توضیحات رنگرز از کاهش وزن نجاتی و کار سخت فرنگی‌کاران در المپیک
توضیحات رنگرز از کاهش وزن نجاتی و کار سخت فرنگی‌کاران در المپیک

به گزارش خبرنگار ورزشی زیرنویس، حسن رنگرز در نشست رسانه‌ای مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور ضمن تشکر از میزبانی قم از این رقابت‌ها درباره کشتی‌گیران معاف شده از مسابقات کشوری و همچنین غیبت ایمان محمدی اظهار داشت: امسال مسابقات قهرمانی کشور به لحاظ کمی و کیفی از سال گذشته بهتر بود و جزو یکی از […]

به گزارش خبرنگار ورزشی زیرنویس، حسن رنگرز در نشست رسانه‌ای مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور ضمن تشکر از میزبانی قم از این رقابت‌ها درباره کشتی‌گیران معاف شده از مسابقات کشوری و همچنین غیبت ایمان محمدی اظهار داشت: امسال مسابقات قهرمانی کشور به لحاظ کمی و کیفی از سال گذشته بهتر بود و جزو یکی از بهترین مسابقات ملی در چند دهه اخیر بود. سازوکارانتخابی و پایبندی به آن تبدیل به یک فرهنگ در کشتی کشور شده است. باید همین ظرفیت را مدیریت کنیم و در نقطه مقابلش فرآیند استعدادیابی را هم ببینیم. پویا دادمرز، مهدی محسن‌نژاد، محمدرضا گرایی، دانیال سهرابی، امین کاویانی‌نژاد، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده به سبب عملکرد درخشان در مسابقات قهرمانی جهان از گام اول چرخه معاف شدند. سهرابی هم عملکرد خوبی در سال فنی گذشته در جوانان و امیدهای جهان و دو رقابت رنکینگ و بازی‌های آسیایی داشت. کاویانی‌نژاد هم به سبب حضور در دو فینال قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی از شرکت درمسابقات معاف شد.

وی از اظهارنظر درباره نتایج رقم خورده در وزن ۸۷ کیلوگرم مسابقات کشوری و اینکه چرا او برخلاف امین کاویانی‌نژاد با کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی از شرکت در این رقابت‌ها معاف نشد؟، خودداری کرد و ادامه داد: چون فینال این وزن در پیش است، من در مورد ناصر علیزاده که یکی از فینالیست‌هاست صحبت نمی‌کنم چون شاید روی ذهنیت او تاثیر بگذارد ولی حتما بعدا پاسخ می‌دهم که چه اتفاقی افتاد. تنها کشتی‌گیری که به سبب پزشکی واجد شرایط بود و درمسابقات شرکت نکرد، ایمان محمدی بود او هم آسیب‌دیدگی‌اش توسط کمیته پزشکی و دکتر کیهانی مورد تایید قرار گرفت. ایمان با نفر اول قهرمانی کشور در جام وهبی‌امره شرکت خواهد کرد و نفر برتر راهی مسابقات قهرمانی آسیا خواهد شد. قطع به یقین هر کسی که در مسابقات قهرمانی کشور شرکت نکرده، سال فنی‌اش را از دست خواهد داد.

