«تابناک با تو» – برای درمان رگ‌های عنکبوتی واریس، پیشنهادات زیادی در طب سنتی و مدرن وجود دارد. در این نوشته به بررسی این روش‌ها پرداخته‌ایم. به مرور زمان و با افزایش سن، دیده شدن برخی تغییرات نامطلوب در بدن اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه دیدن این تغییرات لزوما به معنای پیر شدن نیست؛ اما وجود آنها می‌تواند […]

روش‌های درمان رگ‌های عنکبوتی واریس از خانه تا کلینیک (یک پزشک)

روش‌های درمان رگ‌های عنکبوتی واریس از خانه تا کلینیک (یک پزشک)«تابناک با تو» – برای درمان رگ‌های عنکبوتی واریس، پیشنهادات زیادی در طب سنتی و مدرن وجود دارد. در این نوشته به بررسی این روش‌ها پرداخته‌ایم.

به مرور زمان و با افزایش سن، دیده شدن برخی تغییرات نامطلوب در بدن اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه دیدن این تغییرات لزوما به معنای پیر شدن نیست؛ اما وجود آنها می‌تواند علاوه بر عوارض جسمی، از نظر روحی نیز احساس ناخوشایندی ایجاد کند. رگ‌های عنکبوتی شکل ایجاد شده روی پوست، به‌خصوص روی پاها، از جمله این موارد هستند. واریس می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در حالت خفیف این رگ‌ها معمولا تنها نمود ظاهری نامناسبی دارند. بنابراین هدف از درمان آنها بیشتر بازگرداندن صافی، یک‌دستی و زیبایی ظاهری پوست است. اما در حالت شدید، این بیماری می‌تواند عوارضی همچون دردهای مبهم و برخی خطرات نادر را نیز برای شما به همراه آورد.

از آنجا که درصد قابل توجهی از افراد در طول زندگی خود با این مشکل مواجه می‌شوند؛ می‌خواهیم در این نوشته کوتاه، مهم‌ترین روش‌های درمانی واریس در خانه و کلینیک را بررسی کنیم.

چرا واریس به درمان احتیاج دارد؟

اولین هدف از درمان این بیماری، رفع ظاهر نامطلوب آنها است. با این وجود از دیدگاه پزشکی درمان این مشکل برای کاهش دردهای موضعی و همچنین جلوگیری از شدت یافتن واریس و خطرات نسبتا نادر اما نگران‌کننده آن ضرورت دارد.

روش‌های درمان رگ‌های عنکبوتی واریس از خانه تا کلینیک (یک پزشک)

فراموش نکنید که اگرچه واریس در موارد زیادی به دلایل ژنتیکی ایجاد می‌شود؛ اما سبک زندگی ناسالم، نشستن و ایستادن طولانی‌مدت و بدون تحرک و رژیم غذایی نامناسب، همگی در تشدید آن نقش دارند.

بهترین درمان‌های خانگی واریس کدام است؟

درمان‌های خانگی واریس اغلب برای کاهش نشانه‌ها و کنترل این بیماری موثر هستند. بنابراین معمولا نمی‌توانند جایگزین مناسب و کاملی برای درمان‌های پزشکی باشند. با این وجود استفاده از آنها بی‌ضرر بوده و می‌توانند در مدیریت این بیماری به شما کمک کنند.

در این بخش درباره سه روش مطرح در این زمینه را بررسی کرده‌ایم.

کرم‌های مرطوب کننده

یکی از عوارض رگ‌های واریسی شده در سطح پوست، ایجاد خشکی و اگزما در پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی آن است. همین مشکلات می‌تواند منجر به تشدید نمود بیرونی و مشکلات واریس شده و آن را شدت دهد.

در چنین شرایطی استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده می‌تواند انتخاب خوبی برای کنترل این مشکلات باشد. به عنوان مثال وازلین یک پماد عالی برای جلوگیری از خشکی، ترک و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست است. این پماد با حفظ رطوبت و محبوس کردن آب در پوست، به رفع این مشکلات و در نتیجه جلوگیری از شدت یافتن واریس کمک می‌کند.

تغییر سبک زندگی

برای درک اثرگذاری تغییر سبک زندگی در درمان واریس، ابتدا بهتر است با مکانزیم رخ دادن این مشکل آشنا شویم. جریان خون در بدن به کمک دو گروه سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها انجام می‌شود. سرخرگ‌ها به کمک پمپاژ خون در سراسر بدن، مواد مغذی و اکسیژن را منتقل می‌کنند. سیاهرگ‌ها هم خون تخلیه شده از مواد مغذی و اکسیژن را به کمک مکانیزم داخلی خود به نام دریچه‌های لانه کبوتری به ریه‌ها و قلب بازمی‌گردانند.

