به گزارش خبرنگار مهر، میانگین شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان در ۱۷ ایستگاه در ساعت انتشار این گزارش یعنی تا ساعت ۱۲ بر روی عدد ۹۵ و در وضعیت زرد و سالم قرار دارد. از این رو در حال حاضر کیفیت هوا در ایستگاه احمد آباد با شاخص ۱۵۶ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای […]

به گزارش خبرنگار مهر، میانگین شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان در ۱۷ ایستگاه در ساعت انتشار این گزارش یعنی تا ساعت ۱۲ بر روی عدد ۹۵ و در وضعیت زرد و سالم قرار دارد.

از این رو در حال حاضر کیفیت هوا در ایستگاه احمد آباد با شاخص ۱۵۶ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

همچنین در حال حاضر کیفیت هوا در ایستگاه ۲۵ آبان ۱۱۴، پارک زمزم ۱۰۴، خرازی ۱۰۲، دانشگاه صنعتی ۱۰۶ و فرشادی ۱۱۵ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

کیفیت هوا در ایستگاه‌های انقلاب ۹۵، پروین ۸۲، رودکی ۶۸، رهنان ۹۲، زینبیه ۹۲، سپاهانشهر ۶۴، فیض ۷۱، کاوه ۸۷، کردآباد ۶۹، میرزاطاهر ۹۴ و ولدان ۹۶ AQI وضعیت زرد و سالم را نشان می‌دهد.

همچنین زرین شهر با میانگین ۷۱، سگزی ۵۳، مبارکه ۷۵ و شاهین شهر ۶۹ AQI در وضعیت زرد و سالم قرار دارد.

گفتنی است دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های استانداری اصفهان، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: مـهر