دستورالعمل اجرایی «اوقات فراغت» ۱۴۰۲ ابلاغ شد
دستورالعمل اجرایی «اوقات فراغت» ۱۴۰۲ ابلاغ شد

مدیرکل دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان از ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه‌های «اوقات فراغت» که ذیل سند ملی اوقات فراغت و توسط این اداره کل تدوین شده است، خبر داد.

 از برنامه‌ریزی برای ارتقای هویت ملی تا اشتغال‌پذیری

مجتبی تاجیک  ، با بیان اینکه اداره کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان ذیل معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی حوزه  اوقات فراغت جوانان مطابق با مصوبات شورای عالی جوانان هرساله دستورالعملی را برای  تنظیم برنامه‌ها به اداره‌ کل‌های خود در سراسر کشور ابلاغ می‌کند، اظهار کرد: کار تدوین دستورالعمل اجرایی برنامه‌های اوقات فراغت به پایان رسید و به ادارات کل معاونت امور جوانان هر استان ابلاغ شد.

مدیر کل دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان، یادآور شد: در واقع با توجه به اینکه پیش از این سند ملی اوقات فراغت در شورای عالی جوانان به تصویب رسیده بود دستورالعمل اجرای آن سند از سوی اداره کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان تدوین و ابلاغ شد. در سند به بحث اصلی هویت و سیاست‌های کلی پرداخته شده است و در این دستورالعمل ما برنامه‌های اجرایی را تدوین کرده‌ایم.

وی توضیح داد: این برنامه‌ها برای استان در چهار بخش اصلی شامل هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان، نشاط و مسئولیت­ پذیری در جوانان، مهارت و اشتغال­ پذیری و برنامه‌های ویژه دهه ولایت تهیه می شود. این برنامه‌ها به شکل هدفمند و بر اساس بررسی کارشناسی منطبق با کار پژوهشی است.

در این راستا ما تقریبا تمام اسناد این حوزه طی ۱۰ سال گذشته را بررسی و سعی کردیم مسیر درست و رو به رشدی را در سند ملی اوقات فراغت جای دهیم. توجه ویژه به بحث هویت ملی از جمله مهم ترین بحث‌هایی است که طی سالهای گذشته مغفول بوده است. همچنین در این سند بحث “روایت پیشرفت با هدف افزایش اعتماد به نفس ملی و امیدآفرنی ملی در دستور کار قرار گرفته است.

 

تاجیک با بیان اینکه در برنامه‌های خود به بحث تفریحات خانوادگی به طور ویژه توجه کرده‌ایم، تصریح کرد: سعی شده است تا در حوزه قالب‌های متناسب با موضوعات، از قالب‌های سنتی فاصله گرفته و سراغ قالب‌های نوین برویم. از سوی دیگر از ایده‌هایی که به واسطه برگزاری رویداد ایده‌پردازی اوقات فراغت به دستمان رسید نیز در این دستورالعمل استفاده کنیم. با این حال اجرای این کار مستلزم اهتمام دستگاه‌های مختلف سراسر کشور است و معاونت جوانان تلاش می‌کند با پیگیری برنامه‌ها این امر را محقق کند.

مدیر کل دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره اهتمام دستورالعمل یاد شده نسبت به گرامی داشت دهه ولایت نیز توضیح داد: امسال به طور ویژه به احیای سنت‌های عید غدیر و قربان پرداختیم و احیای عهد اخوت و تکریم سادات و سنت قربانی را پیشنهاد دادیم. تاکید ما در تمام استان‌ها این بود که برنامه‌های این دهه به شکل مردمی برگزار شود.

سرفصل­‌های اجرایی برنامه­‌های اوقات فراغت

به گزارش زیرنویس، سرفصل­‌های اجرایی برنامه­‌های اوقات فراغت سال ۱۴۰۲ که از سوی اداره کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان به تمام استان‌ها ابلاغ شده، شامل موارد ذیل است:

هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان: (آشنایی با زبان و ادب فارسی، آشنایی با تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی، آشنایی با شهدا، مفاخر و شخصیت ‌های ملی و مذهبی، آیین­‌های سنتی و جشن­‌های مناسبتی ملی و مذهبی، برنامه‌­های روایت پیشرفت)

افزایش روحیه­ نشاط و مسئولیت­‌پذیری در جوانان: (فعالیت­‌های محیط زیستی به صورت گروهی، فعالیت­‌های خیرخواهانه جمعی، انجام فعالیت­‌های تفریحی به صورت گروهی و یا خانوادگی، انجام فعالیت­‌های خلاقانه جمعی، گفتگو جوانان در دو سطح گفتگو با مسئولان و گفتگو با جوانان (با حضور اساتید و کارشناسان)

مهارت و اشتغال­ پذیری: ( آشنایی با فرصت­‌های شغلی موجود در استان، اشتراک گذاری تجربیات جوانان موفق در اشتغال و کارآفرینی، تولید محتوای رسانه­‌ای در خصوص فرهنگ کار، پرداختن به مسائل، موانع و ظرفیت­‌های اشتغال استانی)

دهه ولایت: (برگزاری جشن­‌ها و مراسم‌ها، برگزاری مسابقات مجازی و حضوری، احیاء سنت­‌های متناسب با هر جشن، پویش­‌های مردمی، برگزاری دوره­‌های مباحثه و کتاب خوانی گروهی، گفتگو و آشنایی با سیره­ شهدا، مسابقات هنری بازآفرینی هنری وصایای شهدا، برگزاری رویداد خلق جمعی) از دیگر سرفصل­‌های اجرایی برنامه­‌های اوقات فراغت سال ۱۴۰۲ است.

منبع:ایسنا