۴۹درصد نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان بعد از اعتراض افزایش یافت‌
۴۹درصد نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان بعد از اعتراض افزایش یافت‌

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: در نتایج اعتراضات نمرات امتحانات نهایی دانش‌‌آموزان، ۴۹ درصد نمرات افزایشی و ۲۵ درصد کاهش بود.

  محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری تحلیل نتایج نمرات امتحانات نهایی اظهار کرد: جدول اظهار نظرات دبیرخانه‌های کشوری درباره سؤالات امتحانات نهایی بر روی سایت این مرکز بارگذاری می‌شود.

وی افزود: استانداردسازی امتحانات نهایی با استفاده از روش‌هایی همچون طراحی راهنمای تصحیح، بررسی راهنمای تصحیح توسط دبیرخانه‌های کشوری دروس، طراحی سؤالات صرفاً از کتاب درسی،  طراحی سؤالات در قرنطینه کامل و تصحیح الکترونیکی برگه‌ها و‌‌‌ … اتفاق افتاد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پر‌ورش گفت: در تلاش هستیم تا دانش‌آموزان هم در طرحی سؤالات امتحانات نهایی به ما کمک کنند.

زارعی با تاکید بر اینکه همچنان به امکانات و تجهیزات مناسب نیاز داریم، تصریح کرد: با این حال امسال اعتباری برای تأمین راکت فلزیاب تأمین شد.

وی افزود: در امتحانات خردادماه بار مسئولیت برعهده مناطق آموزش و پرورش بود و امکانات ویژه‌ای در اختیار آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات قرار نگرفت.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش وپر‌رش درباره تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی گفت: تا به حال هیچ بازخوردی نداشتیم درباره اینکه سؤال از جانب طراحان لو رفته باشد؛ برای امنیت بیشتر به سراغ تصحیح الکترونیک رفتیم و دو بار تصحیح کامل توسط دو مصحح مستقل انجام شد و مصححان برگه‌های دانش‌آموزان غیر از استان خود را تصحیح می‌کردند و در صورت مغایرت نمرات مصحح اول و دوم ،برگه امتحان به مصحح سوم ارجاع می‌شد و او حتی می‌توانست مغایرت نمرات بین دو مصحح اول و دوم را مشاهده کند.

زارعی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ سوابق تحصیلی را در آموزش و پرورش تولید کردیم و نمره کل به عنوان تراز به سازمان سنجش ارجاع شد، عنوان کرد: ۵۹۵۶۲۴ دانش‌آموز و ۳۱۸۴۸۱ نفر بزرگسال عمدتاً با هدف ترمیم نمرات در امتحانات نهایی خرداد حضور داشتند.

وی گفت: ۷۸۹۰۶ نفر عوامل اجرایی در حوزه‌های امتحانات نهایی و ۲۴۲۹۹ نفر به عنوان مصحح حضور داشتند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پر‌ورش ادامه داد: ۲۳ میلیون برگه امتحانات نهایی توسط مصححان تصحیح شده است، ۶۵ درصد نمرات بین مصحح اول و دوم صفر تا یک نمره مغایرت وجود داشت، در ۲۰ درصد بین یک تا دو نمره اختلاف، در ۹ درصد بین دو تا سه نمره اختلاف، ۵ درصد بین سه تا پنج نمره و در یک درصد بیش از ۵ نمره اختلاف وجود داشت.

زارعی بیان کرد: تمام سؤالات توسط دبیرخانه‌های کشوری دروس مورد تأیید قرار گرفت و اشکال فنی نداشت و فقط یک سؤال در درس ریاضیات گسسته مورد خدشه قرار گرفت و دبیرخانه کشوری اعلام کرد که گویا نیست  و باید حذف شود، بنابراین سؤال را حذف کردیم و نمره آن بین سایر سؤالات توزیع شد.

۴۹ درصد اعتراضات با افزایش نمره

وی گفت: ۱۵ درصد داوطلبان امتحانات نهایی به نمرات اعتراض داشتند که ۴۶ درصد معترضان دختران و ۵۴ درصد پسران بودند، ۴۹  درصد نمرات افزایشی، ۲۶ درصد بدون تغییر و ۲۵ درصد کاهشی بودند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر تفاوت نمرات بیش از دو نمره بود برگه به مصحح پنجم ارجاع می‌شد و اگر باز هم مغایرت بود، برگه امتحان به بازبین ارجاع می‌شد و او نظر یکی از مصححان را تأیید می‌کرد.

وی درباره تحلیل نتایج امتحانات نهایی بیان کرد: تمام سؤالات امتحانات نهایی تحلیل شده‌‌اند همچنین میانگین دروس با تفکیک استان‌ها را مدنظر داریم تا استان‌ها عملکرد دانش‌آموزان خود را مشاهده کنند، میزان تسلط دانش‌آموزان و اینکه تا چه اندازه بر اهداف برنامه درسی تسلط دارند، تحلیل نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان و بررسی عوامل زمینه‌ای بر عملکرد دانش‌آموزان مانند عوامل هویتی، مذهبی، انگیزه، خانواده، مدرسه و معلم مدنظر است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پر‌ورش با اشاره به اینکه سختی سؤالات با ضریب  دشواری سنجیده می‌شود، گفت: در درس هندسه که ۱۸ سؤال داشت، ۵ سؤال ضریب دشواری پایین دارند و این به معنای سختی سؤالات است، از لحاظ پیچیدگی سؤالات که ممکن است دانش‌آموز را در پاسخگویی دچار خطا کند، یک سؤال بدین صورت بود و سؤالاتی که دانش‌آموزان با حدس و گمان پاسخ دادند یک سؤال اینگونه بود و هم‌اکنون در حال بررسی تمام دروس بدین شیوه هستیم.

وی بیان کرد: استان‌هایی که نمرات امتحانات نهایی آنها بالاتر از میانگین کشوری بود در مناطق مرکزی و شمال شرق کشور هستند و در استان‌های مرکزی و شمال کشور  نمرات نزدیک به میانگین است همچنین در استان‌های غرب، شمال غرب، جنوب و جنوب غرب وضعیت نمرات نگران‌کننده بوده و مناسب نیست.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: در نتایج اعتراضات نمرات دانش‌‌آموزان، ۴۹ درصد نمرات افزایشی و ۲۵ درصد کاهش بود.

یک دانش‌آموز فقط معدل ۲۰ داشت

وی متذکر شد: فقط یک دانش‌آموز معدل ۲۰ داشت که در مدرسه نمونه دولتی در رشته تجربی تحصیل می‌کرده است؛ و با خانواده گفت‌وگو داشتم که گفتند مؤسسه خاصی نرفته و تمرکز بر کتاب درسی بوده است.

به گزارش زیرنویس، زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا کسب یک معدل ۲۰ در مقایسه با سال‌های گذشته می‌تواند بدین معنا باشد که سؤالات دشوار بوده و عملکرد دانش‌آموزان افت داشته است، ادامه داد: تمرکز این دانش‌آموز بر کتاب درسی بوده و عملکرد او نتیجه یادگیری‌اش بوده است و راهبرد مطالعه سایر دانش‌آموزان مناسب نبوده است.

با افت نمرات امتحانات نهایی مواجه بودیم

وی گفت: با افت نمرات امتحانات نهایی مواجه بودیم و میانگین معدل در شاخه نظری از ۱۱.۶۲ سال گذشته در امسال به ۱۰.۲ رسیده است و بیش‌ترین نمرات مربوط به نمره ۱۰ تا ۱۲ است.

منبع:تسنیم