پیش‌بینی مهم رئیس اسبق بانک مرکزی از وضعیت تورم در سال آینده
پیش‌بینی مهم رئیس اسبق بانک مرکزی از وضعیت تورم در سال آینده

خبرآنلاین نوشت: ولی‌اله سیف در پاسخ به این پرسش که دولت مدعی است نرخ تورم در سال آینده مهار خواهد شد. شما چنین سیگنالی را از بودجه می‌گیرید؟ اظهار داشت: خیر. اصلا با توجه به محدودیت درآمدها از یک طرف و افزایش هزینه‌ها از طرف دیگر که منجر به افزایش کسری بودجه می‌شود، چگونه تورم قابل […]

- پیش‌بینی مهم رئیس اسبق بانک مرکزی از وضعیت تورم در سال آینده

خبرآنلاین نوشت: ولی‌اله سیف در پاسخ به این پرسش که دولت مدعی است نرخ تورم در سال آینده مهار خواهد شد. شما چنین سیگنالی را از بودجه می‌گیرید؟ اظهار داشت: خیر. اصلا با توجه به محدودیت درآمدها از یک طرف و افزایش هزینه‌ها از طرف دیگر که منجر به افزایش کسری بودجه می‌شود، چگونه تورم قابل کاهش است؟

وی افزود: در بودجه سال آینده افزایش ۵۰ درصدی مالیات دیده شده است. حال سوال اینجاست که چگونه ممکن است درآمدهای مالیاتی در شرایطی که اقتصاد با رکود و عدم تحرک روبروست، افزایش یابد؟ از چه بخشی و چه فعالیت اقتصادی قرار است مالیات گرفته شود؟ آیا ممکن است مودیان مالیاتی را مجبور کنیم مالیات بیشتری بدهند؟ آیا چنین اقدامی منجر به ایجاد رکود بیشتر نخواهد شد؟

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: درست است که در زمان پیشنهاد لایحه بودجه و تصویب آن در مجلس تعادل لازم در ظاهر بین درآمد و هزینه وجود دارد ولی معمولا درآمدها به نحوی پیش‌بینی می‌شوند که قابل تحقق نیستند.

سیف خاطرنشان کرد: وقتی قابل تحقق نباشند، در عمل کسری بودجه ایجاد می‌شود و این کسری مجددا به سمت نظام بانکی سرازیر می‌شود و باز رشد نقدینگی و تورم بیشتر ایجاد می‌کند. لذا افقی که بتواند به ما نشان بدهد سال آینده تورم رو به کاهش خواهد بود، وجود ندارد.

منبع: اطلاعات انلاین