به گزارش زیرنویس ، روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی نوشت، اسرائیلی‌ها در روز اول جنگ علیه غزه و بلافاصله پس از انتشار خبرهایی از احتمال حمله غافلگیرانه و گسترده نیروهای جنبش حماس، شهرهای خود واقع در مرزهای لبنان را ترک کردند و به مرکز اراضی اشغالی پناه بردند که این مساله نشان‌دهنده بحران بی‌اعتمادی […]

به گزارش زیرنویس ، روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی نوشت، اسرائیلی‌ها در روز اول جنگ علیه غزه و بلافاصله پس از انتشار خبرهایی از احتمال حمله غافلگیرانه و گسترده نیروهای جنبش حماس، شهرهای خود واقع در مرزهای لبنان را ترک کردند و به مرکز اراضی اشغالی پناه بردند که این مساله نشان‌دهنده بحران بی‌اعتمادی شدید میان ارتش و ساکنان اراضی اشغالی است.

هاآرتص در گزارش خود نوشت، گشت‌زنی در مناطق متروکه شمالی نشان می‌دهد که بحران بی‌اعتمادی میان ارتش و شهروندان در جنوب متوقف نشده و بسیاری از ساکنان شمالی نیز با وجود اینکه دستورالعمل‌های روشنی در این خصوص دریافت نکردند، تصمیم گرفتند خانه‌هایشان را ترک کرده و به مناطق مرکزی بروند.

این روزنامه عبری زبان در ادامه نوشت، کوچه‌های خالی شهرک‌ها، خیابان‌های خالی، پاساژهای تعطیل و تانک‌های رها شده در خیابان‌ها نشان می‌دهد که احساس امنیت بسیاری از ساکنان شمالی تا چه اندازه آسیب دیده است.

به نوشته هاآرتص، ساکنان شهرک‌های مرزی در شمال، حمله حماس به جنوب را به منزله محقق شدن کابوس‌هایی می‌دانند که سال‌ها از آن هراس داشتند، در واقع ترس از سناریویی مشابه در خانه‌های خودشان، از همان روز اول جنگ بسیاری از آنها را بر آن داشت که خانه‌ها و شهرهای خود را ترک کنند، ساکنان مناطق شمالی نمی‌دانند چه زمانی و در چه شرایطی به شهرهای خود باز خواهند گشت.

این روزنامه عبری زبان در ادامه گزارش خود نوشت، نگرانی اصلی که آنها از آن سخن می‌گویند، نفوذ نیروهای حزب‌الله به شهرهایشان از راه تونل‌ها است. این در حالی است که ارتش ابتدای سال ۲۰۱۹ مدعی شد که «تونل‌های حزب‌الله واقع در زیر مرزهای لبنان را نابود کرده و این تهدید در حال حاضر از بین رفته» اما ساکنان این شهرک‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که این تهدید به طور کامل از بین نرفته است، البته این هراس در پی حمله هفتم اکتبر تشدید شد.

هاآرتص به نقل از یکی از ساکنان این شهرک‌ها نوشت: اطمینان دارم تونل‌هایی وجود دارند که حزب‌الله آنها را حفر کرده و به شهرک‌های اسرائیلی می‌رسند، من فکر نمی‌کنم مسوولان ارتش به ما دروغ بگویند، آنها فقط همه چیز را نمی‌دانند، نگرانی ما این است که یکی در ارتش اسرائیل متوجه نیست که آنها همه چیز را نمی‌دانند.

این روزنامه عبری زبان با اشاره به اینکه نگرانی از نفوذ نیروهای لبنانی بر امتناع ساکنان شهرک‌های شمالی از بازگشت به خانه‌هایشان تاثیر می‌گذارد، به نقل از این شهرک‌نشین نوشت، هفتم اکتبر و با آغاز جنگ شرایط برای ما تغییر کرد، در گذشته زمانی که ظن نفوذ شبه‌نظامیان وجود داشت، ما هراسی از رویارویی با آنها و اینکه گلوله‌ای به ما برخورد کند، نداشتیم و تمام کسانی که در گشت‌زنی‌های تیم‌های هشدار شرکت داشتند، متوجه شدند که اگر آنها از ما عبور کنند، آنها به فرزندان ما خواهند رسید.

این شهرک‌نشین در پایان گفت: هر کسی که می‌خواهد شهروندان دوباره در شمال و جنوب ساکن شوند، باید بداند انتظار می‌رود خطری که مقابل خانه هر یک از ما وجود دارد، از بین برود.

منبع : ایسنا

منبع خبر: رکنـا