چرا سابقه تحصیلی برخی کنکوری‌ها «منفی» شد؟
چرا سابقه تحصیلی برخی کنکوری‌ها «منفی» شد؟

بنا بر اعلام رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، منفی بودن نمره کل سابقه تحصیلی در نتایج اولیه کنکور به معنای پایین بودن نمرات درسی امتحان نهایی داوطلب و یا عدم شرکت وی در امتحانات نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی است.

۱۰۰۰ دانش آموز در خارج از کشور امتحان نهایی دادند

نتایج اولیه مرحله دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ شامل نمره کل آزمون اختصاصی کنکور و نمره کل سابقه تحصیلی جمعه، ۲۰ مرداد اعلام شد و بنا بر اعلام سازمان سنجش نتایج نهایی نیز فردا اعلام می شود.

امسال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سهم ۴۰ درصدی و قطعی داشت و این سهم در سال آینده به ۵۰ درصد و پس از آن به ۶۰ درصد می رسد.

منظور از سابقه تحصیلی همان نمرات امتحانات نهایی و تشریحی است که سهم سوابق تحصیلی برای کنکور امسال یعنی سال ۱۴۰۲ و کنکور سال بعد یعنی ۱۴۰۳ تنها معطوف به نمرات سال آخر متوسطه یعنی پایه دوازدهم می‌شود اما در سال ۱۴۰۴ نمرات پایه­‌های یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد بر اساس نمرات پایه­‌های سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) محاسبه می‌شود.

درواقع سابقه تحصیلی هر داوطلب میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶-۳-۳) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است.

 سابقه تحصیلی نظام قدیم شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش­ دانشگاهی است

در خصوص داوطلبان فارغ­ التحصیل نظام قدیم آموزشی نیز از سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش­ دانشگاهی است.

به گزارش زیرنویس، در این میان نمره کل سابقه تحصیلی برخی داوطلبان به صورت منفی در کارنامه اولیه آنها درج شده است که به گفته رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، منفی بودن نمره کل سابقه تحصیلی در نتایج اولیه کنکور به معنای پایین بودن نمرات درسی امتحان نهایی داوطلب و یا عدم شرکت وی در امتحانات نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی است.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش  با بیان اینکه در امتحانات نهایی خرداد ماه ۱۰۰۰ نفر شرکت کننده از خارج از کشور داشتیم که با شرکت در امتحانات نهایی ایجاد سابقه نیز برایشان لحاظ شد، اظهار کرد: خرداد ماه امسال همزمان هم دانش آموزان داخل کشور و هم خارج از کشور با شرکت در امتحانات نهایی ایجاد سابقه کردند. به تمام درخواست های بررسی مجدد سابقه تحصیلی تا جایی که درخواست دریافت کردیم، رسیدگی شده است. اگر داوطلبان موردی را در خصوص بررسی مجدد سابقه تحصیلی در سامانه اعلام کرده باشند، این موارد رفع شده است.

وی درباره چرایی منفی بودن تراز سابقه تحصیلی برخی داوطلبان کنکور توضیح داد: اگر سابقه تحصیلی داوطلبی منفی باشد، به این معنا است که یا آن فرد در امتحانات نهایی برای ایجاد سابقه شرکت نکرده است و یا در صورت ایجاد سابقه به قدری نمرات او پایین بوده است که سابقه اش منفی شده است.

زارعی در پایان راجع به چگونگی تولید سابقه تحصیلی نیز یادآور شد: ابتدا نمره هر درس در هر سال تراز می شود. درواقع ما تبدیل نمره انجام می‌دهیم، به این صورت که نمره خام برگه امتحانی با توجه به ضریب آن درس در جامعه آماری خود تراز می شود سپس نمرات با هم جمع می‌شوند و نمره کل را تشکیل می دهند. یک نمره کل تولید می شود که این نمره کل به عنوان سابقه تحصیلی به سازمان سنجش ارسال شده است.

منبع:ایسنا