دادگاه درخواست جنجالی «عروس داعش» را رد کرد!
دادگاه درخواست جنجالی «عروس داعش» را رد کرد!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دادگاه لندن روز جمعه ۲۳ فوریه، هر پنج استدلال ارائه شده توسط شمیمه بیگم ۲۴ ساله، که به «عروس داعش» معروف است را رد کرد تا درخواست تجدیدنظر او در پرونده سلب تابعیت بریتانیایی رد شود. شمیمه بیگم پیش‌تر به دلیل به دلیل پیوستن به داعش و حمایت از آن سلب […]

- دادگاه درخواست جنجالی «عروس داعش» را رد کرد!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دادگاه لندن روز جمعه ۲۳ فوریه، هر پنج استدلال ارائه شده توسط شمیمه بیگم ۲۴ ساله، که به «عروس داعش» معروف است را رد کرد تا درخواست تجدیدنظر او در پرونده سلب تابعیت بریتانیایی رد شود.

شمیمه بیگم پیش‌تر به دلیل به دلیل پیوستن به داعش و حمایت از آن سلب تابعیت شده بود. با این حال این دختر جوان معروف به عروس داعش همچنان می‌تواند پرونده را در دیوان عالی بریتانیا مطرح کند. 

قاضی این پرونده در هنگام اعلام حکم گفت: «می‌توان استدلال کرد که تصمیم در مورد خانم بیگم سخت بوده، اما همزمان می‌توان استدلال کرد که خانم بیگم خود عامل بدبختی‌اش بوده است. تنها وظیفه ما در دادگاه ارزیابی غیرقانونی بودن حکم محرومیت است. ما به این نتیجه رسیدیم که اینطور نبوده و درخواست تجدید نظر رد می‌شود.» 

بیگم که خانواده‌اش اصالتا بنگلادشی هستند، در سال ۲۰۱۵ و در حالی‌که تنها ۱۵ سال داشت با دو همکلاسی‌اش از خانه خود در شرق لندن به سوریه رفت. او در آنجا با یک جنگجوی داعش ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد که هیچ یک از آن‌ها جان سالم به در نبردند. بیگم در اکتبر سال گذشته پرونده‌ای را علیه لغو تابعیتش به داگاه تجدیدنظر ارائه کرد. 

تیم حقوقی او استدلال کرد که دولت وظیفه قانونی خود را در قبال بیگم به عنوان قربانی بالقوه قاچاق انجام نداده است. با این حال دادگاه روز جمعه رای داد که خطر امنیت ملی بر این که آیا او قربانی بالقوه قاچاق بوده یا خیر اولویت دارد. 

در فوریه ۲۰۱۹ بیگم در اردوگاه پناهجویان سوری پیدا شد و وزیر کشور وقت بریتانیا، ساجد جاوید به دلایل امنیت ملی تابعیت این دختر را لغو کرد. تیم حقوقی بیگم استدلال می‌کرد که این کار دولت باعث می‌شود تا این دختر بدون تابعیت رها شود، اما دادگاه استیناف اعلام کرد که بیگم به دلیل حفظ تابعیت بنگلادشی از طریق مادرش، بی تابعیت نمانده و دولت نیازی به بررسی این موضوع ندارد که آیا مقامات بنگلادشی به او اجازه ورود به کشور را خواهند داد یا خیر.

وکلای بیگم همچنین گفتند که دولت باید از قبل تصمیم به لغو تابعیتش را به او اطلاع می‌داد. درخواست تجدیدنظر علیه تصمیم کمیسیون ویژه استیناف مهاجرت (SIAC) در فوریه ۲۰۲۳ مبنی بر تایید لغو تابعیت وی بود. حکم روز جمعه به این معنی است که بیگم نمی‌تواند از خانه فعلی خود، اردوگاه پناهندگان در شمال سوریه، به بریتانیا بازگردد.

پس از جلسه دادگاه، وکیل او، دانیل فورنر، مدعی شد که «تا زمانی که بیگم به عدالت نرسد و به سلامت به خانه بازنگردد مبارزه را متوقف نخواهد کرد.» او همچنین اضافه کرد که آخرین شکایت خود را به دیوان عالی بریتانیا خواهد برد. 

یورونیوز گزارش داد: بیگم یکی از صد‌ها اروپایی است که سرنوشتش پس از فروپاشی داعش در سال ۲۰۱۹، دولت‌ها را به چالش کشیده است. از سویی این افراد قربانی مدعی هستند که فریب خورده‌اند و از دولت‌ها انتظار بخشش دارند، از سوی دیگر بسیاری معتقدند که این افراد می‌توانند یک خطر بالقوه برای امنیت ملی این کشور‌ها باشند. 

 

تخمین زده می‌شود که حدود ۹۰۰ نفر از بریتانیا به سوریه و عراق سفر کرده‌اند تا به گروه داعش بپیوندند. بر اساس آمار‌های دولتی، حدود ۱۵۰ نفر از این افراد سلب تابعیت شده‌اند.

منبع: اطلاعات انلاین