پ
  • شناسه : 109283
  • 03 بهمن 1402 - 7:55
  • 77 بازدید

آثار افزایش مهاجرت پزشکان از ایران، زمانی روشن خواهد شد که یک بیماری مانند کرونا فراگیر شود

آثار افزایش مهاجرت پزشکان از ایران، زمانی روشن خواهد شد که یک بیماری مانند کرونا فراگیر شود
آثار افزایش مهاجرت پزشکان از ایران، زمانی روشن خواهد شد که یک بیماری مانند کرونا فراگیر شود

دنیای اقتصاد نوشت: اخیرا به دنبال کاهش رفاه مادی و معنوی و امید به آینده، شاهد مهاجرت گسترده پزشکان هستیم.

 

از آنجا که پزشکان جزو بخش‌های اقتصادی و اجتماعی نخبه و دارا و طبعا مقاوم‌ جامعه ایران محسوب می‌شوند، این امر بیش از سیستم بهداشت و درمان، نشانگر وضعیت نابسامان اجتماعی و اقتصادی در فضای عمومی ایران است. کاهش امید به آینده به صورت ساختاری به حدی است که حتی پزشکان را نیز به‌عنوان یکی از ‌بخش‌های قوی اجتماعی- اقتصادی کشورمان به زانو درآورده است.

به گزارش زیرنویس، مهاجرت وسیع پزشکان نه‌تنها یک بحران سیستم سلامت، بلکه بحران عمومی جامعه امروز ایران است. مشکلات سیستم سلامت هم بیش از آنکه عامل ایجادکننده مهاجرت پزشکان باشد، معلول این وضعیت به‌ شمار می‌رود. متاسفانه از آنجا که معلول با تاخیر نسبت به علت رخ می‌دهد، می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده شاهد افت شدید سیستم بهداشت و درمان و سپس افت فاجعه‌بار سلامت عموم مردم خواهیم بود. اما چرا اعتقاد دارم مهاجرت پزشکان بیشتر نشانه وضعیت اجتماعی و نه وضعیت سیستم سلامت است؟ با مثالی تلاش می‌کنم این قضیه را روشن‌تر کنم. تصور کنید روزی به بیمارستان‌های ایران وارد می‌شوید و درمی‌یابید که تخت‌های بیمارستان توسط پزشکان -و نه بیماران- اشغال شده است.

در چنین شرایطی، احتمالا اولین سوالی که به ذهن می‌آید این است که آیا بیماری خاصی گسترش یافته که به صورت اختصاصی پزشکان را دچار کرده است؟ سپس به خود یادآوری می‌کنیم که در حالت عادی، آخرین گروهی که بیمار می‌شوند پزشکان هستند، زیرا آنها نسبت به دیگر گروه‌های اجتماعی از بیشترین توانایی برای مراقبت از سلامت خود برخوردارند، بیشترین آگاهی را در زمینه پیشگیری از بیماری دارند و معمولا از سلامت پایه زیادی برخوردارند. فرضیه دوم اما بهتر، این است که شرایط به میزانی بحرانی شده که «حتی» پزشکان را نیز به‌شدت درگیر کرده است. بنابراین، حضور آنان روی تخت‌های بیمارستان‌ها نه نشان‌دهنده وضعیت این قشر، بلکه نشان‌دهنده شدت بحران برای تمامی بخش‌های جامعه است.از آنجا که تخت‌های بیمارستان‌ها محدود هستند و پزشکان دسترسی بهتری به تخت‌ها دارند، تخت‌ها توسط پزشکان اشغال شده است.

حالا برگردیم به مهاجرت اخیر پزشکان. مهاجرت پزشکان به دلیل این نیست که پزشکان ناگهان به مهاجرت علاقه‌مند شده‌اند. هیچ پدیده خاص اجتماعی آنها را مبتلا نکرده است. مهاجرت گسترده آنها تنها به دلیل نامطلوب بودن وضعیت عمومی و البته بیشتر بودن دسترسی آنها به مهاجرت است. البته فرصت مهاجرت برای پزشکان همواره از غیرپزشکان دست‌یافتنی‌تر بوده است. بنابراین، نباید تصور کرد که وضعیت اختصاصی پزشکان، این قشر را به مهاجرت‌های اخیر واداشته است.

