اضطراب زیست‌محیطی را چگونه مدیریت کنیم
اضطراب زیست‌محیطی را چگونه مدیریت کنیم

در دنیایی که با چالش‌های زیست‌محیطی بی‌سابقه در تاریخ بشر مواجه است، جای تعجب نیست که اضطراب زیست‌محیطی ، نگرانی فراگیر در مورد وضعیت فعلی و آینده سیاره ما، به یک موضوع بهداشت روانی رایج تبدیل شود.

از آنجایی که مردم شاهد اثرات مخرب تغییرات اقلیمی، جنگل‌زدایی و از دست دادن تنوع زیستی هستند، طبیعی است که احساس غمگینی و ناامیدی کنند. کارن ماگرودر، درمانگر مددکار اجتماعی بالینی در مشکلات ارتباطی، اضطراب و استادیار تمرین در مددکاری اجتماعی، دانشگاه تگزاس در آرلینگتون اظهار کرد: در میان پیش‌بینی‌های ناامیدکننده، امیدی وجود دارد.

به‌عنوان یک درمانگر و استاد مددکاری اجتماعی بالینی، من از نزدیک دیده‌ام که اضطراب زیست‌محیطی چقدر فلج کننده است و برای یافتن راه‌حل تلاش کرده‌ام. در اینجا چند نکته مبتنی بر شواهد برای مقابله با مشکلات اقلیمی آورده شده است.

اضطراب زیست‌محیطی چیست؟

به گزارش زیرنویس، اضطراب زیست‌محیطی، اصطلاح گسترده‌ای است که شامل ترس از مسائل زیست‌محیطی مانند آلودگی و دفع زباله‌های سمی، همچنین ترس‌های خاص آب‌وهوایی، مانند افزایش میزان رویدادهای شدید اقلیمی و افزایش سطح دریا می‌شود.

علائم اضطراب زیست‌محیطی چیست؟

علائم رایج اضطراب زیست‌محیطی شامل نگرانی در مورد نسل‌های آینده، مشکل در خواب یا تمرکز، احساس ناامیدی و احساس درماندگی است. این احساسات می‌توانند از نگرانی‌های خفیف و زودگذر گرفته تا ناامیدی عمیق، حملات پانیک و رفتارهای وسواسی اجباری متغیر باشد و راه‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند به افراد کمک کند تا با این احساسات کنار بیایند.

نسبت به خود درک و شفقت داشته باشید

با خود مهربان باشید و بدانید که در این احساسات تنها نیستید. اهمیت دادن به دنیایی که در آن زندگی می‌کنید از شما یک هشداردهنده «دیوانه» نمی‌سازد. در واقع، تعداد فزاینده‌ای از مردم در سراسر جهان همین احساس را دارند، به‌طوری که در نظرسنجی‌های اخیر دو سوم آمریکایی‌ها گزارش کردند که حداقل تا حدودی نگران تغییرات اقلیمی هستند. منطقی است که وقتی نیازهای اساسی مانند ایمنی و سرپناه تهدید می‌شود، مردم احساس عصبی بودن می‌کنند. با خود مهربان باشید زیرا سرکوب خود به‌خاطر این احساسات بسیار قوی فقط حال شما را بدتر می‌کند.

برای یافتن راه‌حل مشارکت کنید

زمانی که آسیب‌های زیست‌محیطی به سلامت روان شما آسیب می‌زنند، احساس قدرت می‌تواند سخت باشد اما تشدید بحران جهانی همچنان نیازمند توجه فوری است. به‌جای نادیده گرفتن مشکلات، از این ناراحتی ذهنی به‌عنوان یک کاتالیزور برای عمل کردن استفاده کنید. تلاش‌های فردی شما برای کاهش ردپای کربن اهمیت دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که پیوستن به حرکات بزرگ‌تر، پتانسیل تأثیرات قابل توجه همچنین پتانسیل بالقوه مهار اضطراب را دارد. علاقه‌ها، استعدادها و مهارت‌های منحصربه‌فرد خود را داوطلبانه برای حمایت از تغییرات سیستمی که به نفع کره زمین و بشریت است، ارائه دهید. وقتی احساس اضطراب می‌کنید، از آن انرژی به‌عنوان سوخت برای مبارزه استفاده کنید. مهار اضطراب محیطی از این طریق می‌تواند احساس ناتوانی شما را کاهش دهد.

با خود صحبت کنید

تاثیر بحران آب‌وهوایی به اندازه کافی زیاد است، اجازه ندهید مغزتان احساس بدتری را در شما ایجاد کند. وقتی صحبت از فکر کردن درباره تغییرات اقلیمی می‌شود، یک طرز فکر واقع‌بینانه، ما را در یک منطقه روان‌شناختی درست قرار می‌دهد. زخم‌های روحی خود را بی‌حس نکنید و بیش از حد فاجعه‌سازی نکنید. من به‌عنوان یک درمانگر، اغلب به مراجعه‌کنندگان کمک می‌کنم تا الگوهای فکری غیرمفید را شناسایی و اصلاح کنند. برای مثال، درست است که مشکلات زیست‌محیطی زیادی وجود دارد و باید با آنها دست و پنجه نرم کرد اما اخبار مثبتی نیز وجود دارد، بنابراین آن را نادیده نگیرید. پیروزی‌های کوچک و بزرگ را بشناسید و جشن بگیرید.

