حضور شکارچیان غیرمجاز عرب در ایران و شکار بز و آهو
حضور شکارچیان غیرمجاز عرب در ایران و شکار بز و آهو

شیوخ عرب و گردشگران عرب به شکار علاقه بسیاری دارند این افراد حیات وحش و جنگل‌های ایران را هدف خود قرارمی دهند وبه دلیل همجواری با کوهستان‌های غرب و در موارد بسیاری به شمال کشور ‌می‌روند و بدون اینکه از مراجع قانونی مجوز دریافت کنند به حیا

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل سابق محیط زیست استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی زیرنویس : بسیاری از شکار‌های غیر مجاز به صورت باندی صورت می‌گیرد. اما در موارد معدودی محلی ها و یا محیط‌بانان به دلیل فقر راهنمای شکارچیان غیر مجاز می‌شوند این شکارچیان اغلب گردشگران عرب هستند که برای تفریح به مناطق خوش آب و هوا و گردشگری ایران می‌آیند و “کل و بز و آهو” شکار می‌کنند.

فقر منابع طبیعی و حیات وحش را نابود می کند

وی در ادامه افزود: جایی که فقر زیاد شود حتماً منابع طبیعی و حیات وحش ضربه خواهد خورد. هر جایی که فقر از دری داخل بیاید‌ ایمان از همان در خارج می‌شود. مردم محلی که فقیر هستند برای امرار معاش راهنمای شکارچیان غیر مجاز در جنگل‌های شمال کشور می‌شوند.

از بین بردن علت قاچاق و شکار در اولویت باشد

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: آن‌هایی که به صورت باندی قاچاق چوب و حیات وحش می‌کنند ماجرایی جدا دارند اما در برخی موارد که فردی به خاطر قطع چند درخت توسط محیط زیست بازداشت می‌شد؛ «می گفت من کار و شغلی ندارم که امرار معاش کنم و به ناچار این کار را انجام دادم» اگر چه کارش غیر قانونی است و حرفش خلاف مقررات کشور است و مستوجب مجازات، اما واقعیت این است که ما اگر جنبه قانونی را  کنار بگذاریم و  از لحاظ فرهنگی علت‌های این کار را آسیب‌شناسی کنیم به این نکته می رسیم که باید با معلول مبارزه کنیم و سراغ شکارچی و قاچاقچی را بگیریم.

کمبود محیط بان اولین معضل حیات وحش ایران

وی با رد رعایت استاندارد‌های جهانی در خصوص وجود اختصاص محیط‌بانان بر اساس هر چند هزار هکتار گفت: اینکه می‌گویند بر اساس استاندارد‌های جهانی در هر چند هزار هکتار باید یک محیط‌بان وجود داشته باشد را من قبول ندارم چون هر منطقه‌ای با داشتن پتانسیل‌ها و ویژگی‌های خاص خودش با منطقه دیگر متفاوت است. حتی در کشورمان هم یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت است.

محیط بانی از آمازون راحت تر از جنگل های شمال ایران است

به طور مثال جنگل آمازون که راه‌های دسترسی محدودی دارد کنترلش به مراتب آسانتر از جنگل‌های شمال کشور است که هزاران راه دسترسی به آن وجود دارد. بنابراین استاندارد محیط‌بان آمازون را نمی‌توان با استاندارد جای دیگر برابر دانست ضمن اینکه جنگل آمازون وسیع‌تر از جنگل‌های شمال کشور است. آسیبی که آمازون دارد کمتر است گرچه وستعش بیشتر است و آن هم به غیر قابل دسترس بودنش بر می گردد و علت تعداد محیط بانان آن نیست.

ابراهیمی کارنامی در ادامه با طرح دومین نکته از دلایلی که به محیط زیست و حیات وحش آسیب می‌زند گفت: علاوه بر اینکه در بسیاری مناطقی که مردم محلی، از نظر معیشتی به پتانسیل‌های منطقه وابسته نیستند، فرهنگ حفظ و نگهداری از منابع و حیات وحش برایشان در اولویت قرار دارد.

