ظرفیت ۳۷ درصدی پذیرش زنان در «استخدام آموزگار»/ جذب ۸۰۰ معلول
ظرفیت ۳۷ درصدی پذیرش زنان در «استخدام آموزگار»/ جذب ۸۰۰ معلول

به گفته مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، امسال ظرفیت پذیرش در استخدام آموزگار برای آقایان حدود ۶۳ درصد و برای خانم‌ها ۳۷ درصد است.

سجاد صدیقی  با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از آموزگاران ابتدایی زنان هستند، اظهار کرد: درحال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد از آموزگاران مقطع ابتدایی ما مردان هستند.وی ادامه داد: در آزمون آموزگاری امسال تلاش ما این بود که این وضعیت را تغییر دهیم و از این رو امسال ظرفیت پذیرش در استخدام آموزگار برای آقایان حدود ۶۳ درصد و برای خانم‌ها ۳۷ درصد است تا این شرایط را تعدیل کنیم.

مشاور وزیر تصریح کرد: بنایمان بر این بوده است که آموزگاران در دوره اول ابتدایی خانم‌ها باشند اما آموزگاران دوره دوم ابتدایی پسران، خانم نباشند، با این حال به دلیل کمبودی که در بحث نیروی آقا داریم در حال حاضر در دوره دوم ابتدایی پسران نیز خانم‌ها در حال تدریس هستند.

ظرفیت ۸۰۰ نفری جذب معلولان از طریق آزمون استخدام آموزگار

مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر شرایط جذب معلولین از طریق آزمون آموزگاری نیز توضیح داد: طبق قانون حدود ۳۳ درصد از مجموع ظرفیت استخدام در کشور مربوط به سهمیه است که از این بین ۳ درصد در هر آزمونی به سهمیه معلولین اختصاص دارد.

بنابراین داوطلب دارای معلولیت می‌تواند در سهمیه آزاد و یا در سهمیه ۳ درصدی خود در هر آزمونی شرکت کند. در خصوص آزمون‌های آموزش و پرورش هم همین است. درواقع سه درصد از ۲۸ هزار نفری که از طریق آزمون استخدام آموزگار جذب آموزش و پرورش می‌شوند، به معلولین اختصاص دارد و این رقم چیزی در حدود ۸۰۰ نفر می‌شود.

به گفته صدیقی شرایط جذب معلولان در این آزمون همانند سایرین است و معلولان نیز می‌توانند به صرف احراز شایستگی، جذب شغل آموزگاری شوند.

وی ادامه داد: از طریق آزمون آموزگاری ظرفیت جذب به عنوان آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی وجود دارد و معلولان می‌توانند به صرف احراز شایستگی در هر دو مسیر جذب شوند. شرایط جذب برای آموزگار استثنایی نیز همینگونه است، هرچند کار با دانش آموز استثنایی به شدت سخت تر است و حد توانمندی‌های معلمین استثنایی از سایر معلمین باید بالاتر باشد.

به گزارش زیرنویس، مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در فرآیند ارزیابی تکمیلی شایستگی پذیرفته شدگان مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: باید توانمندی داوطلبان احراز شود تا جذب شوند. در همین رابطه ما موقعیت شبیه سازی را ایجاد کردیم تا بتوانیم شایستگی‌های داوطلبان را بر سر کلاس احراز کنیم.

منبع:ایسنا