امان از این دولت سابق
امان از این دولت سابق

بهروز قطبی در یادداشتی در ضمیمه ادب و هنر امروز روزنامه اطلاعات نوشت: با کمال خوشوقتی و مسرّت باخبر شدیم که آقای انتقادیان به سمت عالی‌ترین مقام دولت در دهستان خیرآباد از توابع شهرستان ماضی ‌دشت استان فلان انتخاب شده است.  از این رو بهتر دیدیم که با ایشان یک مصاحبه اختصاصی انجام دهیم و […]

- امان از این دولت سابق

بهروز قطبی در یادداشتی در ضمیمه ادب و هنر امروز روزنامه اطلاعات نوشت: با کمال خوشوقتی و مسرّت باخبر شدیم که آقای انتقادیان به سمت عالی‌ترین مقام دولت در دهستان خیرآباد از توابع شهرستان ماضی ‌دشت استان فلان انتخاب شده است.  از این رو بهتر دیدیم که با ایشان یک مصاحبه اختصاصی انجام دهیم و از برنامه‌هایشان برای عمران و آبادی دهستان یاد شده سردرآوریم.

*از این‌که وقتتان را برای این مصاحبه به ما دادید، خیلی تشکر می‌کنیم و آماده شنیدن فرمایشات شما هستیم.

ـ با سلام به همه دوستداران و علاقه‌مندان خود، ابتدا تذکر دهم خبرنگاری که در دوران قبلی با من مصاحبه کرده بود، سئوال‌هایش خیلی بی‌ربط و مسخره بود و علیرغم این‌که دولت سابق به خبرنگارانش خیلی می‌نازید و افتخار می‌کرد، اما من که نکتۀ مثبتی در آنان ندیدم.

*ممکن است بفرمایید که برای عمران و آبادی دهستان خیرآباد، چه برنامه‌هایی دارید؟

-دولت قبل برای عمران و آبادی این دهستان، نه فقط کاری نکرد بلکه هم اعتبارات آن را به هدر داد و دست ما را حسابی  خالی گذاشت.

*در مورد صادرات محصولات کشاورزی و باغی خیرآباد، چه اقداماتی می‌خواهید انجام دهید؟

-دولت سابق با سیاست‌ها و برنامه‌هایش هرچه محصولات کشاورزی و باغی را که قبلاً وجود داشت، از میان برد و امروز دیگر چیزی نداریم صادر کنیم.

*طرح آبرسانی دهستان به چه مرحله‌ای رسیده است.

-دولت قبل به تنها چیزی که اهمیت نمی‌داد، آبرسانی به دهستان‌ها بود، ولی ما به این برنامه خیلی زیاد اهمیت می‌دهیم.

*در مورد صنایع تبدیلی دهستان خیرآباد چه می‌فرمایید؟

-صنایع تبدیلی دهستان در دولت قبلی کاملاً نابود شد و الان یکسری واحد‌های راکد و نیمه راکد صنایع تبدیلی داریم که اگر عمری باقی باشد، آنها را فعال خواهیم کرد.

*برای ورزش و اوقات فراغت جوانان، چه خواهید کرد؟

-ما در این حوزه با انبوه خسارات به جای مانده از دولت قبل روبرو هستیم که حالا حالاها باید بنشینیم و فکری کنیم که چگونه می‌توانیم به جای اول برگردیم.

*اوضاع اشتغالزایی در دهستان شما چگونه است؟

-فعلاً یک کارهایی باید انجام دهیم. نرخ بیکاری در دولت قبل در این دهستان، بیشتر از ۳۵ درصد بود که توانسته‌ایم آن را به ۲۵ درصد کاهش دهیم.

*به دلیل فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه و دودزابودن تراکتورها، به نظر می‌رسد که هوای دهستان خیلی بد و آلوده است؛ طوری که در این هوا به سختی می‌شود نفس کشید.

_این هوای آلوده از دولت قبل به ما رسیده که یکی از برنامه‌های ما در این راستا احداث خط تراموا از خیرآباد به مرکز استان است. چرا که می‌تواند جایگزین مینی‌بوس‌های دودزای عهد بوق شود.

البته اجرای این طرح به تأمین اعتبارات لازم نیاز دارد که اگر ما هم بخواهیم سیاست‌های دولت قبل را اجرا کنیم، این خط تراموا هرگز ساخته نخواهد شد.

*اوضاع بهداشت و درمان دهستان را چگونه می‌بینید؟ گویا سویۀ جدیدی از کرونا دوباره در منطقه شایع شده است.

_مشکل شیوع کرونا در دولت قبل هم وجود داشته است و بهتر بگویم، خود دولت سابق آن را شایع کرده بود؛ اما قول می دهیم که در یک بازه زمانی ۳ ساله، کرونا را برای همیشه در خیرآباد ریشه‌کن کنیم.