محیط زیست ایران با دو عامل آز و نیاز آسیب می بینند

مدیرکل سابق محیط زیست استان مازندران افزود: منابع حیات وحش بر اثر دو عامل«آز و نیاز» آسیب می‌بیند. آز که بسته به طمع قاچاقچیان محیط زیست و حیات وحش است و  بخش نیاز هم که بسته به حضور  (محیط‌بانان) دارد که متأسفانه به نیاز این افراد در تأمین معیشت اهمیت داده نمی‌شود.

۸ میلیون به محیطبان دستمزد می‌دهند انتظار دارند بماند و کار کند

وی بیان کرد: از مجلس شورای اسلامی انتظار اشتیم پرداخت‌های عادلانه برای محیط بانان داشته باشند. ما انتظار نداریم به جنگلبان و محیط‌بان صد برابر دیگر رده‌های شغلی دستمزد پرداخت کنند، مبنای پرداخت ما قانون مدیریت خدمات کشوری است این قانون  یک سری فرمول گذاشته است و  دستگاه‌ها را در ماده ۵ خودش ذکر کرده، بعد آن خیلی از دستگاه‌ها  خودشان را خاص کردند، مانند وزارت نفت، وزارت نیرو و شرکت آب و برق و مخابرات و ده‌ها شرکت زیر مجموعه شصتا، شاغلین این مراکز دارند با کار و مسئولیت به مراتب کمتر، دستمزد بیشتر و چند برابری دریافت می‌کنند. الان یک معاون در سازمان منابع طبیعی حدود ۱۵ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد در حالیکه همین رده شغلی مثلا در مخابرات حدود ۸۰ میلیون تومان دریافتی دارد. این پرداختی‌ها عادلانه نیست.

تا کی به محیط‌بان بگوییم نان و خربزه بخور!

این کارشناس در ادامه تأکید کرد: جنگلبان و محیط‌بان ۸ میلیون دستمزد می‌گیرند. تا کی به محیط بان ،بگوییم نان و خربزه بخور و تخلف نکن! بله حق ندارد تخلف کند ولی، اگر فردی هم زیر فشار اقتصادی این تخلف را کرد مدیرانش می‌گویند، اگر دوست نداری برو، آخر این چه حرف زشتی است که می‌زنید. خیلی از محیط بان‌ها عاشقانه دارند کار می‌کنند و جوانی‌شان را پای این کار گذاشتند.این برخورد متحجرانه‌ترین برخوردی است که با یک محیط‌بان می‌شود کرد آنهم در شرایطی که او را در وضعیت زندگی حداقلی قرار داده‌ایم.

محیط زیست و منابع طبیعی؛در شرایط صلح مدام شهید می‌دهند

وی با طرح پیشنهادی دیگر ادامه اد: افزایش دستمزد دستگاه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی راهکار مناسبی برای کاهش آسیب به محیط زیست است. کدام یک از این شرکت‌ها با سرمایه خصوصی راه‌اندازی شده همه این‌ها از منابع دولتی راه‌اندازی شده چرا باید مستثتی باشند. اگر همه داریم از خزانه دولت دستمزد دریافت می‌کنیم چرا اینهمه اختلاف وجود دارد. فعالان در حوزه محیط زیست،بعضا تا ۵ برابر کارمندان دستگاه‌ها اختلاف دریافتی دارند. چرا  محیط زیست و منابع طبیعی که حتی در دوره صلح مدام شهید می‌دهد باید کف دریافت دستمزد دستگاه‌ها را داشته باشد. این افراد با جان خودشان دارند از منابع ملی کشور محافظت می‌کنند، لیاقتشان این است که علاوه بر محیط بانی وجنگلبانی ۸ ساعت در اسنپ کار کندتا بتواند یک زندگی شرفتمندانه داشته باشد؟ من بار‌ها از رسانه‌ها و مسئولین خواستم روی این موضوع کار کنند ولی هیچ بازخوردی ندیدم.

منبع خبر: رکنـا