دوئل یزدانی و تیلور در راند ششم
دوئل یزدانی و تیلور در راند ششم

کشتی ایران و جهان بار دیگر در انتظار رویارویی حساس حسن یزدانی و دیوید تیلور در رقابت‌های جهانی بلگراد است.

 رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۳ به عنوان اولین مرحله کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، از ۲۵ شهریور به میزبانی بلگراد صربستان برگزار می‌شود.

در ادامه بررسی مدعیان حاضر در این مسابقات، حضور چهره‌های شاخص و عنوان‌دار جهان و المپیک را در ۲ وزن ۸۶ و ۹۲ کیلوگرم بررسی می‌کنیم.

وزن ۸۶ کیلوگرم: بلگراد در انتظار ششمین دوئل یزدانی و تیلور

بدون شک حساس‌ترین وزن در مسابقات جهانی برای مردم ایران وزن ۸۶ کیلوگرم است؛ جاییکه حسن یزدانی شاخص‌ترین چهره کشتی ایران و دارنده ۸ مدال جهان و المپیک و دیوید تیلور دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک از آمریکا در انتظار ششمین رویارویی خود در بلگراد هستند.

یزدانی و تیلور تاکنون ۵ مرتبه برابر هم به میدان رفته اند که حاصل آن یک پیروزی برای یزدانی و ۴ برتری برای دیوید تیلور بوده است. این دو چهره عنوان‌دار کشتی جهان آخرین بار در فینال مسابقات جهانی سال گذشته در بلگراد به مصاف هم رفتند که با شکست ۷ بر یک یزدانی همراه بود.

به گزارش زیر نویس ،یزدانی نیز پس از شکست در فینال المپیک توکیو، در جریان دیدار نهایی مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ بالاخره طلسم شکنی کرد و برابر تیلور به پیروزی رسید.

این دو چهره در رنکینگ نهایی اتحادیه جهانی کشتی برای حضور در این مسابقات جایی در بین ۴ نفر برتر رنکینگ نداشتند و به همین دلیل امکان رویارویی آن‌ها قبل از مراحل نهایی وجود دارد.

دوئل یزدانی و تیلور در راند ششم/ جای خالی قاسمپور و کاکس در ۹۲ کیلوگرم بلگراد

هر چند کارشناسان از یزدانی و تیلور به عنوان بخت‌های اصلی کسب مدال طلا در بلگراد نام می‌برند اما نگاهی به لیست نفرات حاضر در وزن ۸۶ کیلوگرم نشان می‌دهد رقبای مطرح دیگر نیز در این وزن حضور دارند که می‌توانند معادلات این وزن را بر هم بزنند.

مایلس آمینه از کشور گمنام سن مارینو یکی از مدعیان این وزن محسوب می‌شود. آمینه در المپیک توکیو به مدال برنز رسید و با قرار گرفتن در رده چهارم رنکینگ عازم بلگراد خواهد شد.

ابوبکر آباکاروف آذربایجانی یکی از مدعیان این وزن در بلگراد خواهد بود. او در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ به مدال برنز جهان رسید و اینبار به امید کسب دومین مدال جهانی خود عازم بلگراد می‌شود.

عظمت دولتبکوف قزاق سال گذشته به مدال برنز جهان و طلای آسیا در وزن ۸۶ کیلوگرم رسید و امسال نیز برای دومین مرتبه بر سکوی نخست آسیا ایستاد.

بوریس ماکوئف دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از اسلواکی و نفر دوم رنکینگ نیز از چهره‌های شاخص این وزن در بلگراد هستند.

سباستین جزیرانسکی لهستانی و نفر اول رنکینگ نیز با پشتوانه ۲ مدال اروپایی از مدعیان نه چندان مطرح این وزن محسوب می‌شود.

وزن ۹۲ کیلوگرم: جای خالی کامران قاسمپور

در شرایطی که کامران قاسمپور شانس اصلی کسب مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم جهان برای سومین سال متوالی بود، در جریان تمرینات دچار آسیب‌دیدگی شد و حضور در این مسابقات را از دست داد تا امیرعلی آذرپیرا آزادکار جوان و با آتیه ایران و دارنده ۲ مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان، به عنوان جانشین قاسمپور در این مسابقات معرفی شود.

در ۲ سال گذشته رقابت میان قاسمپور و جی‌دن کاکس آمریکایی مهیج‌ترین مبارزه رقابت‌های جهانی بود که میلیون‌ها بیینده را پای تلویزیون میخکوب کرد اما امسال خبری از این دو کشتی‌گیر نیست. قاسمپور با آسیب‌دیدگی در جریان تمرینات حضور در مسابقات جهانی را از دست داد و جی دن کاکس نیز در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی آمریکا به وزن المپیکی ۹۷ کیلوگرم رفت اما به دلیل آسیب‌دیدگی نتوانست به میدان برود تا او نیز همانند قاسمپور حضور در مسابقات جهانی را از دست بدهد.

آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به ۲ طلای امیدهای جهان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رسید و حالا در یک وزن پایین‌تر در اولین تجربه خود به دنبال اثبات شایستگی‌های خود و ایستادن بر سکوی جهانی بزرگسالان در اولین تجربه خود است.

دوئل یزدانی و تیلور در راند ششم/ جای خالی قاسمپور و کاکس در ۹۲ کیلوگرم بلگراد

آرش یوشیدا کشتی گیر ایرانی ژاپنی و فرزند جواد اسفنجانی ۵ ماه پیش و در جریان رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان آسیا با شکست قاطع تمامی رقبا از جمله ارشک محبی به مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم رسید تا برای مدعیان این وزن خط و نشان بکشید. آرش یوشیدا در اولین تجربه جهانی خود به دنبال رفتن بر روی سکوی نخست جهان است.

عثمان نورماگومدوف کشتی‌گیر روس متولد شده در آذربایجان در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ موفق به کسب ۲ مدال برنز جهان شد و امسال با هدف ایستادن بر روی سکو در این وزن غیر المپیکی به میدان می رود.

میریانی مایسورادزه دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۲ از گرجستان نیز با هدف کسب مدال عازم بلگراد صربستان خواهد شد.

زاهید والنسیا نیز نماینده آمریکا در این وزن خواهد بود. از این کشتی گیر آمریکایی نیز به عنوان مدعی جدی وزن ۹۲ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی جهان نام می‌برند. والنسیا چندی پیش در مسابقات رنکینگ مجارستان مغلوب آذرپیرا شد.

فیض‌الله آکتورک ۲۴ ساله از ترکیه با کسب ۲ مدال طلای قهرمانی اروپا ۲۰۲۲  و ۲۰۲۳ نیز می‌تواند یکی از مدعیان جوان این وزن در رقابت‌های جهانی صربستان باشد.

منبع :ایسنا