حجاب عنصری اساسی برای ایفای نقش‌های کلیدی در جامعه است
حجاب عنصری اساسی برای ایفای نقش‌های کلیدی در جامعه است

کارشناس علوم اجتماعی در رادیو گفت و گو گفت: در نگاه تمدنی اسلامی به زن، حجاب عنصری اساسی است که به زن کمک می‌کند که بتواند به‌عنوان یک انسان جدی در نقش‌های کلیدی در عرصه خانواده و جامعه مطرح باشد.

 طیبه میرزا اسکندری کارشناس علوم اجتماعی در گفت و گوی تلفنی با مجله صبحگاهی «صبح و گفتگو» از رادیو گفتگو درباره مقوله حجاب بیان کرد: حجاب تابع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که ادیان توحیدی برای انسان‌ها قائل شده‌اند و تنها مختص زنان نیست.

حجاب تنها محدود به زنان نمی‌شود

با تعریف انسان از نگاه ادیان دینی، برای زنان و مردان چارچوب‌هایی تعریف می‌شود که او را در مسیر کمال به حرکت درآورده و رشد می‌دهد؛ لذا موضوع حجاب تنها محدود به زنان نمی‌شود؛ بلکه به انسان ویژگی‌هایی بالاتر از همه موجودات می‌بخشد و او را در مسیر کمال و رشد تعالی می‌دهد. با این نگاه، موضوع جایگاه زن تنها خاص جامعه ما و ادیان اسلامی نیست؛ بلکه باید آن را در سطح تمدنی نگاه کرد.

وی ادامه داد: تعریف تمدن غرب از زن به‌گونه‌ای است که بیشتر از آنکه انسان دیده شود او را به‌عنوان یک جنس و ابزار جنسی در خدمت اهداف خاص سیستم سرمایه‌داری حاکم بر غرب قرار می‌دهد و بیشتر از آنکه زن را رشد دهد او را ابزاری برای پیشرفت‌های جامعه غربی به نفع اهداف خاص مادی جامعه غربی می‌بیند. زن در آن جامعه ابزار است و نه به‌عنوان یک انسان ارزشی دارد و نه جایگاه و نقش او مهم تلقی می‌شود.

درحالی‌که در نگاه تمدنی اسلامی، زن یک جایگاه و نقش دارد که برای احراز آن نیاز به چارچوبی برای ظاهر و رفتار دارد و لذا حجاب در این چارچوب قرار می‌گیرد تا زن بتواند با نقش‌های جدی اجتماعی و سیاسی به تعریف یک انسان عینی و واقعی تحقق بخشد.

میرزا اسکندری در رادیو گفتگو حجاب را امری ناگزیر برای زنان دانست و خاطرنشان کرد: برای زنی که می‌خواهد در نقش‌های جدی اجتماعی و سیاسی مطرح شود حجاب امری ناگزیر است تا خودش را از ابزاری و جنسی بودن خارج نماید.

در نگاه تمدنی اسلامی به زن، حجاب عنصری اساسی است که به زن کمک می‌کند که بتواند به‌عنوان یک انسان جدی در نقش‌های کلیدی در عرصه خانواده و جامعه مطرح باشد تا شرایط رشد او و جامعه نیز مهیا شود و در خانواده نیز به‌عنوان یک عنصر کلیدی، جامعه را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد.

منبع:صدا و سیما