سوال اصلی این است که چگونه شرایط کلی جامعه به گونه‌ای شد که حتی قوی‌ترین اقشار اجتماعی ایران را نیز «ناگزیر» از مهاجرت کرد؟

خبر بدتر آن است که ضعف سیستم بهداشت و درمان پس از چند سال به کاهش عمومی سلامت و طول عمر ایرانیان منجر خواهد شد و اگر همه‌گیری دیگری مانند کرونا رخ دهد، نتیجه می‌تواند فاجعه‌بار باشد. در این بین، آنکه بیش از همه متضرر می‌شود مردم ایران است و آنکه از همه بیشتر سود می‌برد مردم کشورهای دیگر است. به عبارت دیگر و در سطح کلان، ایران فقیرتر از پیش شده و اختلاف ثروت کشور با دیگر کشورها افزایش خواهد یافت.

منبع: خبـرآنلاین

برچسب ها

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند 02 اردیبهشت 1403

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند

با توجه به اینکه قرار بود هزینه های انتخاباتی نامزدها اعلام شود انتظار می رود شورای نگهبان برای مردم روشن کند که هر یک از نمایندگان در حوزه انتخابیه من و احزاب و پشتیبانان مالی آنها در این مرحله چقدر هزینه کرده‌اند.

22 فروردین 1403

استایل عجیب خانم بازیگر، جهان را شگفت‌زده کرد

لیدی گاگا، بازیگر خواننده‌ی مطرح آمریکایی که معمولا با استایل‌های عجیبش شناخته می‌شود و این روزها با رنگ موهای یخی‌اش ظاهری جدید را برای خود ساخته‌است، با استایلی ساده و مونوکروم در کالیفرنیا دیده شد. لیدی گاگا، بازیگر خواننده‌ی مطرح آمریکایی که معمولا با استایل‌های عجیبش شناخته می‌شود و این روزها با رنگ موهای یخی‌اش […]

22 فروردین 1403

بازی هجومی استقلال دهان منتقدان را بست/ آبی‌ها از داوری ضرر دیدند |

شاهین بیانی در گفت و گو با خبرنگار مهر و در خصوص تساوی دو بر دو استقلال برابر مس رفسنجان گفت: شاهد یک بازی زیبا، پرصحنه و پرگل از دو تیم بودیم یا به قول سرمربی مس رفسنجان لحظه به لحظه هواداران از جای خود بلند می شده و دوباره می نشستند و این صحنه […]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است 05 اردیبهشت 1403
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگران:

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه رکن جهش تولید کارگر است، گفتند: با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند 02 اردیبهشت 1403

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند

با توجه به اینکه قرار بود هزینه های انتخاباتی نامزدها اعلام شود انتظار می رود شورای نگهبان برای مردم روشن کند که هر یک از نمایندگان در حوزه انتخابیه من و احزاب و پشتیبانان مالی آنها در این مرحله چقدر هزینه کرده‌اند.

عدم تناسب افزایش حقوق و افزایش کرایه حمل و نقل 02 اردیبهشت 1403

عدم تناسب افزایش حقوق و افزایش کرایه حمل و نقل

در حالی که هنوز کش و قوس‌های میزان افزایش حقوق نتوانسته رضایت حقوق بگیران را تأمین کند از گوشه و کنار تعرفه های جدید کالا و خدمات به گوش می‌رسد آن هم بیشتر از درصد افزایش حقوق.

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان 31 فروردین 1403
نشانی از انفجار و تخریب نیست

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

اصفهان – حوالی ساعت ۴ صبح امروز چند صدای انفجار در اصفهان و به ویژه در شمال اصفهان شنیده شده است.

«تنبیه متجاوز»؛ اصابت موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی 26 فروردین 1403
وعده صادق رهبر انقلاب محقق شد؛

«تنبیه متجاوز»؛ اصابت موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی

از ساعاتی پیش عملیات گسترده پهپادی سپاه علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد و بر اساس گزارش ها بیش از نیمی از موشک های ایرانی به اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده اند.