در دیواره سیاه رگ‌ها دریچه‌های بازشونده‌ای وجود دارد که با باز و بسته شدن ممتد، خون را در سیاه رگ حرکت می‌دهند. در پاها، به دلیل وجود فشار ناشی از جاذبه زمین، این دریچه‌ها کار سخت‌تری را پیش رو دارند. از سویی با افزایش سن و یا به دلیل سبک زندگی نامناسب، مانند عدم تحرک و رژیم غذایی بد، این دریچه‌ها به مرور قدرت خود را از دست داده و توانایی انتقال خون را ندارند. نتیجه این وضعیت، فشار به دیواره رگ‌ها، تخریب آنها و رسوب خون در مویرگ‌ها و رگ‌های سطحی پوست (جایی که توسط سایر بخش‌های بدن حمایت نمی‌شود.) است.

روش‌های درمان رگ‌های عنکبوتی واریس از خانه تا کلینیک (یک پزشک)

با توجه به این شرایط می‌توان گفت در پیش گرفتن یک زندگی سالم، از جمله داشتن تحرک و فعالیت ورزشی روزانه و رژیم غذایی مناسب، می‌تواند در هرچه به تاخیر انداختن شکل‌گیری و تشدید واریس موثر باشد.

سرکه سیب

از سرکه سیب در طب سنتی به عنوان درمانی برای بسیاری از مشکل انسان یاد می‌شود. با این وجود علم پزشکی ثابت کرده که این ماده نه به عنوان یک دارو، بلکه به عنوان یک ماده غذایی مفید، تنها می‌تواند اثرات محدودی داشته باشد. بنابراین اگرچه سرکه سیب درمان قطعی واریس نیست؛ اما می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

مصرف متعادل این ماده در رژیم غذایی می‌تواند موجب بهبود سلامت قلب و عروق و در نتیجه کاهش احتمال واریس شود. همچنین استفاده موضعی از سرکه سیب بر روی رگ‌های واریسی شده، می‌تواند از شکل‌گیری عفونت‌های مختلف ناشی از زخم‌ها و اگزماهای پوستی جلوگیری کند. این ویژگی به دلیل خاصیت آنتی باکتریال سرکه سیب است.

بهترین درمان‌های پزشکی واریس کدام است؟

در نهایت اگر می‌خواهید به سرعت و به‌طور کامل از شر رگ‌های واریسی روی پوست پای خود خلاص شوید؛ بهتر است به سراغ درمان‌های اثبات شده پزشکی باشید. تمرکز این درمان‌ها بر حذف رگ‌های سطحی و واریسی شده است. این کار علاوه بر بازگرداندن زیبایی ظاهری پوست شما، از شدت یافتن این مشکل و مواجه شدن با خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

اسکلروتراپی

در این روش کم تهاجمی، یک محلول مخصوص به‌طور مستقیم به رگ آسیب دیده تزریق می‌شود. این محلول موجب فروپاشی رگ شده و پس از مدت کوتاهی، بازمانده‌های آن نیز محو می‌گردد.

فلبکتومی

در فلبکتونی یا میکروفلبکتومی کار برداشتن رگ‌های واریسی کوچک از طریق ایجاد برش‌های میکروسکوپی در پوست انجام می‌شود.

لیزر درون وریدی یا ابلیشن

طی این روش از انرژی لیزر برای بستن مسیر رگ آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این روش اغلب برای وریدهای واریسی بزرگ‌تر نتیجه بهتری دارد.

بستن رگ‌ها با فرکانس رادیویی

در این روش از انرژی فرکانس رادیویی برای گرم کردن و مهر و موم کردن رک استفاده می‌گردد. این درمان معمولا در موارد خاص واریس کاربرد بیشتری دارد.

در نهایت این پزشک شماست که با بررسی وضعیت جسمی شما، همچنین با معاینه شدت و نوع رگ‌های واریسی ایجاد شده، نسبت به انتخاب روش مناسب برای درمان واریس تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین پیش از هر اقدامی مراقبتی و کنترلی، اگر نگران گسترش این مشکل در بدن خود هستید؛ بهتر است همین امروز با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

منبع: یک پزشک

+