ویژگی‌های شناور ابومهدی المهندس
ویژگی‌های شناور ابومهدی المهندس

ناو شهید ابومهدی المهندس با چهار موتور پیشران قادر است در امواجی در فورس۶دریامانی ودرفورس۵ عملیات را انجام دهد.

 

شناور گشتی-رزمی ابومهدی به همراه صد شناور موشک‌انداز تندرو صبح دیروز (شنبه،۱۶دی) با حضور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران به نیروی دریایی سپاه ملحق شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران با الحاق این شناور که از کلاس شناور شهید سلیمانی است، به‌دنبال ارتقای قدرت دریایی خود برای انجام گشت‌های مورد نیاز در دوردست‌هاست. این شناور در ۱۵‌ماه تولید شده است، اما شرکت دانش‌بنیان ایرانی در آینده می‌تواند در کمتر از یک‌سال سه فروند از این شناور را تحویل دهد. همچنین تصویر ریحانه سلطانی‌نژاد با کاپشن صورتی روی ناو ابومهدی سپاه به‌عنوان یکی از خردسال‌ترین شهدای جنایت تروریستی کرمان قرار گرفت.

 

ویژگی شناور ابومهدی
سردار تنگسیری با اشاره به الحاق شناور ابومهدی المهندس به نیروی دریایی سپاه بیان می‌کند که شناور رادارگریز ابومهدی با بهره‌مندی از چهار موتور دریایی، دارای قابلیت دریانوردی برد بلند با سرعت بالای ۳۷ گره دریایی و قدرت بالا در مانور است. قابلیت حمل و فرود و برخاست پهپاد عمودپرواز (VTOL) وامکان پرتاب پهپاد رزمی درروز وشب از دیگر قابلیت‌های این شناور است. براساس آنچه اعلام شده، این شناور برای دفاع هوایی و مقابله با اهداف متخاصم، مجهز به سامانه کشف و رهگیری و پرتابگر‌های دریاپایه و سامانه‌های خودکار و نیمه‌خودکار توپ‌های ۲۰میلی‌متری و ۳۰میلی‌متری است. همچنین شناور گشتی-رزمی شهید ابومهدی المهندس مبتنی بر نیاز‌های عملیاتی نیروی دریایی سپاه توسط جوانان متخصص داخلی و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و تولید شده است.

آن‌گونه که فرمانده نیروی دریایی سپاه در تشریح سایر ویژگی‌های این شناور گفته، شناور شهید ابومهدی المهندس برای انهدام اهداف سطحی متخاصم به پرتابگر موشک‌های کروز سطح‌به‌سطح ترکیبی از ۳۵ تا ۷۵۰کیلومتر و به فضای پزشکی و تجهیزات کامل امدادی تجهیز شده است. ناو شهید ابومهدی المهندس با چهار موتور پیشران قادراست درامواجی در فورس۶دریامانی ودرفورس۵ عملیات راانجام دهد. همچنین این شناور دارای سه عرشه است وجمعا ۱۲متر ازسطح آب فاصله دارد ومی‌تواند ۲۰۰۰مایل دریایی دریانوردی کند و ۱۴روز مداوم نیز در دریا حضور داشته باشد.

ایستایی در شعاع‌های نزدیک برای دشمن آسیب‌زاست
سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم الحاق ناو ابومهدی المهندس و شناور‌های موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه در بندرعباس، ضمن تسلیت مجدد حادثه تروریستی کرمان اظهار داشت: امروز یک روز بزرگ و تاریخی برای ملت ایران است، روزی که نیروی دریایی سپاه به‌عنوان جلودار و پیشگام قدرت دفاعی در مقابل قدرت‌های بحری جهان به یک جهش و درخشش در توان تهاجمی و دفاعی خود دست یافته است.

وی افرود: امروز در یک نبرد همه‌جانبه با دشمن روبه‌رو هستیم و دشمن سعی کرده است تمام زندگی مردم ایران را تبدیل به میدان جنگ کند، از تهاجم اقتصادی تا تهاجم نرم در عرصه فرهنگی و همچنین جنگ اطلاعاتی، ترور و … با تلاش ناموفق از سوی دشمن برای انزوابخشی سیاسی ایران همراه بود. فرمانده کل سپاه گفت: با رهنمود‌های رهبر انقلاب و استقامت ملت ایران در خنثی‌سازی توطئه‌ها دشمن تاکنون با شکست روبه‌رو شده است و تمام این شکست‌ها واقعی هستند.

سلامی تصریح کرد: ما در امتداد به ساخت قدرت مشغول بوده‌ایم. دریا یکی از آن صحنه‌هایی است که منطقه تلاقی با سیاست‌های جهانی بوده است. قدرت‌های گذشته دریایی درصدد این بودند با سلطه بر دریا‌ها بتوانند جهان را تحت سیطره خود درآورند، اما جمهوری اسلامی ایران با درک این موضوع که دریا مهم‌ترین اجزای قدرت است به توسعه ناوگان متفاوت دریایی پرداخته است که هم در ارتش و هم در سپاه با این فرض این گسترش و تقویت طراحی و پیاده‌سازی شده که با

قدرت‌های بزرگ عالم درگیر هستیم
وی افزود: نیروی دریایی باید بتواند به دشمن در هر نقطه‌ای که ایستاده دست یابد و در دو دست توان مقابله با دشمن را داشته باشد. فرمانده کل سپاه ادامه داد: بسیاری از ضعف‌های دشمن ترمیم‌ناپذیر است ازجمله عظیم‌الجثه و کند بودن در حرکت. نیروی دریایی در دریا یک نبرد کامل را دارد و استقلال رزمی در نیروی دریایی در هر سطحی دیده می‌شود. سلامی با بیان این‌که ما نمی‌توانیم ناقص بجنگیم، گفت: تاثیر راهبردی ما بر توسعه قدرت آن است که تا هرجا ما امتداد منافع ملی داریم قدرت دفاعی ما باید تا آنجا قابلیت دفاع از منافع حیاتی‌مان را داشته باشد.

وی افزود: باید خطوط دریانوردی خود را امن کنیم، بنابراین بلند شدن دستان نیرو هم در ابعاد‌برد موشک‌ها و هم شناور‌ها و هم قدرت دریانوردی دوردست و استمرار نبرد برای ما اهمیت دارد. فرمانده کل سپاه تاکید کرد: ایستایی در شعاع‌های نزدیک و نیمه‌دور برای دشمن آسیب‌زاست و باید از این منطقه دور شود. دشمن ما منطق قدرت را خوب می‌فهمد. ما هم اراده داریم و هم قدرت و هم راهبرد و دشمن بخشی از توان ما را در دفاع از منافع‌مان دیده است.

مشخصات ناو کشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس: 
شناور‌های بسیار پیشرفته و سرعت بالا
استفاده از موشک‌های سطح به سطح
ساخت نیروی دریایی سپاه
برخورداری از سه عرشه
ارتفاع ۱۲متر از سطح دریا
رادارگریز بودن این شناور
برخورداری از چهار موتور پیش رونده

منبع: جام جم

+