بیماری کبدی این گروه از نوجوانان را تهدید می‌کند
بیماری کبدی این گروه از نوجوانان را تهدید می‌کند

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: نوجوانان خانواده‌های کم درآمدی که عدم امنیت غذایی را تجربه می‌کنند دو برابر بیشتر از نوجوانانی که دسترسی کافی به غذا دارند به شایع‌ترین شکل بیماری کبد دچار می‌شوند. شاید علت آن عدم برخورداری از وعده‌های غذایی متعادل و مصرف دائم خوراک‌های ارزان‌قیمت و فوق فرآوری شده باشد. مجموع این […]

- بیماری کبدی این گروه از نوجوانان را تهدید می‌کند

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: نوجوانان خانواده‌های کم درآمدی که عدم امنیت غذایی را تجربه می‌کنند دو برابر بیشتر از نوجوانانی که دسترسی کافی به غذا دارند به شایع‌ترین شکل بیماری کبد دچار می‌شوند.

شاید علت آن عدم برخورداری از وعده‌های غذایی متعادل و مصرف دائم خوراک‌های ارزان‌قیمت و فوق فرآوری شده باشد. مجموع این عوامل باعث می‌شوند یک چرخه پرخوری و تغذیه بی‌رویه از مواد غذایی فوق‌فرآوری شده، غذاهایی شیرینی که از شکر تهیه می‌شوند و انواع نوشیدنی‌ها در زندگی افراد شکل بگیرد.

بررسی داده‌های آماری، تغذیه‌ای، فعالیت فیزیکی و ناامنی غذایی نوجوانان نشان می‌دهد نوجوانانی که در شرایط ناامنی غذایی زندگی می‌کنند به‌نوعی بیماری کبدی که ناشی از اختلال در سوخت‌وساز بدن است دچار می‌شوند که پیش‌تر با نام «بیماری کبد چرب غیرالکلی» (NAFLD)شناخته می‌شد.

این گروه از نوجوانان تقریباً دو برابر نوجوانانی که با مشکل نا امنی غذایی روبرو نیستند به این بیماری متابولیکی دچار می‌شوند.

از دیدگاه نا امنی غذایی، تفاوتی بین دو بیماری متابولیکی چاقی و دیابت نوع ۲ وجود ندارد؛ اگر چه این دو بیماری به‌طور جداگانه با یکی دیگر از بیماری‌های شایع کبدی (MASLD)که در نتیجه‌ افزایش تدریجی چربی در کبد ایجاد می‌شود مرتبط هستند.

راهکارهایی که برای مقابله با بیماری کبد ناشی از ناامنی غذایی در نوجوانان توصیه می‌شود شامل طراحی برنامه‌ای برای بهبود رژیم غذایی آن‌ها و نیز برنامه‌ای برای انجام ورزش بیشتر هم در مدارس و هم در ساعات خارج از مدرسه است.

منبع: اطلاعات انلاین