پروژه پتروشیمی میانکاله؛ از کلنگ‌زنی تا توقف مجدد
پروژه پتروشیمی میانکاله؛ از کلنگ‌زنی تا توقف مجدد

درحالی که احداث پتروشیمی میانکاله اوایل سال گذشته به علت فقدان ارزیابی زیست‌محیطی متوقف شده بود اما ابتدای ماه جاری تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از آغاز مجدد آن را داشت؛ اقدامی که با واکنش سازمان حفاظت محیط زیست مواجه و در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته این پروژه روزگذشته (۶ تیرماه) دوباره متوقف شد.

 چند روزی است که پتروشیمی میانکاله  دوباره خبرساز شده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی نشان‌دهنده فنس‌کشی در محدوده امیرآباد میانکاله است و با دیگر توجهات را به این ذخیره‌گاه زیست‌کره معطوف کرده است.

 ۲۰ اسفند کلنگ احداث کارخانه پتروشیمی میانکاله در بهشهر استان مازندران

به گزارشزیرنویس،برای نخستین بار در اسفند ۱۴۰۰ بود که پروژه پتروشیمی میانکاله خبرساز شد؛ ۲۰ اسفند کلنگ احداث کارخانه پتروشیمی در بهشهر استان مازندران و در نزدیکی میانکاله به زمین خورد.

ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در سال ۱۳۵۵ به تایید یونسکو رسیده است و هرگونه بهره برداری از این مناطق باید مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست باشد و در غیراین صورت از لیست ذخیره‌گاه‌های زیست کره دنیا حذف خواهد شد.

پروژه پتروشیمی میانکاله با انتقاد سازمان محیط زیست نیز مواجه شد و علی سلاجقه- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست-  ۲۵ اسفندماه در واکنش به آن گفته بود: احداث کارخانه پتروشیمی در شهرستان بهشهر که در چند کیلومتری منطقه میانکاله قرار دارد بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر نیست و سازمان تا زمانی که این کارخانه مجوز زیست‌محیطی نگیرد جلوی احداث آن خواهد ایستاد.

پروژه پتروشیمی میانکاله؛ زخمی که سرباز کرد؟

۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ درست ۳۰ روز پس از کلنگ زنی پروژه کارخانه پتروشیمی میانکاله، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اظهارات قبلی خود مبنی بر فقدان اعتبار مجوز اجرای این پروژه، گفت: گاهی فشار نمایندگان مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده اما نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. به هر شکل کلنگ زده شد اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد مورد تایید نیست. در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشده است.

پیگیری موضوع پتروشیمی میانکاله از سوی دادستان کل کشور

سرانجام در ۲۳ فروردین ماه با حکم دادستانی اجرای عملیات احداث این کارخانه متوقف و ادامه فعالیت به صدور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست منوط شد.

اما پس از گذشت بیش از یک سال از ماجرا، اول تیرماه انتشار خبر و تصاویر فنس‌کشی پیرامون پروژه بار دیگر نام پتروشیمی میانکاله را بر سر زبان‌ها انداخت. همان روز ایرج حشمتی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست-  تاکید کرد: پروژه پتروشیمی میانکاله فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست است و بر اساس آخرین مکاتبات دستگاه قضا، زمین مورد نظر هم می‌بایست مسترد شود.

اگرچه بر اساس گزارش‌های استان، مجموعه فعالیت‌های مجری پروژه صرفا محدود به ادامه عملیات فنس‌کشی محل پروژه است ولی مستند به بند غ ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، همین قدر فعالیت هم مصداق شروع عملیات اجرایی پروژه و مغایر با ضوابط محیط زیستی است.

پروژه پتروشیمی میانکاله؛ زخمی که سرباز کرد؟

 چهارم تیر ماه دادستانی کل کشور نیز به این موضوع واکنش نشان داد. حجت الاسلام والمسلمین منتظری- دادستان کل کشور- گفت: در جلسه‌ای با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، راجع به همین موضوع صحبت و از ایشان سوال کردم شما آیا مجوزی به این آقا دادید که بتواند در آن منطقه چنین تاسیساتی را به وجود بیاورد که ایشان گفتند خیر! ما مجوزی ندادیم و گفتند که یک مصوبه دولت است و این مصوبه باید یا اصلاح و یا ابطال شود و ایشان قول داد که این موضوع را در دولت مطرح کند.

بنا بر آنچه که ایشان اذعان داشتند گفتند که از نظر ما این مجاز نیست و ما حتما مانع آن خواهیم شد و اگر نیاز به ابطال یا اصلاح مصوبه دولت باشد حتما موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

سرانجام روز یکشنبه ششم تیر ماه خبر رسید که بنابه  گفته عطاالله کاویان – مدیر کل محیط زیست استان مازندران – نامه دستور توقف عملیات اجرایی به مسئولان پتروشیمی میانکاله ابلاغ شده است.

با توجه به اینکه پروژه پتروشیمی میانکاله ارزیابی زیست محیطی ندارد، امیدواریم این بار برای همیشه احداث این کارخانه متوقف شود تا این ذخیره گاه زیست کره برای آیندگان در امان بماند.

منبع:ایسنا