما برای اردوی ویژه دختران معذوریت‌هایی وجود دارد که به جد به دنبال مرتفع کردن آن و زمینه سازی برای اجرای اردویی فرهنگی تفریحی برای این افراد هستیم.

منبع:ایسنا