خط گسل ایسلندی پس از ۸۰۰سال فعال شد
خط گسل ایسلندی پس از ۸۰۰سال فعال شد

  بعد از فوران آتشفشانی که خانه‌ها را در یک بندر ماهیگیری ایسلند درگیر کرد، یک کارشناس هشدار داد کهکه یک گسل طولانی و قدیمی در زیر این کشور فعال شده و این بیم وجود دارد که گدازه‌ها سال‌ها از آن به بیرون فوران کنند. گدازه‌ها روز یکشنبه چندین خانه را در حاشیه شهر گرینداویک […]

 

بعد از فوران آتشفشانی که خانه‌ها را در یک بندر ماهیگیری ایسلند درگیر کرد، یک کارشناس هشدار داد کهکه یک گسل طولانی و قدیمی در زیر این کشور فعال شده و این بیم وجود دارد که گدازه‌ها سال‌ها از آن به بیرون فوران کنند.

گدازه‌ها روز یکشنبه چندین خانه را در حاشیه شهر گرینداویک در جنوب غربی ریکیاویک پایتخت بلعیدند.

مقامات این کشور در اقیانوس اطلس شمالی روز دوشنبه گفتند که شهر ماهیگیری به دلیل تهدید فوران ماه گذشته تخلیه شده است و فعالیت‌های اخیر آتشفشانی از آن زمان رو به کاهش بوده است.

این جزیره بر روی خط الراس آتلانتیک میانی قرار گرفته است، شکافی در کف اقیانوس که صفحات تکتونیکی اوراسیا و آمریکای شمالی را از هم جدا می‌کند.

فوران روز یکشنبه پنجمین فوران در کمتر از سه سال گذشته در شبه جزیره ریکیانس بود، قرن‌ها بود که چنین فورانی اینجا تجربه نشده بود.

پاتریک آلارد، آتشفشان‌شناس از مؤسسه فیزیک دو گلوب پاریس فرانسه، می‌گوید: «پس از هشت قرن وقفه نسبی و توقف کامل فعالیت سطحی، ما وارد مرحله جدیدی از جداسازی صفحات شده‌ایم که می‌تواند چندین سال – احتمالاً دهه‌ها طول بکشد.ه

او گفت که حتی قبل از اولین فوران از پنج فوران در مارس ۲۰۲۱، دانشمندان متوجه زمین را در حال انحراف شدند، و متوجه شدند ماگما که از اعماق بالا آمده و به داخل منطقه‌ای سه تا ۱۰ کیلومتری زیر سطح زمین نفوذ کرده. هنگامی که آن ماگما از طریق شکاف‌های موجود در زمین به سمت بالا حرکت کرد، فوران‌ها شروع شدند.

کارشناسان تأیید می‌کنند: خط گسل ایسلندی پس از ۸۰۰ سال فعال شده (یک پزشک)

دو فوران اخیر – ماه گذشته و روز یکشنبه که هر دو گرینداویک را تهدید کرد، کوتاه بوده و فعالیت لرزه‌ای بسیار کمی داشته است. نازک بودن پوسته زمین در نزدیکی خط گسل زیر ایسلند به انتشار این ماگمای آزاد تحت فشار کمک می‌کند. اما مقداری که واقعاً از سطح زمین خارج شده، انتظار نمی‌رود زیاد باشد.

مکان این گسل شکننده احتمالاً همچنان مشکل ساز خواهد بود. این امر تهدید برای نیروگاه زمین گرمایی Svartsengi است که برق و آب را برای ۳۰۰۰۰ ساکن شبه جزیره Reykjanes – یک دهم جمعیت ایسلند – تأمین می‌کند.

فوران‌ها همچنین باعث بسته شدن تالاب آبی، یک مقصد توریستی محبوب در نزدیکی Grindavik شده است که به خاطر چشمه‌های گرم زمین‌گرمایی‌اش معروف است.

آلارد گفت که گرینداویک بر روی جریان‌های گدازه‌ای مربوط به ۸۰۰ سال پیش ساخته شده و منطق پشت این کار روشن نیست.

احتمالاً قبل از فوران بعدی هشدار و زمان واکنش کمی تنها در حد چند ساعت، وجود داشته باشد.

همچنین خطر یک فوران زیر آب وجود داشت که می‌تواند انفجار شدیدی را باعث شود و خاکستر آتشفشانی بیشتری را آزاد کند.

این مقدار عظیم خاکستری بود که توسط آتشفشان Eyjafjallajokull در سال ۲۰۱۰ به جو وارد شد و باعث هرج و مرج در سفر‌های جهانی شد و باعث لغو حدود ۱۰۰ هزار پرواز و سرگردانی بیش از ۱۰ میلیون مسافر شد. با این حال کارشناسان گفته‌اند که چنین رویداد شدیدی ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی شبه جزیره ریکیانس بعید به نظر می‌رسد.

منبع: یک پزشک

+