رنگرز درخصوص اینکه چه سازوکاری برای دعوت از اردونشینان به اردوی بعد از مسابقات کشوری در نظر گرفته خواهد شد، تصریح کرد: ضمن تشکر ویژه از علی عبدی رئیس هیئت قم بابت برگزاری مسابقات کشوری در طراز یک مسابقه بین‌المللی، انصافا استیج، نورپرداری و کیفیت آن در شرایط بسیار خوبی است چراکه ادارات کل در برگزاری چنین مسابقاتی محدودیت بودجه دارند و عمده مسئولیت و هزینه برگزاری متوجه هیئت است. قهرمانی کشور باید خروجی داشته باشد، یعنی اینکه نفرات برتر حتماً به رقابت مختلف بین‌المللی اعزام شده و در اردوهای تیم ملی حضور پیدا کنند. در کشتی آزاد هم یک موضوعی اتفاق افتاد که خود دوستان باید دفاع کنند اما در فرنگی ما یک قاعده مشخص در خصوص دعوت به اردو داریم. کشتی‌گیرانی که به اردو دعوت می‌شوند علاوه بر اینکه باید حائز یکی از رتبه‌های اول تا پنجمی شده باشند، باید شرایط هزینه کردن هم داشته باشند، کشتی‌گیر ۲۹ و ۳۰ ساله که عملا چند سالی است نتیجه‌ای شایسته و در خور در مسابقه بین‌المللی کسب نکرده در قیاس با کشتی‌گیر جوان و زیر ۲۳سال، حتما کشتی‌گیر جوان و باآتیه واجد شرایط حضور در اردوست چون برایش از بیت‌المال هزینه و انرژی صرف خواهد شد. در روز اول مسابقات کشوری چند کشتی‌گیر ممتاز دیدم که نتوانستند جزو پنج نفر برتر وزن‌شان شوند ولیکن نمی‌شود از آنها به سادگی گذشت. کشتی‌گیری که به لحاظ سنی و قابلیت سرمایه‌گذاری پتانسیل داشته باشد به اردو دعوت می‌شود حتی اگر در این رقابت‌ها حذف شده باشد. مطمئن باشید کشتی‌گیر مستعدی در اردوهای تیم ملی خواهد آمد که زیر ۲۳ سال باشد که برای آینده کشتی فرنگی مفید باشد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره ایجاد فضای رقابتی در تیم ملی و میانگین سنی نفرات گفت: جز ناصرعلیزاده و میثم دلخانی و ملی‌پوشان معاف شده، بین ۲۰ تا ۲۳ سال سن دارند. امروز قهرمانان بزرگی چون علیرضا نجاتی، رامین طاهری و حسین نوری نتوانستند حاشیه امن‌شان را در مصاف با کشتی‌گیران جوان حفظ کنند. امیدوار هستم که بتوانیم بنابه دلائلی در کشورمان نظام جامع استعدادیابی نداریم و نخبه‌پروری است. مسابقه کشوری را برگزار می‌کنیم و یک تعداد به عنوان نخبه شناسایی می‌شوند و در یک فرآیندی حمایت و هدایت می‌شوند که به افتخار برسند من امیدوارم پایین آمدن سن حضور در اردوهای تیم ملی در میان مدت نقطه عطف کشتی است.

رنگرز درباره عملکرد علیرضا نجاتی و کشتی‌گیرانی میزبان در این دوره از مسابقات کشوری تصریح کرد: کشتی قم یکی از پایگاه‌های جدی کشتی فرنگی ماست و در یک دهه گذشته حتما در رده‌های مختلف سنی ملی‌پوش ثابت داشته و در این چند سال با مدیریت علی عبدی به حداکثر رشد خودش رسیده است، اگر نجاتی به دلیل آسیب‌دیدگی علیرغم اینکه کشتی‌های مقدماتی‌اش را خوب ظاهر شد و یکی از مهره‌های خوب ماست، نقطه قوتش این است که اگر از دور رقابت‌ها حذف می‌شود جای خود را به کشتی‌گیر جوانی چون مهدی جواهری می‌دهد. این مهم‌تر از این است که به شکل گل‌خانه وابسته به یک سری اسامی باشی. به دلیل بی‌رحمی ورزش قهرمانی اگر کشتی‌گیری از بورس رقابت قهرمانی کنار می‌رود اما آنقدر کشتی قم دارای زایش و رویش است که بلافاصله جایگزین می‌کند و این خیلی خوب است. قطعا روح‌الله میکائیلی و مجموعه همکارانش در کشتی قم تلاش‌شان به ثمر نشسته است. نجاتی هم بسیار شایسته و توانمند است و قطعا اگر امروز آسیب دنده‌اش نبود، کشتی ۳-صفر برده را حتما نتیجه‌ دیگری رقم می‌خورد. پیشنهادم به نجاتی و مجموعه کشتی‌گیران جوان است، ورزش قهرمانی چند آیتم ویژه دارد که همه باید آن را رعایت کنند اول اینکه همه تعهد، تمرکز، توجه و انرژی‌ات معطوف ورزش قهرمانی باشد، هر حوزه‌ای که کمی از این تمرکز را بگیرد، روی راندمان کاری‌ات اثر می‌گذارد. قهرمانان ملی ما ناخواسته یا خواسته درگیر یک سری موضوعات می‌شوند که در میان مدت حتما روی عملکردشان اثر می‌گذارد. امیدوارم مثل یک حرفه‌ای فکر و تمرین کنند که آسیبی به توانمندی‌های‌شان وارد نشود.

وی بعد از آنکه هادی عامل گزارشگر و کارشناس کشتی به موضوع کاهش وزن زیاد نجاتی اشاره کرد، افزود: کاش نجاتی در فینال لیگ کشتی نمی‌گرفت. کشتی‌گیرانی که وزن کم کن هستند حضور در دو رقابت در فاصله زمانی یک ماهه قطعا عملکردش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

دارنده دو نشان طلا و برنز کشتی فرنگی جهان در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ عنوان کرد: در روز اول نتایج جالبی رقم خورد، منهای کشتی‌گیرانی که معاف بودند و یک نفری که به لحاظ گواهی پزشکی نیامد، تمام سرمایه‌های کشتی فرنگی کشور در این رقابت‌ها حاضر بودند. ما انتخابی تیم ملی را حذف کردیم، عملا این رقابت دریچه ورود به انتخابی تیم ملی است. بهترین و کیفی‌ترین مسابقه را در این چند روز شاهد خواهیم بود، یک سری نتایج روز اول غیرقابل پیش‌بینی بود از جمله اینکه کسی فکر نمی‌کرد جواهری و غلامپور به فینال بیایند. در ۸۷ کیلوگرم فینالیست شدن مُهمدی و علیزاده قابل پیش‌بینی بود. در ۷۷ کیلوگرم خیلی سخت قابل پیش‌بینی بود که امیر عبدی در اولین حضور رسمی در ۷۷ کیلو در حضور کشتی‌گیرانی چون ارقش، ناقوسی، مختاری و… یک کشتی‌گیر ۲۱ ساله فینالیست شود. در ۶۳ کیلوگرم جرکنی جوان غیرقابل پیش‌بینی ظاهر شد و در فینال با میثم دلخانی کشتی زیبایی خواهد گرفت. در ۵۵ کیلو هم شعبانی و حسین‌وند دو جوانند و کشتی‌های خوبی را شاهد بودیم. حساسیت مضاعف مسابقات روز اول، دو وزن ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم بود که سهمیه المپیک نگرفتیم و همه ظرفیت‌های ما اینجا کشتی گرفتند و باید از بین آنها باید دو نماینده برای مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی آسیایی مشخص شوند.

حسن رنگرز همچنین در مورد وضعیت تیم ملی فرنگی در آستانه المپیک پاریس خاطرنشان کرد: «آسمان بار امانت نتوانست کشید» از روزی که آمدم مجموعه اتفاقاتی رخ داد که باافتخار قبول مسئولیت کردم اما کیفیت مسابقات المپیک با همه مسابقات متفاوت است گواه این مدعا هم تعداد مدال‌هایی است که در همه ادوار المپیک کسب کردیم. صریحا می‌گویم در کشتی فرنگی کار بسیار سخت است. امین میرزازاده دو حریف مستقیم دارد رضا کایالپ با ۱۳ مدالل جهانی و المپیک و اعجوبه‌ای به نام لوپز کوبایی که پنجمین المپیکش را تجربه می‌کند بنابراین کار امین برای کسب نشان طلا بسیار سخت است. هادی ساروی هم باتوجه به حضور الکسانیان ارمنی، روسیلوی کوبایی و بازگشت موسی اولیف که به این جمع اضافه شده و در این چند سال به آنها باخت داشته، کار سختی دارد. محمدرضا گرایی هم در وهله اول چرخه انتخابی تیم ملی و در وهله دوم کیلوهای اضافی را دارد و همچنین تراکم کشتی‌گیران باکیفیت. علیرغم اینکه فشار کاروان ورزش ایران متوجه کشتی است اما صراحتا نه از این باب که فشار را از روی تیم بردارم، اما در این دوره کار بسیار بسیار دشواری داریم. تاکید هم می‌کنم هر اتفاقی در المپیک بیافتد قطعا پاسخگو خواهم بود، اگر نتیجه خوب شود برای مربیان سازنده و فدراسیون است و اگر نتیجه بد باشد صفر تا صد آن را قبول می‌کنم اما برای کسب نشان در المپیک، جایی که دنیا در یک بازه زمانی چهار ساله و برنامه‌ریزی منسجم یک میلیون دلار برای طلای المپیک هزینه می‌کند و ما آن افق دید را نداریم و برنامه‌ریزی‌مان برای آسیایی و جهانی است و مربیان تیم ملی حاشیه امن ندارند و با هر نتیجه‌ای ممکن است عذرشان خواسته شود، کسب نتیجه در المپیک تابع یک سری اتفاقات است، هر نتیجه‌ای ممکن است در المپیک حاصل شود.

