به گزارش خبرنگار مهر، محمود شارع پور شامگاه سه شنبه در همایش انبوه سازان مسکن با بیان این کخ ه از سال ۱۴۲۰ جامعه ایران وارد مرحله سالخوردگی می‌شود، افزود: از این رو باید مسکن و ساخت وسازها متناسب با این قشر باشد. وی با عنوان این که در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور […]

به گزارش خبرنگار مهر، محمود شارع پور شامگاه سه شنبه در همایش انبوه سازان مسکن با بیان این کخ ه از سال ۱۴۲۰ جامعه ایران وارد مرحله سالخوردگی می‌شود، افزود: از این رو باید مسکن و ساخت وسازها متناسب با این قشر باشد.

وی با عنوان این که در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و این میزان در مازندران و گیلان ۱۵ درصد است، افزود: بخشی از سالخوردگان ایران را زنان تشکیل می‌دهد، و سالخوردگی در ایران به سمت زنانه شدن پیش می‌رود.

وی گفت: سپردن سالمندان به خانه‌های سالمندی الگوی دیگری است و از سازندگان انتظار می‌رود، خانه‌هایی بسازند که سالمندان بتوانند درخانه خود بمانند و این مساله یکی از دغدغه‌های انبوه سازان در دنیا شده است.

این محقق یادآور شد: در ایران به طرز عجیبی خانوار تک نفره گسترش یافته و سه میلیون خانوار در ایران تک نفره شده است و کسانی که به عنوان انبوه ساز فعالیت می‌کنند باید به این مساله توجه کنند.

شارع پور تصریح کرد: همچنین در کشور افزایش تجرد را در حال تجربه هستیم و مطالعات نشان می‌دهد تا زمانی این دو موضوع حل نشود، انتظار ازدواج و فرزندآوری قابل حل نیست و باید سیاست گذاران مشکل مسکن و اشتغال را حل کنند.

وی افزود: تا اکنون در ایران سه طبقه اجتماعی متوسط، پایین و متوسط داشتیم و بیشتر جامعه طبقه متوسط بودند اما اکنون طبقه متوسط ایران به سمت طبقه پایین در حال ریزش است و این در آینده نزدیک روی خانه‌ها، ابعاد و شکل مسکن تأثیرات شگرفی می‌گذارد.

وی با اشاره به این که اکنون تصمیم گیر اصلی در لایه‌های جامعه و خانواده را زنان ودختران تشکیل می‌دهند و جامعه ایران تمایل شدیدی به حریم خصوصی در خانواده دارد، افزود: در حال حاضر جامعه ایران به سرعت در حال شهرنشینی است و هیچ کشوری چنین سنت شهرنشینی را تجربه نکرده است و بالای ۷۵ درصد جامعه ایران شهرنشین شده است.

منبع: مـهر