جزئیات تازه‌ای از پروژه زیرزمینی «کاباره»
جزئیات تازه‌ای از پروژه زیرزمینی «کاباره»

فیلم سینمایی‌«کاباره» که به صورت زیرزمینی و با سفارش و سرمایه‌گذاری فردی خارج‌نشین درحال ساخت بود، در نیمه راه تولید متوقف شد.

«کاباره» به عنوان یک پروژه سینمایی زیرزمینی که به سفارش و سرمایه‌گذاری فردی خارج‌نشین با نام «کاوه فرنام» و بدون رعایت موازین، هنجارها و کشف حجاب بازیگران زن کلید خورده بود، در میانه راه ناکام ماند و از سوی نهادهای ذیربط متوقف شد.

خلاصه داستان فیلم سینمایی کاباره

این پروژه به داستان زنی می‌پرداخت که قبل از انقلاب در یک کاباره کار می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب و بسته شدن این اماکن بی‌کار می‌شود و مشکلات زیادی پیدا می‌کند. موضوع فیلم با هدف برهم زدن آرامش اجتماعی و با هدایت نهادهای امنیتی غربی در ایران در حال تولید بود.

  این پروژه با حضور و همراهی شماری از سینماگران شناخته‌شده و حرفه‌ای داخلی که مشخص نیست از زیرزمینی بودن آن اطلاعی داشته‌اند یا خیر در حال تولید بوده و نقش اصلی آن را بازیگر زن پیشکسوت، «ف.م» بدون داشتن حجاب بازی می‌کرد و از بازیگران دیگر این پروژه می‌توان به «ع.م» و «ن.ج» اشاره کرد. کارگردانی این اثر را «م.خ» و تهیه‌کنندگی آن را «س.ج» برعهده داشتند.

این درحالی است که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در مراسم بزرگداشت فعالان سینمایی دفاع مقدس در سخنانی از برخورد با سینماگران هنجارشکن خبر داده و اعلام کرده بود «این‌که فیلمی زیرزمینی تولید و روانه بازار شود و مسائل شرعی را رعایت نکند، امنیت شغلی را به خطر می‌اندازد. وظیفه نهادهای صنفی این است که مراقبت کنند.

هر کسی به هر دلیلی با فیلم‌های قاچاق بدون مجوز در ایران و خارج از ایران و علیه جمهوری اسلامی همکاری کند، با این دوستان قطع ارتباط می‌کنیم. نهادهای صنفی هم همین وظیفه را دارند. تمام عوامل این آثار از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد اگر این کارها را نکنیم، دیگر سینمایی نخواهیم داشت که بخواهیم امنیت آن را تأمین کنیم».

 

همچنین چندی پیش بود که حبیب ایل‌بیگی با صدور نامه‌ای خطاب به اتحادیه تهیه‌کنندگان نوشت: «تهیه‌کنندگان باید از به کارگیری عوامل و بازیگرانی که به انحای مختلف با هنجارشکنی و نادیده گرفتن قوانین کشور، مسئله‌ساز بوده‌اند (مثلاً کشف حجاب) اجتناب ورزند و در صورت هر‌گونه همکاری چنانچه هنگام اخذ پروانه نمایش با مشکل مواجه شوند، شخصاً مسئول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند.»

  اقداماتی خودسرانه که کار را برای سینماگران مشکل‌تر خواهد کرد

به گزارش زیرنویس، طبق قانون، سینماگران برای تولید فیلم حتما باید پروانه ساخت داشته باشند و مطابق با پروانه‌ای که دریافت کرده‌اند، اقدام به پیشبرد فرآیند تولید کنند.

به حتم در پرتو چنین اقداماتی کار برای عوامل سینما دشوارتر خواهد شد و  عوامل اصلی و بازیگران پروژه‌های سینمایی دچار مشکل می‌شوند. همچنین افزایش روند تولید و عدم نظارت بر فیلم‌های قاچاق و غیرقانونی، امنیت شغلی سینماگران کشور را به خطر می‌اندازد. اگر چنین مواردی مورد پیگیری‌های قانونی لازم قرار نگیرد، دیگر چه تفاوتی میان هنرمندان تابع قوانین کشور و و افراد هنجارشکن و قانون‌گریز خواهد بود؟ در صورت عدم پیگیری چنین موضوعاتی در آینده، سینما دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

بدیهی است که عده‌ای آگاهانه و برنامه‌ریزی شده در پی ایجاد برهم ریختگی و آشفته‌سازی خانواده سینما هستند و در فضای آرام کنونی، صرفا منافع و مطالبات سیاسی خود را دنبال می‌کنند. در چنین شرایطی باید در مقابل برنامه‌ریزی‌های دشمن در خارج از کشور که به منظور اخلال در فضای فرهنگ و هنر صورت می‌پذیرد، هوشیار بود. چه اینکه سینما در فضایی توام با آرامش، پیشرفت‌های اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی را تجربه خواهد کرد.

منبع:تسنیم