“دیپلماسی محیط زیستی” دولت سیزدهم جهان را علیه گرد و غبار متحد کرد
“دیپلماسی محیط زیستی” دولت سیزدهم جهان را علیه گرد و غبار متحد کرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دیپلماسی محیط زیستی دولت سیزدهم، جهان را علیه گرد و غبار متحد کرد، گفت: بر اساس پیشنهاد ایران و موافقت سازمان ملل متحد، تاریخ ۲۱ تیرماه به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار ثبت شد.

  ظهر امروز کنفرانس خبری همایش بین‌المللی طوفان‌های گرد و غبار با حضور علی سلاجقه؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اشتفان پریزنر؛ نماینده صندوق عمران سازمان ملل و نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی سلاجقه اظهار کرد: تأثیر متغیرهایی که کره زمین را در ابعاد اقلیمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است در طول عمر ما به بیشترین مقدار رسیده است.

 

وی ادامه داد: در حدود ۳۰ سال قبل وضعیت جهان ثبات داشت و متغیرهای نوظهور کمتر بود اما در حال حاضر در همه ابعاد به‌ویژه محیط زیست تغییرات بسیار شدید است و باید به نحو مطلوبی خسارت‌ها را کنترل کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم یک واقعیت انکارناپذیر است، گفت: از طرفی هم دخالت‌های غیرعالمانه انسان که از زمان انقلاب صنعتی شروع شد، محیط زیست را تحت تأثیر قرار داده به‌طوری که به دیدگاه کارشناسان جهان در مواجه با تغییر اقلیم شاهد وقایع متعددی است.

سلاجقه افزود: به عنوان مثال بارِش که شاکله اصلی تشکیل‌دهنده فرایندهای بعدی حیات است، در شرایط حدی قرار گرفته که از یک طرف سیلاب و از طرفی خشکسالی را رقم زده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما در شرایط خشک و نیمه‌خشک است، باید این شرایط حدی مدیریت شود. در چند سال اخیر سیلاب‌های پرخسارات را در کشور دیدیم که علاوه بر تلفات انسانی، منجر به هدر رفت منابع آب و خاک شدند که تلفات انسانی را به شکل مطلوبی کنترل کردیم اما به منابع ما خسارت زیادی وارد شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه گرد و غبار و ریزگرد که یک مؤلفه نوظهور است، گفت: دخالتی که انسان‌ها در چینش کره زمین داشتند، باعث تکرر خشکسالی و به دنبال آن افزایش مخاطره ملی و بین‌المللی ریزگردها شده‌اند.

به گزارش زیرنویس، سلاجقه ایران را مقصد نهایی گرد و غبار منطقه دانست و اظهار کرد: اگر گرد و غبار را به ۳ بخش، منشأ، انتقال و محل ته‌نشینی و ترسیب تقسیم کنیم‌، کشور ما نقطه هدف است و نقطه‌ای است که گرد و غبار پس از گذراندن بازه طولانی از آفریقا و کشورهای خلیج فارس به ایران می‌آید و ما شدیداً تحت تأثیر اثرات سوء گرد و غبار هستیم.

وی تأکید کرد: بر ماست که نسبت به حل این مشکل چاره‌اندیشی کنیم. کشور ما از سال‌های گذشته تجارب خوبی در جهت سازگاری با شرایط اقلیمی داشته است که سامانه قنات در ایران مرکزی که از کم بارش‌ترین نقاط جهان است، نمونه آن است. ما باید این تجارب را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشور ما بیش از سایر کشورها تحت تأثیر گرد و غبار است و این موضوع اولویت اول کشور ماست. در همین راستا مطالعات دقیق انجام شده و بر اساس این مطالعات، رایزنی را با سایر کشورها شروع کرده‌ایم.

مطالعات ۱۵ ساله گرد و غبار در جنوب و جنوب غرب کشور، شمال و شمال شرق را کشور انجام شده است، منشأ، مسیرها حمل و نقل و همچنین کشورهای تحت تأثیر احصا شده و ما بر اساس این دستاوردهای علمی مذاکرات با کشورهای همسایه را با اولویت مذاکره با کشورهای منشأ شروع کرده‌ایم.

سلاجقه تأکید کرد: محیط زیست یک مسأله سیاسی نیست و جزو مشترکات کل بشر است که می‌طلبد همه کشورها در این راستا اقدام کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در متحد کردن کشورهای منطقه در جهت مقابله با گرد و غبار توضیح داد: با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه که ما را از ظرفیت‌های جهانی محروم کرده بود با سیاست اصولی دولت مردمی و انقلابی مسأله گرد و غبار را با یک دیپلماسی قوی محیط زیست شروع کردیم که نتیجه آن در ۲۱ تیرماه سال گذشته نشست منطقه‌ای با حضور ۱۱ کشور همسایه و ۶ دستگاه بین‌المللی برگزار شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هدف ما این بود که یک ادبیات مشترک شکل بگیرد و همه کشورها گرد و غبار را به عنوان یک تهدید بپذیرند. ایجاد این ادبیات و هم‌سو کردن کشورها با توجه به اینکه گرد و غبار اولویت بسیاری از این کشورها نبود، سخت بود اما توانستیم کشورهای را علیه گرد و غبار متحد کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه علاوه بر کشورها، دستگاه‌های بین‌المللی نیز در این زمینه تکالیفی دارند که باید به آن عمل کنند، گفت: متأسفانه تاکنون برون‌دادهای خوبی را از دستگاه‌های بین‌المللی نداشتند با این وجود در خروجی کنفرانس سال پیش صندوق و دبیرخانه منطقه‌ای محیط زیست و گرد و غبار ایجاد شده و سایر اساس‌نامه‌ها نیز توسط وزارت امور خارجه در حال انجام است که جای تشکر دارد.

روز جهانی مقابله با گرد و غبار

سلاجقه گفت: نتیجه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران منجر شد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به تجارب ارزنده کشور ما در مقابله با گرد و غبار از کشور ما حمایت کند‌. در این راستا مطالب مربوط به همکاری کشورها در مقابله با گرد و غبار به شکل مطلوبی شکل گرفت و بر اساس پیشنهاد ما و موافقت سازمان ملل متحد، تاریخ ۲۱ تیرماه به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار ثبت شد که این موضوع نشان از ظرفیت و قدرت کشور ما دارد.

وی تأکید کرد: کشور ما با وجود تمام تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه توانست این مهم را انجام دهد و گام بزرگی در بحث دیپلماسی محیط زیست برداشتیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار در کشور ما در تاریخ ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰ کشور و ۲۰ نهاد بین‌المللی برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند و این اجلاس افق‌های روشنی خواهد داشت. روز سوم اجلاس نیز نمایندگان تعدادی از این کشورها از جمله چین و هند و پاکستان برای نشست در منطقه چابهار جمع خواهند شد و هدف ما از این کار این است که منطقه مکران را به عنوان الگوی جهانی توسعه در مباحث محیط زیست معرفی کنیم.

منبع:تسنیم