جزییاتی از زندگی “آهوی ایرانی” در خارگ
جزییاتی از زندگی “آهوی ایرانی” در خارگ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت:آهوی ایرانی در زیستگاه‌های جزیره خارگ با توجه به شرایط جزیره‌ای بودن این منطقه و کمبود زیستگاه، جمعیت آن همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.

 عبدالرحمن مرادزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران، یکی از زیستگاه‌های مهم آهوی ایرانی را جزیره خارگ دانست و گفت: جزیره خارگ از مناطق مهم زیست محیطی استان بوشهر است که در کنار شرایط خاص استراتژیک، اقتصادی، نظامی، کاربری صنعتی و تأسیسات نفت و گاز، از دیرباز به‌ عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم برای حیات گونه‌های شاخص جانوری بوده است.

آهوی ایرانی نماد شاخص حیات وحش در جزیره خارگ

وی، آهو ایرانی را به‌عنوان یک نماد شاخص حیات وحش در جزیره خارگ دانست و بیان کرد: آهوی ایرانی در زیستگاه‌های جزیره خارگ با توجه به شرایط جزیره‌ای بودن این منطقه و کمبود زیستگاه، جمعیت آن همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.

وی تأمین علوفه مورد نیاز آهوان جزیره خارگ خبر داد و افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ضمن مدیریت جمعیت آن، تلاش می‌کند اقدامات حفاظتی لازم برای ارتقای شرایط زیستی آن با وجود محدودیت‌های کنونی فراهم کند.

مرادزاده اضافه کرد: از جمله این اقدامات پیگیری و تأمین علوفه برای آهوان زیبای جزیره خارگ است که به‌خصوص در طول فصل تابستان و اوایل پاییز به‌واسطه خشکیدگی محیط و عدم در دسترس بودن علوفه طبیعی، این اقدامات بیشتر در دستور کار محیط زیست قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از بارگیری پنج تن علوفه برای تغذیه آهو ایرانی در جزیره خارگ خبر داد و بیان کرد: در هفته جاری یک محموله علوفه حدود پنج تنی برای تعذیه آهوان خارگ بارگیری و به این جزیره منتقل شد که طبق روال توسط مأموران اجرایی محیط زیست در محل‌های مشخص شده در مجاورت آبشخور و مکان‌های تجمع آهوان توزیع می‌شود.

رئیس اداره مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بوشهر نیز در بیان اهمیت انتقال علوفه به خارگ برای تغذیه  آهوان در زیستگاه‌های مختلف استان، گفت: عملیات تأمین علوفه علاوه بر جزیره خارگ، با توجه به رصد شرایط زیستگاه و وضعیت علوفه طبیعی در سایر مناطق استان بوشهر، از جمله برای تغذیه آهوان منطقه حفاظت شده “مند” در شهرستان دیر نیز اجرا می‌شود.

خسرو درویشی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همواره تلاش دارد حفاظت و حراست از تنوع زیستی و مواهب طبیعی را با قوت و تلاش دو چندان ادامه دهد.

وی نقش جوامع محلی در حوزه زیست محیطی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: همکاری و مساعدت جوامع محلی و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند کمک ارزنده‌ای در تحقق اهداف زیست محیطی داشته باشد و در جزیره خارگ نیز انتظار است مردم علاقمند به امور زیست محیطی این جزیره با همراهی این اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در امر حفاظت و همچنین اجرا طرح‌های مدیریت، شرایط را برای بقا بهتر و بهینه‌سازی زیستگاهی آهو ایرانی فراهم کند.

به گزارش زیرنویس، جزیره خارگ در خلیج‌فارس در فاصله ۵۷ کیلومتری بندر بوشهر قرار دارد که دارای منطقه مسکونی، نفتی، اقتصادی و پایانه صادراتی نفت و پناهگاه و زیستگاه آهو ایرانی است.

منبع:ایسنا