سرمربی تیم ملی فرنگی نیز درباره چگونگی انتخاب دو کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات گزینشی آسیایی گفت: در ۷۷ کیلوگرم نفر اول قهرمانی کشور به همراه امین کاویانی‌نژاد به جام وهبی‌امره می‌روند و هر کدام عملکرد بهتری داشت به گزینشی آسیایی و نفر بعدی به قهرمانی آسیا خواهد رفت. در ۸۷ کیلوگرم هم باتوجه به حضور همه مدعیان این وزن در مسابقات کشوری، نفر اول و دوم به جام وهبی‌امره اعزام می‌شوند تا ارزیابی جدی‌تر از توانمندی کشتی‌های بیرون از کشور آنها داشته باشیم و نفر اول به کسب سهمیه و نفر دوم به قهرمانی آسیا اعزام خواهد شد.

وی در خاتمه درخصوص وضعیت سعید اسماعیلی تاکید کرد: او قطعا یک استعداد ویژه است ولیکن متاسفانه در ورزش کشور و مشخصا در کشتی خیلی از قهرمانان خوب رده‌های نوجوانان و جوانان را به دلیل ناآگاهی از یک سری موارد از دست می‌دهیم. در خصوص اسماعیلی هم همین ناآگاهی که البته نفی کننده مسئولیت ورزشکار در استفاده از مواد ممنوعه نیست، موجب شد چند ماهی با تعلیق فعالیت مواجه شود ولی فدراسیون کشتی پیگیر موضوع است و یک سری مستندات هم تنظیم شده و در حال رایزنی، دفاع و استدلال هستیم که حضور او در داخل چرخه داشته باشیم، قطعا در رقابت‌های کشوری حضور پیدا نخواهد کرد چون مشکلاتش به صورت کامل مرتفع نشده است.

علی عبدی هم در نشست خبری مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور درباره اینکه چرا مهدی جواهری که به فینال وزن ۶۰ کیلوگرم رسید، به نام استانش (قم) در این رقابت‌ها شرکت نکرد، اظهار داشت: جواهری اصلا قصد شرکت در مسابقات کشوری را نداشت، روح‌الله میکائیلی را فرستادیم او را از ترکیه بازگرداند. علیرضا نجاتی در ۶۰ کیلو نماینده اول ما بود و چون به ما سهمیه بیشتر از یک تیم داده نشد، جواهری با سهمیه سمنان در مسابقات شرکت کرد.

همچنین سانی‌خانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان قم گفت: رویکرد ما در دولت رئیسی این بود که قم به دلیل شرایطی که دارد، در همه رشته‌ها میزبان مسابقات شود. ما در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۹۲ میزبانی داشتیم وسال ۱۴۰۲ هم هر مسابقه‌ای که دوستان پیشنهاد دادند را پذیرا بودیم و در کشتی توانستیم دو مسابقه کشتی فرنگی نوجوانان و بزرگسالان کشور را میزبانی کنیم. از هیئت کشتی قم و رئیس هیئت هم ممنونیم، کشتی فرنگی ما جزو تیم‌های سرآمد است، من در کشتی چند سالی فعالیت داشتم و متوجهم در کلیات کشتی کشورمان چه خبر است. کارهای بزرگی در کشتی ما انجام شده و چشم همه دنیا بعد از ساخت آکادمی تیم‌های ملی در آزادی باز مانده است، ما می‌توانیم همین را در قم، فارس و … ایجاد کنیم. در کنار کشتی، تمام ورزش‌های ما در حال رشد است. دو نفر بانوی هاکی روی یخ داریم بااینکه اصلا هیئت اسکی نداریم چون اصلا برف نداریم. در تنیس قهرمان ۱۵ ساله‌ای داریم که قهرمان جهان است. در کنار کشتی قم که جنس آن به قدیم برمی‌گردد که رشته‌های دیگر ما هم پیشرفت داشته‌اند. کشتی ما بیشترین مدال‌ها را در این چند سال کسب کرده و۵ ورزشکار قمی که در بازی‌های آسیایی حضور داشتند ۳ نفر مدال گرفتند و اگر ۲۰ نفر داشتیم چه تعداد مدال می‌گرفتیم؟

