چندمین روز از چندمین ماه سال می‌شود روز دختر؟
 چندمین روز از چندمین ماه سال می‌شود روز دختر؟

آمارها نشان می‌دهد بحرانِ هویت، نارضایتی جنسی، افسردگی و فرار از خانه در دختران روبه‌افزایش است که علت آن تنها به خانواده‌ها بر نمی‌گردد و حاکی از کم‌کاری متولیان اجتماعی است که فرهنگ را کلان ندیده و مسائل اصلی و زیربنایی را قربانی گزارش‌نویسی و رزومه‌سازی کرده‌اند.

زیرنویس-گروه جامعه: امسال سی و یکمین روز از دومین ماه سال روز دختر است که خلاصه‌اش می‌کنیم در همایش‌هایی سفارشی با چند عکس و چند پوستر و سپس روز دختر هم تمام می‌شود تا سال بعد… و مطالبات دختران در میان صفحات روزگار گم می‌شود و این گونه است چند روز بعد از ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر سهم دختران سرزمینم می‌شود معصومیت این عزیز بزرگوار.

دستانِ کوچک دخترم را که می‌گیرم، اشک در چشمانم حلقه می‌زند، فرصتِ کوتاهی دارد برای کودکی‌کردن که باید پشتِ دیوار شیشه‌ای که برایش می‌سازم بماند و ناخواسته قلب کوچکش را می‌آزارم. قصه غصه‌هایش که با نگاه پر شور و بال گشوده‌اش برای پرکشیدن و برای شاد زیستن… فرصت می‌خواهد.

زندگی‌کردن آیا حق مسلمش نیست؟ داشتن فضای بازِ اجتماعی، نگاه فراجنسیتی، فضای بازی، تفریح و کسب‌وکار بخش کوچکی از مطالبات به حق دختران نیست؟

به گزارش زیرنویس، آمارها نشان می‌دهد بحرانِ هویت، نارضایتی جنسی، افسردگی و فرار از خانه در دختران روبه‌افزایش است که علت آن تنها به خانواده‌ها بر نمی‌گردد و حاکی از کم‌کاری متولیان اجتماعی است که فرهنگ را کلان ندیده و مسائل اصلی و زیربنایی را قربانی گزارش‌نویسی و رزومه‌سازی کرده‌اند. بدین‌سان زیر بناهایی که برای ساختن جامعه‌ای سالم و پاینده ضروری است و بی‌توجهی به آن باعث ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شود، از یادرفته است و در بلندمدت شاهد فلج شدن جامعه خواهیم بود.

خشونت خانگی، کودک‌همسری و ازدواج اجباری، نشان دهنده این است که نیازهای دختران از سوی خانواده و جامعه تشخیص داده نمی‌شود که پیامد ناآگاهی جامعه پیرامون این مسائل است.

 جنگِ نابرابری جنسیتی بین دختران و پسران جز زیان برای کل جامعه چیزی به بار نخواهد آورد. بنابراین، لازم است نهادهای متولی دراین‌خصوص نگاه کارشناسانه‌تری داشته باشند و بسترهای لازم برای تغییر را فراهم کنند.
آموزش و پرورش به‌عنوان متولی بخش آموزش و همچنین پرورش، سازمان‌های بهزیستی، تبلیغات، ارشاد و شهرداری‌ها هر کدام به سهم خود در این زمینه سهمی بردارند.
رسانه نیز به عنوان رکن پنچم دموکراسی میتواند نقش میانجی، تریبون و اتصال‌دهنده‌ی این بخش‌ها را برعهده گیرد تا از موازی‌کاری، سردرگمی و مشخص نبودن حدومرز که زمینه به زمین نهادن و شانه خالی‌کردن این مسئولیت‌ها را فراهم کرده است جلوگیری کند و صدای تغییر باشد.

به امید فردایی بهتر برای دختران سرزمینم.

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس