تغییر چهره ‌شهرهای مذهبی به شهر مال‌ها و … در سکوت
تغییر چهره ‌شهرهای مذهبی به شهر مال‌ها و … در سکوت

مدتی است ظاهر شهرهای مذهبی در حال پوست اندازی است. این تغییرات که موریانه‌‌وار به جان ماهیت شهرهای مذهبی افتاده کم‌کم در حال تبدیل آن‌ها به شهرهایی صرفا تفریحی است.

زیرنویسـخبر: شهرهای ایران به تناسب موقعیت جغرافیایی یا سابقه تاریخی به مذهبی، تفریحی، تاریخی و … شناخته شده‌اند و به فراخور هویتی که دارند، برای حفظ و اشاعه فرهنگ‌ آن، برنامه‌ریزی و تلاش می‌شود. اما مدتی است ظاهر شهرهای مذهبی در حال پوست اندازی است. این تغییرات که موریانه‌‌وار به جان ماهیت شهرهای مذهبی افتاده کم‌کم در حال تبدیل آن‌ها به شهرهایی صرفا تفریحی است.

«‌شهر قم که به عنوان پایگاه اصلی نشر مکتب اهل بیت(ع) و مرکز حوزه‌های علمیه در ایران و جهان شناخته می‌شد؛ امروز بیشتر در حال شناخته شدن به شهر و مرکز مال‌ها، سراها، کافه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه آن هم از نوع غیر متعارفش است.

‌یکی از عناصر اصلی در این تغییر هویتی شهر قم مدیریت شهری و شهرداری آن است که به شکل عجیب و مشکوک و کاملا غیر معمول و غیر متعارف تمامی بیلبوردها و پایگاه‌های تبلیغاتی اصلی شهر را به تبلیغ مال‌ها، سراها، کافه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و…. اختصاص داده است و اینگونه تبلیغات افراطی در جهت مصرف گرایی را در کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و… هم مشاهده نمی‌شود و این در حالی‌ست که با توجه به جایگاه دینی و جهانی قم اکثر این بیلبوردها باید معطوف به موضوعات فرهنگی، دینی، انقلابی و تمدنی باشد.

‌در این میان آنچه بسیار آزار دهنده است این است که حوزه‌های علمیه، علما و طلاب امروز که حتی از جهت جمعیتی اکثریت این شهر را تشکیل می‌دهند در برابر از دست دادن پایگاه اصلی نشر مکتب اهلبیت(ع) و آندلسیزاسیون قم کاملا سکوت کرده اند.»

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس