راه اندازی شعب دانشگاهی بین الملل ایران در قاره آفریقا
راه اندازی شعب دانشگاهی بین الملل ایران در قاره آفریقا

 دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت گفت: با توجه به حضور پررنگ دانشجویان آفریقایی به ویژه از نیجریه این قاره می‌تواند هدف خوبی برای راه اندازی شعب دانشگاهی بین الملل ایران در دنیا باشد.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت مطرح کرد

دکترغلامرضا حسن‌زاده امروز در کارگاه آموزشی بین‌المللی سازی آموزش عالی مختص دانشگاه های کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک و نیز برنامه های آموزشی مشترک، تاسیس شعب دانشگاهی بین الملل و تبادل استاد و دانشجو از جمله مسیرهای پیش رو در بین المللی سازی دانشگاه‌ها است.

وی افزود: رویکردهایی که در این راستا وجود دارد می‌تواند درآمد زایی، شناسایی نخبگان، تضمین کیفیت، نفوذ فرهنگی و ارتقای دانش فنی باشد.

به گزارشزیرنویس،دبیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان در استان‌ها در سال ۱۴۰۱ حاکی از وجود ۱۱ هزار دانشجو در مازندران دارد و نسبت دانشجویان ایرانی به خارجی ما چندان جالب نیست.

این مسئول ادامه داد: بیشترین دانشجویان خارجی ما از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، هند و لبنان است و در  کشور تهران و در کلان منطقه سمنان و گلستان وضعیت خوبی در جذب دانشجویان خارجی دارند.

وی یادآور شد: دانشگاه سمنان با دانشگاه گرجستان و دانشگاه مازندران با دانشگاه روسیه در حال رایزنی و طی مراحل اولیه برای جذب دانشجوی خارجی است.

دکتر محمدحسین آیتی یکی از اساتید حاضر در نخستین روز این کارگاه آموزشی با موضوع تصویرکلی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی گفت:  غالب دانشگاه‌های کشور در حال جذب دانشجویان خارجی هستند و این امر نیازمند آموزش است.

وی افزود: سه دهه است از بین المللی سازی در دانشگاه‌ها آغاز شده است تا به چالش‌های این بخش پاسخ داده شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بین المللی سازی برای بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تبدیل به یک جزء اساسی و لاینفک ماموریت ها و کارکردهای اصلی شده است و در بسیاری از دانشگاه‌های مهم دنیا حتی به عنوان محتوای برنامه‌های درسی وارد شده است.

دکتر آیتی خاطرنشان کرد: اشکال جدید بین المللی سازی در حال شکل گیری است که فرآیند رتبه بندی و اعتبار بخشی نمونه هایی از آن است.

وی بیان کرد: بین المللی سازی آموزش عالی به معنای راهبردها و نوآوری های خاص کشورها در جهت همگرایی با روند دنیا در حوزه جذب دانشجویان خارجی است و ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بین المللی سازی نه تنها باعث تغییر نظام آموزشی شده بلکه در درون خود نیز دستخوش تحول و تغییر شده است.

دکتر آیتی ادامه داد: بین المللی سازی از راه دور در دوران کرونا گسترش یافت در حوزه جذب دانشجو و اساتید خارجی و نیز کادر آموزشی کارآیی دارد.

وی بر عوامل اثرگذار بر بین المللی سازی اشاره کرد و گفت: در مقابل چالش‌های فراوانی نظیر چالش‌های مالی، فرهنگی، فناورانه، ساختاری، دیپلماتیکی و دانشگاهی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: تسهیل گرهای بین المللی سازی برای دانشجویان بین الملل بسیار حائز اهمیت است که تسهیلات، زیرساخت‌ها، امکانات و اسکان وغیره از جمله تسهیل گرها است که مورد توجه دانشجویان خارجی قرار خواهد گرفت.

این مسئول گفت: بین المللی سازی در دانشگاه‌های ایران در حال انجام است و بعضا شناخت درستی از این مقوله وجود ندارد و لذا باید شاخص های ارزشیابی بین المللی سازی در دانشگاه‌ها تدوین و منتشر شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر عنایت الله شعبانی رئیس کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران  نیز در این جلسه گفت: در این کارگاه ارائه محتوا توسط دانشگاه‌های کلان منطقه صورت گرفت و در هر حوزه از سرشناسان کشور آموزش لازم داده خواهد شد.

دکتر شعبانی با بیان اینکه ماموریت های بین المللی در ایران باید در یک مسیر جامع و پیش بینی شده باشد، بیان کرد: اگر ما بتوانیم از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه های دنیا در کشور استفاده کنیم این خود یک نوع از بین المللی سازی است که حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه در گام نخست، بین المللی سازی باید در خانه صورت گیرد و مبانی فکری نیز باید در این راستا شکل بگیرد، اظهار کرد: باید دانشگاه‌های ایران را به دانشجویان خارجی معرفی کنیم و لذا یک پایگاه اطلاع رسانی جامع با نام education Iran بدین منظور تشکیل و راه اندازی شده است و در تلاش برای ارتقای این وب سایت هستیم.

دکتر شعبانی یادآور شد: باید به طور مداوم امتیاز کشور بر اساس شاخص‌های ارزیابی در حوزه بین‌المللی سازی مورد رصد قرار گرفته شود و برای بهبود آن موانع را مرتفع سازی و خود را به روز کنیم.

منبع:ایسنا