زیرنویس، گروه استانها؛ آزادراه تبریز – ارومیه با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحی شده که ۷۱ کیلومتر آن شامل قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر، قطعه ۲ […]
زیرنویس، گروه استانها؛ آزادراه تبریز – ارومیه با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحی شده که ۷۱ کیلومتر آن شامل قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر، قطعه ۲ به طول ۱۵.۵ کیلومتر و قطعه ۴ به طول ۳۱ کیلومتر تکمیل شده و عملیات ساخت قطعه سوم به طول ۱۷ کیلومتر، پنجم به طول حدود ۳۰ کیلومتر و ششم به طول ۲۸ کیلومتر در دست اجراست.
احداث آزادراه تبریز- ارومیه باعث تکمیل کریدور شرق به غرب میشود و یکی از مهمترین پروژههای راهسازی کشور به شمار میرود.
آزادراه تبریز- ارومیه از جمله طرحهای زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب میشود، این آزادراه علاوه بر کاهش محسوس فاصله بین دو شهر مهم شمال غرب کشورمان، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه ارومیه خواهد شد.
این آزادراه دارای ۶ خط به عرض ۳۲ متر است که تا کنون برای اجرای قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه ۱۴ کیلومتر آزادسازی انجام گرفته است.
اجرای آزادراه تبریز- ارومیه در ۶ قطعه
پروژه آزاد راه تبریز- ارومیه به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میانگذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل میشود.
این پروژه در ۶ قطعه اجرا میشود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و روند اجرای آن اتمام یافته است. قطعه سوم که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است هنوز با گذشت یک دهه به پایان نرسیده است.
قطعه سوم این طرح از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است. قطعه چهارم و پنجم نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.
ابتدای قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربندی غربی تبریز و انتهای آن پس از تقاطع با آزادراه تبریز – زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز – زنجان در منطقه باسمنج منتهی میشود.
قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز بعنوان کمربندی جنوب تبریز عمل خواهد کرد و اتصال دهنده آزادراههای تبریز – زنجان، تبریز – بازرگان و تبریز – ارومیه خواهد بود. عمده مسیر قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از مناطق کوهپایههای سهند و مناطق برفگیر عبور میکند.
قطعه ششم؛ مهمترین و حیاتی ترین مسیر آزادراه است و طول این قطعه ۲۸ کیلومتر در سه باند رفت و سه باند برگشت بوده و دو تونل، ۱۳ دستگاه پلهای تقاطع و ۶ دستگاه پل خاص دارد.
این پروژه با این اهمیت بالا سرعت نوسانی در اجرا داشته به طوری که برخی از قطعات آن هنوز به مرحله اجرا نرسیده و برخی دیگر از قطعات نیز حرکت لاک پشتی دارد.
احداث آزادراه تبریز- ارومیه سرعت گیرد
استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر بر لزوم تسریع در تکمیل قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه تاکید کرد و گفت: تلاش و همافزایی برای تسریع در تکمیل قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه ضروری است.
مالک رحمتی گفت: همه مدیران استانی باید دستبهدست هم دهند تا مشکلات پیمانکاران طرحهای عمرانی از محل قانون مولدسازی و تهاتر حل شود. امیدوارم فاز اول قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه به طول ۱۶ کیلومتر تا پایان سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: آغاز تجهیز کارگاه چهارکیلومتری الحاقی به قطعه ششم ۲۸ کیلومتری آزادراه تبریز – ارومیه نیز به میمنت دهه فجر دراسرعوقت آغاز شود.
رحمتی در ادامه بر ضرورت اولویتدادن به اتمام چهار کیلومتر پایانی قطعه ششم به سمت سهراهی اهر و تسریع در اجرای آن تأکید کرد و خواستار اجرای همزمان قطعه الحاقی قطعه ششم آزادراه توسط پیمانکار فعلی شد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر ضرورت قلعوقمع ساختوسازهای غیرمجاز در مسیر قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه با مساعدت دستگاه قضائی و نیروی انتظامی تأکید کرد.
هزینهکرد ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومانی برای قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه
پیمانکار طرح نیز گفت: تاکنون ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح زیرساختی هزینه شده است. اکنون ۱۰ کیلومتر قطعه ششم آماده برای آسفالتریزی است.
معاون اول رئیس جمهور نیز دستور تأمین اعتبار یک هزار و ۱۳۰۰ میلیارد تومانی این طرح جادهای را امضا کرده و مقرر شده که از مجموع این مصوبه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶، همین مقدار به شکل پرداخت نقدی و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به شکل تأمین قیر در اختیار پیمانکار قرار داده شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با بیان اینکه اکنون چند ماه از امضای دستور معاون اول رئیسجمهور گذشته است، تشریح کرد: مسئولیت اجرای بخشهای سهگانه این دستور با ادارات کل امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامهریزی و اداره کل راه و شهرسازی استان است.
سرمایه گذاری ۶۰ درصدی بخش خصوصی در قطعه ۶ آزادراه
سرپرست سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی نیز از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی قطعه شماره ۶ آزادراه تبریز- ارومیه خبر داد.
حیدر فتح زاده با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی قطعه شماره ۶ آزادراه تبریز- ارومیه گفت: با بهره برداری از این قطعه علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات جادهای اتوبان شهید کسایی، تردد بین غرب و شرق کشور تسریع میشود.
وی اظهار کرد: طول این مسیر ۲۸ کیلومتر بوده و با سرمایه گذاری ۶۰ درصدی بخش خصوصی و ۴۰ درصدی بخش دولتی در حال اجرا است.
وی افزود: اجرای تملک ۹ ماده جهت تملک اراضی مسیر و تأمین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در تکمیل پروژه از چالشهای اجرای این پروژه به شمار میرود.
با توجه به همسایگی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز – ارومیه میتواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقهای کشورمان با همسایگان باشد.
قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه با برآورد سرمایهگذاری پنج هزار میلیاردتومانی از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربندی غربی تبریز، آغاز و پس از تقاطع با آزادراه تبریز – زنجان و سهراهی اهر به جاده قدیم تبریز – زنجان منتهی میشود.
یافته های جدید و مرموز فیزیکدانها!
1 هفته قبلچرا چربی بازو مهم است؟
1 هفته قبلجنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!
1 هفته قبلیافته های جدید و مرموز فیزیکدانها!
این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبالها نگه داشتن کوارکها در محلشان و پایدار نگه داشتن اتمها است. کوارکها بلوکهای سازنده پروتونها و نوترونها هستند. این کارکرد باعث میشود که گلوبالها را بخشی از نیروی هستهای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]
چرا چربی بازو مهم است؟
به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعهای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کردهاند. این یافتهها میتواند به روشی جدید برای پیشبینی و پیشگیری از شکستگیهای ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]
جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!
یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد. به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]