لایحه امنیت زنان در نوبت صحن مجلس
لایحه امنیت زنان در نوبت صحن مجلس

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه خشونت در خانواده‌های ایرانی زیاد نیست، از نزدیک شدن لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار» به مراحل نهایی تبدیل شدن به قانون و قرار داشتن این لایحه در نوبت صحن مجلس خبر داد.

خزعلی اعلام کرد

 انسیه خزعلی در خصوص لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار» اظهار کرد: کلیات این لایحه تصویب شده است و امیدواریم مراحل بعدی  را به سرعت طی کند.

وی با بیان اینکه لایحه یاد شده در حال حاضر در نوبت صحن مجلس قرار دارد، افزود:لایحه امنیت زنان مراحل خود را در کمیسیون‌ها طی کرده است. دوستان ما مکرر در جلسات کمیسیون قضایی و تا جایی که امکان داشت در جلسات کمیسیون‌هایی که در همین رابطه تشکیل شد، شرکت کردند و نظرات خود را ارائه دادند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تاکید کرد: ما هم قائل به این هستیم که شاید اگر برخی بندها و مواد اصلاح شود، بهتر است اما در کلیات و در مجموع لایحه خوبی است که می‌تواند بسیاری از نیازهای زنان را بر طرف کند.

از جرم انگاری فرستادن عکس‌های مستهجن برای زنان تا اخراج زن از منزل توسط شوهر و قاچاق زنان

خزعلی با بیان اینکه خیلی از مسائلی که در بندهای لایحه «امنیت زنان» گنجانده شده است معطوف به همان نگاه اسلام به زن مبنی بر حفظ کرامت زن است، توضیح داد: مثلا این لایحه می‌گوید به زنی که همسر دارد نباید پیامی داده و درخواستی از او شود و این امر را جرم  تلقی کرده است. یا می‌گوید فرستادن عکس‌های مستهجن برای خانم‌ها به گونه‌ای هتک حرمت زنان محسوب می‌شود.

یا اخراج زنان از منزل جرم تلقی شده و هیچ مردی حق ندارد چنین خشونتی را نسبت به زن خود اعمال کند. همچنین این لایحه تاکید دارد که ازدواج زنان نباید اجباری و باید با رضایت زن انجام شود و اجبار زن به ازدواج یا واسطه‌گری برای اجبار زن به ازدواج جرم تلقی شده است. لایحه امنیت زنان حتی مسائل مربوط به قاچاق و آسیب رساندن به زنان را هم دیده است و به گونه‌ای حمایت ویژه از زنان را اعمال می‌کند. این‌ها تماما نص صریح قرآن است. خیلی از این موارد، مسائلی است که در دین و احکام ما به آن تاکید شده است.

لایحه امنیت زنان به مراحل نهایی خود نزدیک شده است

وی با تاکید بر اینکه تدوین این لایحه پاسخ به ندای رهبری است، یادآور شد: شروع تدوین این لایحه از ۱۲ سال قبل و در پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری بود. ایشان مطالبه داشتند که باید قانونی نوشته شود و از زنان حمایت شود تا اجازه داده نشود به زنان در خانه ظلم شود. ایشان در دی ماه سال قبل هم به این مساله تاکید کردند که حتما باید برای جلوگیری از  ظلم به زنان فکری شود. به حمدالله گرچه تدوین این قانون طولانی شد و ۱۲ سال به طول انجامید اما به مرحله نهایی خود نزدیک می‌شود.

لایحه امنیت زنان اسناد پشتیبان خیلی قوی دارد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه لایحه امنیت زنان تا چه میزان بر مبنای نیازها و مسائل واقعی زنان تدوین شده است، افزود: در این راستا کار پژوهشی مفصلی شده است این لایحه سندهای پشتیبان خیلی قوی دارد. این لایحه در همه بندها و مواد خود سندهای قوی دارد و همه دستگاه‌ها را مشارکت داده است.

