صنعت حیوانات خانگی؛ برده داری مدرن و شیک!
صنعت حیوانات خانگی؛ برده داری مدرن و شیک!

تبِ نگهداری حیوانات خانگی (پت-pet)، که به قیمت آزار حیوانات تمام می‌شود؛ آنقدر داغ شده که حتی پا را از این فراتر گذاشته‌ و حیوانات وحشی را هم به خانه‌های خود کشانده‌اند.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5AxRtPjBD6H1hKc5_bvp0Ojk0opZh2z54bYa3a8UQJoQjpMbKf6x5zQlVqKQFqBxZEdI&usqp=CAUزیرنویس-گروه جامعه: صفحات دامپزشکان در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام این روزها طرف‌داران زیادی را جذب کرده و انتشار کلیپ‌هایی از ترس و وحشت حیوانات هنگام معاینه که برای افزایش دنبال‌کنندگان از قالب درمان خارج و به یک سرگرمی تبدیل شده فراوان دیده می‌شود. تبِ این سرگرمی کثیف که به قیمت آزار حیوانات تمام می‌شود؛ آنقدر داغ شده که حتی پا را از این فراتر گذاشته‌ و حیوانات وحشی را هم به خانه‌های خود کشانده‌اند.

 

 

کلیپ معاینه زوری یک گربه در مطب

هدف اصلی نگهداری حیوانات خانگی (پت-pet)

به گزارش زیرنویس، افرادی که به نگه‌داری از حیوانات تمایل دارند میل به مراقبت یا دلسوزی را هدف یا انگیزه خود اعلام می‌کنند اما زمانی که به موضوع عمیق‌تر بنگیریم خواهیم دید این دلیل نمی‌تواند تنها دلیل نگهداری حیوانات در خانه باشد؛ بلکه عده‌ای می‌خواهند با تبلیغات گسترده برای صنعت حیوانات خانگی، نگه‌داری از حیوانات را به یک ضرورت و خرده‌فرهنگ تبدیل کنند.

 

https://rasekhoon.net/_files/userfiles//4186058_726.jpg

چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟

“گری فرانسیون” و “آنا چارلتون” در مقاله‌ای با عنوان «چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟» بسیار جالب به این موضوع می‌پردازند که اساسا ادعای مراقبت و دلسوزی انسان‌ها را زیرسوال می‌برد. در قسمتی از مقاله آمده است:

«هرچقدر هم که با آن‌ها خوب رفتار کنیم، به جهان ما تعلق ندارند. آن‌ها حقیقتاً «حیوانات برده» هستند. ممکن است برخی از ما اربابان خیرخواهی باشیم، اما واقعاً نمی‌توانیم چیزی فراتر از آن باشیم.»

بنابراین، با این نگاه یک کروکدیل، گربه یا یک سگ به آغوش یک انسان یا یک جای خواب راحت احتیاج ندارند، آن‌ها بیش از هر چیز نیاز به آزادی دارند و زندگی در طبیعت و محیطی که به او تعلق دارد را می‌خواهند.

خرده‌فرهنگ با طعم نگهداری حیوان خانگی (پت-pet)

اما اگر از قضیه نادرست اخلاقی (نیاز به مراقبت حیوانات) که در ویترین این کار قرار دارد بگذریم، به مقدمات شکل‌گیری خرده فرهنگی جدید خواهیم رسید که به ظاهر شیک و انسانی است ولی در واقع مناسب افرادی است که در جست وجوی یک تمایز خود با جامعه هستند.

به گزارش زیرنویس، برای مثال، اینکه «عضو گروه پت‌داران هستید» یا «صبح‌ها با صدای پت یا همان حیوان خانگی خود از خواب برمی‌خیزی» به نمادی از یک انسان مدرن تبدیل شده و شما با آن هویتی منحصر به فرد می‌گیرید که با تبدیل این خرده‌فرهنگ به فرهنگِ غالب جامعه ممکن است فاجعه «رنگ باختن انسانیت» به بار بنشیند.https://www.magiran.com/ppic/2835/6290/0xm9oDxxKUCIYABSkglkPA-002.jpg

حیوانات را اسیر خودخواهی‌ها و یا به تعبیر فرانسیون حیوان_برده را دستمایه تمایلات خود قرار می‌دهیم و محبتی که از نیاز به مراقبت کردن می‌آید کم‌کم برای حیوانات خلاصه خواهد شد، فرزندان مزاحم و حمایت از حیوانات جایگزین حقوق شهروندی می‌شود و همه در خدمت این صنعت قرار می‌گیریم.

این مسئله تا جایی پیش می‌رود که عده‌ای برای پر کردن جیب‌شان تامین نیاز حیوانات را اولویت اصلی زندگی‌مان قرار می‌دهند و این نوع برده‌داری را با شعار حمایت از حیوانات بزک می‌کنند. انسان امروز تمام قوای خود را به کار گرفته تا به لذت بیشتر دست یابد، این لذت‌جویی، برتری‌طلبی، احساس قدرت و سلطه بر جهان در بلند مدت نه تنها جهان را بلکه انسان را نیز به نابودی خواهد کشاند.

 

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : پایگاه خبری-تحلیلی زیرنویس