جال محل جییور، قصری شناور در دریاچه
جال محل جییور، قصری شناور در دریاچه

جال محل یا معادل آن به فارسی به معنای قصر آب است. یک کاخ در بین دریاچه ی مان ساگار که در ایالت راجستان کشور هند و در شهر جیپور واقع شده است.

جال محل یا کاخ آبی یکی از باشکوه‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر جیپور است. این شهر مملو از زیبایی‌های معماری شگفت‌انگیز است و در این میان، جال محل از جمله زیباترین‌هاست. این کاخ زیبا در مرکز دریاچه مان ساگار قرار گرفته است و وقتی برای اولین بار به آن نگاه می‌کنید، این تصور برایتان ایجاد می‌شود که جال محل در این دریاچه شناور است. دیدن این منظره به حدی زیباست که هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند. در این مقاله از زیرنویس نیوز قصد داریم شما را با جال محل جیپور بیشتر آشنا کنیم.

 

نگاهی کلی به جال محل جیپور

جال محل جیپور، یکی از جاذبه‌های پرطرفدار این شهر است. ارتفاع این کاخ خیلی بلند نیست و دارای چهار ستون گنبدی شکل در چهار گوشه و یک ستون بزرگ در مرکز است. جال محل زمانی محل تیراندازی مهاراجه جیپور بود و اکنون یکی از مکان‌های دیدنی جیپور است که توریست‌های زیادی برای تماشای آن می‌آیند.

اگرچه شهر جیپور به دلیل استفاده از سنگ صورتی در بیشتر ساختمان‌هایش، نام «شهر صورتی» را به خود اختصاص داده‌ است‌، اما جال محل به دلیل استفاده کردن از ماسه سنگ قرمز در ساخت آن منحصر به فرد و خاص است.

آخرین خبر | عکسی از کاخ شناور «جال محل» در شهر جیپور هند

تاریخچه جال محل

اگرچه هیچ گزارش رسمی ‌از دوره دقیق پیدایش جال محل وجود ندارد، اما افسانه‌ها حاکی از آن است که این کاخ در سال ۱۷۹۹ توسط مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ ساخته شده است. گفته می‌شود که قصد او برای ساخت این کاخ استفاده از آن به عنوان یک اقامتگاه شکار و تیراندازی به اردک‌ها بود. این یعنی قرار نبود جال محل کاخی برای اقامت کردن باشد. می‌توان جال محل را به عنوان منشأ اولیه دریاچه مان ساگار نیز در نظر گرفت؛ زیرا این دریاچه زمانی که سدی در بین تپه‌ها ساخته شد؛ برای اولین بار شکل گرفت.

افسانه دیگری می‌گوید که این مکان توسط مهاراجه مادو سینگ در دهه ۱۷۵۰ ساخته شد تا به عنوان یک اقامتگاه شکار مورد استفاده قرار بگیرد. پسرش مادو سینگ دوم در قرن هجدهم با اضافه کردن محوطه حیاط که هنوز بخشی از این کاخ است؛ نقش مهمی در بهبود فضای داخلی جال محل داشت.

 

بازسازی جال محل

جال محل و دریاچه اطراف آن توسط مهاراجه جای سینگ دوم در قرن هجدهم بازسازی شد. در طول سال‌های بعد نمای این مکان میراثی به دلیل فاضلاب و پوسیدگی با آب منسوخ شد و کار مرمت دوباره انجام شد تا کاخ به وضعیت باشکوه فعلی خود برسد. اگرچه درختانی در بالای تراس این مکان وجود دارد، اما باغ پس از تعمیرات هرگز کاملاً به دوران شکوه خود شبیه نشد. برخی عناصر بسیار زیبا هرگز در بازسازی‌ها مرمت نشدند؛ از جمله دروازه‌های قوسی شکلی که قبلاً در تراس وجود داشت. با این حال، برنامه‌هایی در حال انجام است تا یک باغ روی پشت‌بام در این کاخ، شبیه باغی که کاخ عامر در جیپور هست، ایجاد شود.