اینگونه نیست که این لایحه فقط بحث قضایی و جرم انگاری داشته باشد، بلکه می‌خواهد در ابتدا پیشگیری و درمان انجام داده و مانع آسیب شود و سپس اگر به مرحله درمان رسید و درمان جواب نداد، به صورت قضایی و کیفری با مسائل برخورد کند.

به گفته خزعلی، وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت بهداشت، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نهادها برای اجرای مواد مختلف این لایحه دخیل هستند.

می‌توان الحاقاتی به لایحه امنیت زنان داشت

وی ادامه داد: لایحه امنیت زنان بیشتر جنبه آموزشی، پیشگیری، مهارت آموزی و حفظ خانواده دارد و تاکید آن بر حفظ جایگاه زن در خانواده است. البته من فکر می‌کنم هنوز جا دارد و در آینده می‌توان الحاقاتی را به این لایحه داشت و برخی مواد و مسائل دیگر که در روایات و احادیث ما  ذکر شده و مبتلابه زنان ما است را در این لایحه آورد.

اینکه برخی زنان بدون هیچ پشتوانه رها می‌شوند مبتلا به برخی زنان جامعه ما است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با ذکر مثالی اظهار کرد: برای مثال اینکه خداوند می‌فرماید باید در خانواده یک مسئولیت ویژه‌ای نسبت به زنان حس شود و مردان این مسئولیت را قوی و محکم نگه دارند و تعبیر به این می‌شود که زن را بدون هیچ پشتوانه و اینکه نیازهای او تامین شود رها نکنند؛ از مسائلی است که مبتلا به برخی زنان ما در جامعه ما است که باید قانون از آنها حمایت کند. می‌توان در الحاقات بعدی و در برنامه‌هایی که خواهیم داشت و در نشست‌هایی که با قوه قضاییه داریم این‌ها را برای اصلاح قوانین و پر کردن خلاءها و تکمیل برخی قانون‌ها تدارک ببینیم.

خشونت در خانواده‌های ما زیاد نیست

خزعلی در پاسخ به اینکه پر تکرارترین و برجسته ترین آسیب زنان در ایران چیست؟، گفت: الحمدلله خشونت در خانواده‌های ما زیاد نیست. شاید برجسته ترین تامینی که باید زنان داشته باشند از  جهت آرامش خاطر در منزل است. از این جهت که حمایت شوند. آن تامینی که شاید بخشی از آن به عهده مرد باید باشد. باید به دنبال این باشیم که بخشی از این امر را دولت تامین کند.

بیمه اجتماعی زنان سال‌هاست مطرح اما عملیاتی نشده است

برای زن خانه‌دار تکالیف خاصی دیده‌ایم که خداوند نخواسته است

وی ادامه داد: بحث بیمه اجتماعی  زنان که سال‌ها مطرح است ولی عملیاتی نشده است، نوعی تامین برای زنان خانه‌دار ما محسوب می‌شود. برای زن خانه‌دار تکالیف خاصی دیده‌ایم که شاید برخی از این‌ها به عنوان تکلیف برای زنان نباشد و خداوند نخواسته زن این تکلیف را داشته باشند اما  روال، سنت و روش جامعه ما این است که این تکلیف بر آنها بار شده است.

از طرف دیگر وظایفی برای تامین هزینه زندگی بر عهده مردان قرار داده شده است در حالی که شاید در زندگی‌های متداول ما شرایطی پیش آمده که لازم است خانم‌ها این همراهی را در هزینه‌ زندگی با آقایان داشته باشند. شاید شرایطی پیش آمده که خانم‌ها نتوانند از رفاه و منزلت کافی خود برخوردار باشند. قانون باید از این‌ها حمایت کند و اجازه ندهد ظلمی به زن شود. قانون باید برای آینده زن و تامین زندگی آتی زن فکری کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به اجرایی شدن بیمه زنان خانه‌دار روستایی در دولت سیزدهم، افزود: یکی از چیزهایی که در قانون جوانی جمعیت تصویب شده و در این دولت اجرایی می‌شود،  بیمه زنان روستایی خانه دار دارای سه فرزند است که این را باید عمومیت دهیم و زنان شهری را هم شامل شود.