*آیا مدارس خیرآباد همچنان ۲ نوبته و ۳ نوبته است و کمبود معلم دارید؟

-اصولاً در دولت قبل هرچه مدرسه در خیرآباد بود را چند نوبته کردند و با بازنشستگی زودهنگام معلمان، موجب کمبود آنها در دهستان ما شدند. البته ما از معلمان بازنشسته تقاضا کرده‌ایم که به تدریس بپردازند، ولی عیبش این است که معلمان ریاضی و هندسه و فیزیک و شیمی کم داریم، اما معلمان ورزش و کاردستی و ادبیات را مازاد بر نیاز داریم که نمی‌دانیم با آنها چه کار کنیم.

 دولت قبل همچنین به پزشکان مستقر در درمانگاه دهستان آن‌قدر کم پول می‌داد که اینجا را ترک کردند و به شهرهای بزرگ یا اروپا و آمریکا رفتند.

*آیا مردم این دهستان تلویزیون تماشا می‌کنند؟

-نخیر، زیرا آنقدر دولت سابق در تلویزیون از خودش تعریف و تمجید کرد که مردم دهستان خیلی عصبانی شدند و تماشای  تلویزیون را تحریم کردند. اگر یادتان باشد، برنامه‌های سیما در دولت قبل، مملو از سخنرانی‌های تکراری و تعریف از خود بود که موجب رنجش خاطر مردم شد.

*حالا اهالی دهستان از برنامه‌های تلویزیون راضی هستند؟

-از همۀ آنها که نه، اما از مسابقه‌های فوتبال خیلی راضی هستند و حتی می‌ گویند برخلاف دولت سابق، این برنامه‌های تلویزیون خیلی جالب است و به درد می‌خورد!

*شنیده‌ایم که می‌خواهید تعرفه‌های آب و برق و گاز و تلفن را ۳ برابر افزایش دهید درست است

-نخیر؛ این جور افزایش تعرفه‌ها مال دولت قبل بود و ما حداکثر ۲ برابر تعرفه، خدمات یاد شده را افزایش خواهیم داد!

*میانۀ شما با رسانه‌های گروهی چه‌طور است؟

-ما مثل دولت قبل نیستیم که رسانه‌ها را مسخره و علیه خبرنگاران شکایت کنیم و آنها را به زندان بیندازیم.

*تکلیف خرید مینی‌بوس‌های خارجی برای دهستان به کجا انجامید؟

-از دولت قبل چند تا مینی‌بوس معیوب برای ما مانده که به هر قیمتی باید آنها را بفروشیم و خرج بدهی‌های دولت سابق کنیم و از جمله به پیمانکاران بپردازیم.

*از شما به عنوان عالی‌‌ترین مقام دولت در دهستان خیرآباد سئوال دیگری دارم. چرا آمار کتابخوانان ما کم شده و اهالی دهستان کمتر کتاب 
می‌خوانند؟

-این عدم تمایل به کتابخوانی از دولت قبل به ما رسیده است. البته کتاب خواندن برای تمامی افراد مفید و مناسب نیست. زیرا چشم و گوش نوجوانان و جوانان ما را باز کند و موجب بدآموزی‌هایی می‌شود. از اینرو بهتر است مادرها و  مادربزرگ‌ها مثل سابق کنار فرزندان یا نوه‌‌های خود بنشینند و برایشان کتاب بخوانند.

*اگر والدین سواد نداشته باشند، چه طور؟

-بروند کلاس‌های نهضت سواد‌آموزی، سواد یاد بگیرند.

*در این صورت که ظرف و لباس‌ها را بشویند و ناهار و شام تهیه کند؟

*پس خشکشویی‌ها و فست‌فودی‌ها را برای چه گذاشته‌اند؟

-دولت قبل خانم‌هایی را به پخت و پز و شست و شوی لباس‌ها بی‌علاقه کرده است، تا آنجا که صبح تا شب پای تلویزیون می نشینند و امور خانه را به همسران‌شان می‌سپارند.

*به عنوان عالی‌ترین مقام دولت در دهستان خیرآباد، دربارۀ انتخابات مجلس چه نظری دارید؟

-امیدوارم مثل دولت قبل نباشد که نمایندگان به جای مردم، خدمتگزار دولت باشند. در دولت قبل حتی به پلکان‌های مجلس هم توجهی نمی‌شد که لااقل هفته‌ای یکبار آنجا را جارو بزنند و تمیز کنند!

*شنیده‌ایم قرار است شما کتاب تازه‌ای بنویسید و پخش کنید؟

-کاملاً درست است. اسم کتاب را هم گذاشته‌ام «دولت ناکام، دولت باکام» که البته معلوم است منظور کدام دولت‌هاست. این را هم بگویم که دولت سابق در تمامی برنامه‌هایش ناموفق بوده؛ به ویژه در برجام که موجب تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان شد که هنوز گرفتار آثار و عواقب
 آن هستیم!

منبع: اطلاعات انلاین