جانلوئیجی بوفون سنگربان سابق یوونتوس، پاری‌سن‌ژرمن و پارما که ماه آگوست خداحافظی‌اش از دنیای فوتبال را اعلام کرد، در مصاحبه اخیرش پیشنهاد جسورانه‌ای را به مقامات فوتبالی ارائه کرده است. سال ۱۸۶۳ اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفت که تیرک‌های دروازه باید ۸ یارد (۷.۳۲ متر) از هم فاصله داشته باشند و بعدها تیرک اففی هم […]

- نظر جنجالی بوفون درباره یک تغییر بزرگ؛ این دروازه‌ها دیگر مناسب نیستند!/ گلرها بلند شده‌اند، شوت‌ها گل نمی‌شوند!

جانلوئیجی بوفون سنگربان سابق یوونتوس، پاری‌سن‌ژرمن و پارما که ماه آگوست خداحافظی‌اش از دنیای فوتبال را اعلام کرد، در مصاحبه اخیرش پیشنهاد جسورانه‌ای را به مقامات فوتبالی ارائه کرده است.

سال ۱۸۶۳ اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفت که تیرک‌های دروازه باید ۸ یارد (۷.۳۲ متر) از هم فاصله داشته باشند و بعدها تیرک اففی هم به تیرک عمودی اضافه شد.

اندازه‌ها از آن زمان ثابت باقی مانده‌اند، اما بوفون که با ۱۷۶ بازی بیشترین بازی را در تیم ملی ایتالیا دارد، تغییر قوانین را پیشنهاد کرده است. بوفون در مصاحبه با نشریه ایتالیایی «توتو اسپورت» به دلیل تغییر «آنتروپومتریک» (انسان‌سنجی) نیاز به بزرگنمایی دروازه‌ها را برجسته کرد و در این باره گفت: «با فامیل‌ها و همسرم در این مورد صحبت می‌کردم. وقتی در سال ۱۹۹۸ فوتبال را شروع کردم، جزو ۵ بازیکن بلند قد سری‌آ بودم، اما سال گذشته و زمانی که با پارما در سری‌بی حضور داشتم، همیشه جزو ۵ بازیکن بلند بودم، اما بین ۲۲ بازیکن درون زمین!»

بوفون در این باره ادامه داد: «می‌توانیم شروع کنیم به فکر کردن در این مورد… اندازه تیرک‌های دروازه در سال ۱۸۷۵ تعیین شد. آن‌ها احتمالاً در آن زمان برای مقادیر آنتروپومتریک خیلی بزرگ بودند. احتمالاً در آن زمان اندازه درست بود. اما اکنون با دیدن برخی دروازه‌بان‌ها ممکن است کمی به فکر فرو برویم.»

بوفون در ادامه بحث را به والیبال هم کشاند: «حتی در والیبال هم درباره ارتفاع تور صحبت می‌کنند. البته تصمیم‌گیری در این باره برعهده من نیست. ارگان‌هایی مسئول هستند که مطمئناً درباره آن‌ها سؤال خواهند کرد. دروازه‌بان‌ها بزرگ‌تر شده‌اند و این درست است. اما بازیکنی که درون زمین هستند هم سریع‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر شده‌اند و ضربات محکم‌تری می‌زنند. تأثیر دروازه‌های بلندقد را در شوت‌های از راه دور می‌توانید ببینید.»

بوفون این‌گونه صحبت‌هایش را خاتمه داد: «۳۰ سال پیش به ازای هر ۵۰ شوت ۱۰ گل به ثمر می‌رسید. امروز این تعداد ۳ گل است. گلزنی از راه دور به یک دروازه‌بان ۲ متری بسیار دشوارتر است.»

منبع: خبـر ورزشی