باید بتوانیم به مرور زنانی که دو فرزند دارند و سپس همه زنان خانه‌دار را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. الان همه زنان و روستاییان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و در خبرها هر روز از وزیر داریم که تعداد بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند اما اگر پوشش بیمه اجتماعی را هم بتوانیم برای زنان داشته باشیم بخشی از دغدغه و نگرانی و آینده آنها تامین می‌شود.

خزعلی در پاسخ به اینکه بحث خشونت خانگی در این لایحه چقدر پررنگ و بازدارنده است؟، ادامه داد: موارد خوبی دیده شده است تا ضابطین بیایند و  از زن و کودکی که مورد خشونت قرار گرفته است حمایت کنند. الان هم ما این را داریم و اورژانس اجتماعی کسانی را که مورد خشونت قرار می‌گیرند و به آن مراجعه می‌کنند را پوشش می‌دهند. این با امکاناتی که لایحه به بهزیستی می‌دهد مقداری گسترده تر و وسیع‌تر می‌شود.

بسیاری از خشونت‌ها مربوط به زنان بدسرپرست است

وی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، افزود: بسیاری از موارد خشونتی که وجود دارد و شاهد آن هستیم مربوط به زنان بدسرپرستی است که گاهی به دلیل اعتیاد همسر یا فرزند دچار این آسیب‌ها می‌شوند. وظیفه داریم  با پشتیبانی دولتی به هر صورتی که شود از این آسیب جلوگیری کنیم و در صورت لزوم این زنان مورد حمایت کاری و درمانی و پشتیبانی‌های جسمی قرار گیرند.

تاثیر نوع تغذیه در ناباروری 

به گزارش زیرنویس، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات این معاونت در خصوص آسیب‌های حوزه سبک زندگی، بیان کرد: در این راستا کارهایی به صورت ویژه برای مسائلی مثل تغذیه و بهداشت انجام شده است. یکی از علل ناباروری، نوع سبک زندگی و نوع تغذیه است. این را پزشکان می‌گویند و برخی از انواع ناباروری را از طریق رژیم‌ها و تغییر تغذیه سعی می‌کنند درمان کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از طلاق‌های عاطفی حاصل نوع زندگی، نوع برخورد، نوع رفت و آمدها و عدم رعایت خیلی از حریم‌ها است، عنوان کرد: خیانت‌ها نیز همینطور است. بخشی از این موارد مثل آمار طلاق مربوط به نوع نگاه و توقع از زندگی، نوع فردگرایی و منفعت طلبی، عدم ایثار و گذشت، عدم توجه برای دیگری زندگی کردن، به خاطر دیگری بودن و به خاطر دیگری گذشت کردن است. البته برخی منافع و برخی موارد هم مربوط به ابعاد اقتصادی است و فشارها و تنگناهایی است که در زندگی زوجین به وجود می‌آید.

رونمایی از شاخص‌های الگو سوم زن به زودی

خزعلی با اشاره به الگوی سوم زن مسلمان که مد نظر رهبری نیز هست، افزود: ما سعی کردیم در زمینه الگوی سوم برای خانم‌ها کار کنیم. رهبری تاکید داشتند که ما یک الگوی مشخص داریم، به آن می‌بالیم که نه شرقی و نه غربی است. این الگو نه دیدگاه سنتی شرقی است که زن را محروم می‌کند و نه آن دیدگاه غربی که زن را کالا می کند و به صورت ابزار به زن نگاه می‌کند.

ما هیچ کدام از این‌ها را برای زن نمی‌پسندیم و معتقدیم زن حرمت دارد و باید احترام و جایگاه او حفظ شود. برای این کار ما یک الگو، روش و سبک زیست داریم که صاحب نظران این امر در حال کار بر روی شاخص‌های الگو سوم هستند و به زودی رونمایی می‌شود.

منبع:ایسنا