تالاب گاوخونی دیگر یک قطره آب ندارد
تالاب گاوخونی دیگر یک قطره آب ندارد

در تصویر زاینده رود خشک را مشاهده می کنید که به تالاب گاوخونی می رسد شبیه یک جاده در وسط کویر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، تالاب گاوخونی در پاییز ۱۴۰۲ دیگر به شرایطی رسیده است که یک قطره آب ندارد.

از ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر، تقریبا یک سوم به دلیل تخریب محیط زیست، خشکسالی، آلودگی، تغییر اقلیم، فرسایش سواحل و سایر عوامل نامطلوب محیطی در حال خشک شدن هستند.

تالاب گاوخونی خشک شده

قربانی شدن مظلوم ترین گنجینه ایران

وسعت تحت پوشش تالاب‌های ایران حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی کشور است که به طور ملموسی بیشتر این نواحی همجوار با جامعه روستایی و اراضی کشاورزی است و پیوندی بسیار پیچیده و ظریف بین بخش کشاورزی و زیست‌بوم تالاب‌ها وجود دارد و هر گونه تغییر در بخش کشاورزی بر منابع تالابی و حیات آن اثرگذار است.

با کاهش بارندگی و حکمرانی نادرست بر منابع آبی کشور ،وضعیت تالاب های ایران، نمایی از ویرانی است. معیشت مردم محلی حاشیه تالاب ها نیز همچون اوضاع تالاب های با فروپاشی اقتصادی مواجه شده است.

تالاب بین المللی گاوخونی در نبود حقابه سالانه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی، ۹۸ درصد وسعت خود را از دست داده است و  با برداشت بی‌رویه از ذخایر طبیعی و نابودی گونه‌های منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری خود، روزبه‌روز به نابودی نزدیک‌تر می‌شود.

تالاب گاوخونی خشک شده

خشک شدن تالاب گاوخونی

تا همین  دوسال پیش هم شاهد حضور گله پرندگان مهاجر در منطقه بودیم . یعنی حال تالاب به این نابودی نبود. گله ای فلامینگو که آمدند، استراحت کردند و رفتند. تالاب گاوخونی به عبارتی ایستگاه پرندگان مهاجر بود.

از تالاب هیچ نمانده است. اما هنوز امید به زنده ماندن و احیا آن وجود دارد.

خبرنگار: آزاده مختاری

منبع خبر: رکنـا