به آسیب یا زخم روان رسیدگی تا التیام پیدا کنید

بحران اقلیمی به‌عنوان یک آسیب جمعی تصور شده و بسیاری از افراد با غم و اندوه زیست‌محیطی ناشی از تاثیرات اقلیمی که از قبل رخ داده است، دست و پنجه نرم می‌کنند. رسیدگی به آسیب گذشته ناشی از حوادثی مانند بلایای آب‌وهوایی گامی حیاتی در افزایش توانایی شما برای کنار آمدن با تجربیات جدید است. حتی افرادی که هنوز به‌طور مستقیم تأثیرات آب‌وهوایی قابل توجهی را تجربه نکرده‌اند، ممکن است نشانه‌هایی از استرس پیش از زخم روان (یک اصطلاح بالینی برای پریشانی تجربه شده در پیش‌بینی یک موقعیت پر استرس) را داشته باشند. یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز می‌تواند به شما در رسیدگی به این احساسات کمک کند.

انزوا را کاهش دهید

بر کسی پوشیده نیست که داشتن یک شبکه حمایت اجتماعی قوی، عنصر کلیدی برای شادی است. داشتن دوستان دلسوز و همفکر در اطراف خود نیز کلید تلاش‌های مستمر در انجام نقش خود برای ایجاد تفاوت است. راه‌اندازی یا پیوستن به یک کافه آب‌وهوایی یا گروهی مشابه را در نظر بگیرید تا در مورد نگرانی‌های اقلیمی صحبت کنید. کافه‌های آب‌وهوایی، فضاهایی غیررسمی و الهام‌بخش برای گرد هم آمدن، اشتراک‌گذاری ایده‌ها، اطلاعات و مشارکت در اقدامات اقلیمی هستند. به یک سازمان محیط زیست محلی بپیوندید. یا زمانی که به گوش شنوا نیاز دارید به سادگی با یک دوست تماس بگیرید.

طبیعت درمانی را در نظر بگیرید

بیرون بروید و از طبیعت لذت ببرید. به پیاده‌روی آرام در جنگل بپردازید و طبیعت اطراف خود را مشاهده کنید. این یک تمرین ژاپنی برای استراحت است که به «حمام جنگل» معروف است. وقت خود را به باغبانی اختصاص دهید. در فضای باز ورزش کنید یا زمانی را در فضای باز در مکانی بگذرانید که برای شما آرامش‌بخش و سلامتی‌آور باشد.

اقدامات مراقبت از خود را فراموش نکنید

وقتی صحبت از مدیریت عوارض عاطفی اضطراب زیست‌محیطی می‌شود، مراقبت از خود بسیار مهم است. مشغول شدن به شیوه‌های مراقبت از خود، مانند خواب کافی، تغذیه سالم و تفریح، به ما کمک می‌کند در مواجهه با نگرانی‌های شدید محیطی، تعادل خود را حفظ کنیم. آنچه در هواپیما به شما می‌آموزند به‌خاطر بسپارید؛ همیشه باید قبل از کمک به سایر مسافران ماسک اکسیژن خود را بپوشید. به‌همین ترتیب، وقتی از یک مکان خوبی می‌آییم، برای مقابله با استرس‌های ناشی از اضطراب زیست‌محیطی و ایجاد تفاوت در این زمینه مجهزتر هستیم.

ذهن‌آگاهی مهم است

از آنجایی که اندوه زیست‌محیطی بر گذشته متمرکز و اضطراب زیست‌محیطی، آینده محور است، اتصال مجدد به لحظه حال راهی قدرتمند برای مبارزه با هر دو است. با پرورش ذهن‌آگاهی، آگاهی بدون قضاوت از لحظه حال، افراد می‌توانند با افکار، احساسات و ادراکات بدنی خود در پاسخ به محرک‌های اضطراب زیست‌محیطی هماهنگ شوند. این افزایش خودآگاهی به افراد کمک می‌کند تا نگرانی‌ها را بدون اینکه تحت تأثیر آنها قرار گیرند، بپذیرند. تمرین‌های ذهن‌آگاهی، مانند مراقبه و تنفس عمیق، اثری آرام‌بخش و زمینه‌ساز ایجاد و به کاهش استرس و کاهش احساس درماندگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، ذهن‌آگاهی ارتباط عمیق‌تری با طبیعت و قدردانی از لحظه حال ایجاد می‌کند که می‌تواند با احساس ناامیدی مرتبط با تردیدهای محیطی آینده مقابله کند.

در مواجهه با اضطراب زیست‌محیطی، این راهبردها می‌توانند انعطاف‌پذیری ایجاد کنند و به همه یادآوری کنند که قدرت شکل دادن به آینده‌ای پایدارتر و امیدوارکننده‌تر را دارند.

منبع خبر: رکنـا