معماری زیبای جال محل

جال محل درست در مرکز دریاچه من ساگار ساخته شده است و اگرچه این مکان دارای پنج طبقه است، اما امروزه تنها یکی از طبقات آن قابل مشاهده بوده و چهار طبقه دیگر در آب غوطه‌ور است. عمق این دریاچه ۱۵ فوت است و مناطق کم ارتفاع آن ۴.۹ فوت عمق دارد.

این کاخ که با ماسه‌سنگ قرمز ساخته شده است؛ ترکیبی از سبک معماری راجپوت و مغول را منعکس می‌کند و نمادی از زمان‌هایی است که این دو سلطنت در هند وجود داشت. چهار گوشه جال محل با چهار گنبد هشت ضلعی یا چاتری تزئین شده است و یک مستطیل بزرگ به سبک بنگالی، تراس را در مرکز آن زیبا می‌کند.

مردمی که شاهد زیبایی جال محل در زمان شکوه دیرینه‌اش بوده‌اند درباره گذرگاه‌های قوسی شکل در تراس صحبت می‌کنند؛ اما این واقعیتی است که اکنون فقط در داستان‌ها شنیده می‌شود. حتی پس از دو قرن پایداری، این کاخ همچنان باشکوه به نظر می‌رسد. افرادی که از قلعه ناهارگر بازدید می‌کنند می‌توانند جال محل را از آنجا ببینند و حتی از راه دور مجذوب زیبایی آن می‌شوند.

جال محل جیپور

جال محل جییور

تپه‌های ناهارگر که از سمت شمال شرقی دریاچه را احاطه کرده‌اند، دارای صخره‌های کوارتزیتی هستند و در تمام طول سال پوشیده از فضای سبز سرسبز هستند. نکته جالب در مورد مرمت این کاخ این است که کار با استفاده از مصالح سنتی برای گچ بری انجام شده است، مصالحی که امروزه در کارهای ساختمانی استفاده نمی‌شود. گچ مورد استفاده از مواد آلی همچون مخلوط ملات آهک، سرخی و ماسه تشکیل شده است.

کارهایی که باید در جال محل انجام دهید

از آنجایی که گردشگران عادی اجازه بازدید از داخل جال محل را ندارد و ورود به این مکان برای عموم محدود شده است؛ بازدید از آن از حاشیه دریاچه ساگار بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد. در روزهایی که کاخ برای بازدید گردشگران باز بود، گوندولاها بر فراز دریاچه می‌رفتند و گردشگران را به کاخ می‌بردند. این به آنها فرصتی می‌داد تا از یک سواری عاشقانه بر روی دریاچه لذت ببرند.

۱.عکاسی:

شما می‌توانید از مکان‌های نشستن در کنار جاده، با پس‌زمینه تپه‌ها و کاخ، عکس‌های شگفت‌انگیزی بگیرید. در شب که مکان روشن می‌شود و هاله پر زرق و برق آن در آب تاریک اطراف جال محل منعکس می‌شود؛ منظره‌ای ایجاد می‌شود که ارزش تماشا و ثبت در حافظه و دوربین شما را دارد.

در طوفان‌های موسمی، زمانی که آسمان به شدت ابری است، تپه‌های سرسبز پشت جال محل تصویری زیبا را به نمایش می‌گذارد و به همین دلیل است که احتمالاً یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی از مناظر در جیپور است.

۲.لذت بردن از مناظر:

 دیوار مرزی بین دریاچه و جاده با نیمکت‌هایی پوشیده شده‌است‌ که گردشگران می‌توانند در آن بنشینند و از منظره دریاچه و کاخ لذت ببرند. اگرچه این مکان به خاطر توریست‌های زیادی که به جال محل می‌آیند همیشه شلوغ است؛ اما اگر مکان خوبی برای خود پیدا کردید؛ می‌توانید مدتی را در اینجا بگذرانید.