وی در پاسخ به این سوال که کشتی قم باوجودی که یکی از قطب‌ها کشتی فرنگی کشور بوده و بیشترین مدال‌های ورزش این استان را هم به خودش اختصاص داده اما با مشکل کمبود سالن مواجه است، چه تدبیری برای این موضوع دارید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ سالن در اختیار هیئت کشتی هست، یکی خانه کشتی اصلی ما، ورزشگاه تختی هم سالن دارد و جدیدا شهرداری سالن شهید غلامپور را به صورت کامل در اختیار ما قرار داده که در آن به مردم رایگان ارائه خدمات می شود. اینها نیاز قم هست. افتتاح یک آکادمی بزرگ در قم با کمک بخش خصوصی هم در برنامه است. هرآنچه ما سالن ورزشی کشتی بزنیم کم است ولی با همین بضاعت هم کشتی‌گیران خوبی داریم که درخواست هم دارند سالن بزنیم. نزدیک به ۱۶ زمین از استانداری گرفتیم که سالن ورزشی بشوند و حتما داخل اینها حتما چند سالن به کشتی اختصاص خواهد داشت.

رئیس هیئت کشتی قم در پایان صحبت مدیرکل این استان مبنی بر اینکه کشتی قم با مشکل سالن مواجه نیست، تاکید کرد: مدیرکل در این‌باره تقصیری ندارد، او دو سال است که آمده و کار می‌کند اما در قم سالن برای مسابقات نداریم. استان قم سالنی مثل استان‌های دیگر ندارد. یک سالن ۱۰ هزار نفری می‌خواهیم. استان قم در مرکز کشور است و همه استان‌ها دوست دارند ما اینجا مسابقه برگزار کنیم ولی متاسفانه سال ۵۵-۵۶ که سالن شهید حیدریان درست شده و ما سالن ۴-۵ هزار نفری نداریم. ما بیش از ۳ هزار کشتی‌گیر داریم که می‌خواهیم به ۷هزار نفر برسانیم درحالیکه فقط سه سالن داریم و سالن شهرداری هم تازه در اختیار ما قرار گرفته است. در پردیسان ۳۰۰هزار نفری بچه‌ها در مسجد تمرین می‌کردند. تیم بسیج‌مان اول شد و از آنها خواهش کردیم یک سالن به ما بدهند و یک تشک هم علیرضا دبیر برای‌مان فرستاده است و چند تا هم می‌خریم. دست مدیرکل هم زیاد باز نیست، اما ما از وزیر می‌خواهیم. استان خوزستان چند تا سالن دارد؟ شاید بیشتر از ۵۰ تا، ما فقط با یک سالن کار می‌کنیم. در نوجوانان دوم کشور شدیم و در بزرگسالان هم فینالیست دادیم با یک روح‌الله میکائیلی و یک سالن، ما فقط در یک سالن تمرین می‌کنیم دو سالن دیگر را تازه به ما داده‌اند. الان بهترین موقع است حالا که قول زمین را گرفتید، از وزیر بخواهید، ما هم کمک می‌کنیم چون کشتی ورزش اول ماست و باید از روسیه بالاتر باشیم.

عبدی تاکید کرد: دبیر خیلی زحمت می‌کشد، من هم چند مسابقه خارجی با تیم ملی رفتم، ما چیزی نمی‌خواهیم جز اینکه مشکل سالن را برطرف کنند. از آموزش‌وپرورش خیلی گله دارم، آنها در این ۲۰ سال هیچ کاری نکردند، پسرم امیر قهرمان آموزشگاه‌های جهان شد استان قم و رئیس آموزش و پرورش تقدیر نکرد اما از آموزش‌وپرورش کل کشور تقدیرنامه آمد. ۱۶ سال است که سالن ۱۰ هزار نفری ساخته نشده، اینکه مدیرکل تلاش می‌کند یک بحث دیگر است، ولی دیگران آمدند و کاری نکردند. آن روز شهردار به من گفت مثل پردیسان نشود، گفتم شما بودجه را به ما بدهید، من ضمانت چند میلیاردی می‌دهم و از خودمان هم هزینه می‌کنیمو شما اسکلت را بزنید و ما کمک می‌کنیم. قم واقعا به سالن احتیاج دارد. ۱۰ روز است مدیرکل به نیروی انتظامی نامه زده اما امروز در مسابقات مامور کم داشتیم.

مدیرکل ورزش استان قم دررابطه با پرتاب بطری به تشک و کمی تعداد ماموران انتظامی در روز اول مسابقات قهرمانی کشور عنوان کرد: برای هر نفر که نمی‌شود یک مامور گذاشت، باید فرهنگ‌سازی شود.

پایان پیام/





منبع: فارس