۳.خرید کردن در مسیر:

 در مسیر پیاده‌روی مجاور دیوار مرزی، چند دست فروش جواهرات سنتی راجستانی را که تولیدکننده و ارائه دهنده انواع کفش سنتی و اقلام صنایع دستی هستند را خواهید دید. مطمئناً می‌توانید مهارت‌های چانه زنی خود برای تخفیف گرفتن را در اینجا آزمایش کنید و از دست‌فروشان خرید کنید.

۴.شترسواری:

 در نزدیکی جال محل چندین عکاس را خواهید یافت که آماده‌اند عکس فوری شما را با لباس سنتی بگیرند و حتی می‌توانید شترسواری کنید و همراه شتر عکس بگیرید. همچنین ممکن است یک یا دو غرفه در حال فروش نوشیدنی‌های بسته‌بندی‌شده را مشاهده کنید.

۵.تماشای پرندگان:

تپه‌های زیبای پوشیده از درختان سرسبز و دریاچه مان ساگار پرندگان مهاجر زیادی را به خود جلب می‌کند. شما می‌توانید زمان زیادی را صرف تحسین زیبایی مسحورکننده این مکان در هنگام غروب آفتاب کنید و به تماشای پرندگان بپردازید. جال محل در روزهای باشکوه خود و زمانی که آب دریاچه بسیار تمیزتر از اکنون بود؛ زیستگاه پرندگان مهاجر مختلفی مانند فلامینگو، مرغ دریایی و دیگر پرندگان زیبا بود. با آلودگی آب دریاچه که فضا را برای آنها نامناسب کرد؛ برخی از این پرندگان به تدریج به کلی از آمدن به اینجا منصرف شدند.

پس از انجام کارهای مرمتی در کاخ و مناطق اطراف آن، اکنون می‌توان چند پرنده مانند حواصیل خاکستری، حواصیل معمولی، زنبورخوار دم آبی و دم ابرویی سفید را در دریاچه من ساگار دید. مقامات در حال حاضر حتی یک نمایشگاه سالانه پرندگان را برای گسترش آگاهی در مورد وضعیت دریاچه و ترغیب گردشگران و جمعیت بازدید کننده محلی برای تمیز نگه داشتن آن برگزار می‌کنند.

۶.تماشای مجسمه‌های نزدیک جال محل:

 با کمی‌فاصله از جال محل و به سمت کنار جاده منظره زیبای دیگری را می‌توان شاهد بود. این مناظر یا تابلویی است که یک راهپیمایی را به تصویر می‌کشد یا مجسمه‌ای از پادشاه بر روی فیل است که گروه را رهبری می‌کند و رقصندگان و نوازندگان آن را دنبال می‌کنند. این مجسمه‌های برنزی نشان دهنده شکوه روزهای مهاراجه‌ها در شهر است.

جال محل جیپور

جاذبه‌های نزدیک جال محل

در نزدیکی جال محل برخی از جاذبه‌های زیبای دیگر جیپور قرار دارند. گردشگران زمانی که برای بازدید از جال محل می‌روند؛ می‌توانند از این جاذبه‌های توریستی نیز بازدید نمایند. برخی از محبوب‌ترین مکان‌های نزدیک جال محل عبارتند از:

معابد

با برنامه‌ریزی سفر خود می‌توانید هم‌زمان با جال محل از معابدی که نزدیک به جال محل هستند نیز دیدن کنید. در اطراف این کاخ، معبد گاره گانش (۳.۷ کیلومتر)، معبد بادریناث (۵.۱ کیلومتر)، معبد گویند دو جی (۵.۸ کیلومتر) و معبد بیرلا ماندیر (۹.۹ کیلومتر) وجود دارند.

مکان‌های دیگر برای گشت و گذار در نزدیکی جال محل

 از دیگر جاذبه‌های جیپور که می‌توانید در هنگام سفر خود به جال محل از آنها بازدید کنید، می‌توان به کاخ شهر (۴.۴ کیلومتر)، قلعه عامر (۴ کیلومتر)، موزه آلبرت‌هال (۶ کیلومتر)، کانک ورینداوان محل (۱.۴ کیلومتر) اشاره کرد.

 کاخ جال محل جیپور در کجا واقع شده‌است؟

برای این که در بازدید از کاخ جال محل به مشکل نخورید؛ باید بدانید که این کاخ آبی زیبا دقیقاً در کجا واقع شده‌است. کاخ جال محل در ۴ کیلومتری شمال شهر اصلی جیپور و در جاده اصلی جیپور – عامر قرار دارد. هنگام برنامه‌ریزی برای سفر خود به کاخ، اکثر گردشگران سفر به کاخ عامر را نیز به عنوان بخشی از برنامه بازدیدهای خود در نظر می‌گیرند که در فاصله ۸ کیلومتری از جال محل قرار دارد.

جال محل از بزرگراه ملی جیپور- دهلی شماره ۸ قابل دسترسی است که جیپور را به دهلی و همچنین بمبئی متصل می‌کند. کاخ جال محل از دهلی حدود ۲۷۳ کیلومتر فاصله دارد. پروازها به فرودگاه بین‌المللی جیپور از همه شهرها و کشورهای بزرگ در دسترس هستند.

چگونه به جال محل برسیم؟

کاخ جال محل به راحتی با اتوبوس، اتومبیل و تاکسی قابل دسترسی است. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس شاهپورا باغ است که در ۲۰۰ متری جال محل است. برای کشف جاذبه‌های گردشگری مختلف جیپور به شیوه‌ای راحت، می‌توانید یک تاکسی از شرکت‌های اجاره خودرو برتر در جیپور رزرو کنید و یک گشت و گذار راحت و بدون دردسر در شهر جیپور داشته باشید.

بهترین زمان سفر به جیپور چه زمانی است؟

شاید برای شما هم سؤال باشد که بهترین زمان برای مسافرت به جیپور چه زمانی است؟ لازم است بدانید که آب و هوای جیپور از ماه اکتبر تا ماه مارس شگفت‌انگیز است. در این زمان سطح جیوه پایین می‌آید و بهترین وقت برای بازدید کردن از شهر و دیدن جاذبه‌هایی مانند جال محل است که برای دیدن آن‌ها باید در فضای باز بمانید.

زمان‌بندی بازدید از کاخ جال محل و هزینه ورودی

از آنجایی که ورود به جال محل توسط دولت متوقف شده است، شما نمی‌توانید از خود کاخ واقعی بازدید کنید. با این حال، مسیری در اطراف دریاچه من ساگار وجود دارد که به گردشگران اجازه می‌دهد تا جال محل را تماشا کنند. بازدید از جال محل به این شکل، هزینه ورودی ندارد و می‌توانید در طول روز از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر از آن بازدید کنید.

چرا نمی‌توان از داخل جال محل بازدید کرد؟

دلیل تعطیلی جال محل جیپور به دلیل یک پروژه شامل پاک‌سازی و توسعه منطقه، بازسازی کاخ جال محل و  قرارداد به مناقصه‌گذار را به چالش کشید. دلیل ذکر شده اعطای قرارداد جال محل جیپور به ارزشی بسیار کمتر از ارزش آن و فرار مالیاتی آن بوده است. نظرات زیادی در مورد این تصمیم وجود دارد. تا زمانی که دادگاه حکم خود را در مورد این پرونده اعلام نکند؛ بازدیدکنندگان اجازه ورود به جال محل جیپور را نخواهند داشت.

سؤالات متداول

۱. جال محل در کجا قرار دارد؟

جال محل در جزیره‌ای در میان دریاچه من ساگار در جیپور هند قرار دارد.

۲.آیا جال محل واقعا در آب شناور است؟

خیر، جال محل روی یک جزیره کوچک در میان دریاچه قرار دارد و در نگاه اول شناور روی آب به نظر می‌رسد.

۳.هزینه بازدید چقدر است؟

با توجه به این که فعلاً بازدیدکنندگان نمی‌تواند از داخل جال محل بازدید کنند و باید فقط از اطراف از آن دیدن کنند؛ بازدید از جال محل فعلاً رایگان است.

۴.بهترین زمان برای بازدید چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از جال محل جیپور از ماه مارس تا ماه اکتبر است که هوای این منطقه دلپذیر است.

 

منبع: الی گشت