آیا “مرز مهران” امسال هم شاهد ازدحام و معطلی طولانی زائران اربعین خواهد بود؟
آیا “مرز مهران” امسال هم شاهد ازدحام و معطلی طولانی زائران اربعین خواهد بود؟

ستاد مرکزی اربعین در سال قبل پیش‌بینی حضور ۵ میلیون زائر ایرانی در اربعین را داشت اما سختی‌های غیرقابل توصیف زائران و بسته شدن چندروزه مرز به‌ویژه مرز مهران به دلیل ناتوانی در مدیریت حجم زائران اربعین، نشان از آمادگی حداقلی ستاد مرکزی اربعین داشت!

  زیارت اربعین با پای پیاده قدمت دیرینه‌ای میان شیعیان دارد و چهره‌های بسیاری در رواج آن نقش داشته‌اند اما در مقطعی از تاریخ معاصر، حزب بعث عراق با برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین مخالفت کرد و این امر موجب کم‌رونق شدن این مراسم شد.

با سقوط حزب بعث عراق در سال ۱۳۸۲ ، بار دیگر مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق احیا و به تدریج به جمعیت شرکت کنندگان این مراسم از اقصی نقاط دنیا از جمله ایران افزوده شد با این حال می‌توان گفت از اوایل دهه ۹۰ تعداد زائران اربعین حسینی به شکل چشمگیری افزایش یافت و هر سال از رونق بیشتری برخوردار شد به گونه‌ای که شمار زائران اربعین در سال گذشته ۲۶ میلیون نفر اعلام شد و تعداد شرکت‌ کنندگان ایرانی در این مراسم ( از ۴۰ هزار نفر در سال ۸۹) به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است.

“مرز مهران” انتخاب هرساله بیش از نیمی از زائران اربعین حسینی برای خروج از کشور

به گزارش زیرنویس، با افزایش تدریجی زائران ایرانی در این مراسم طی بیش از ۱۰ سال، به طور حتم بر تجربه مسئولان  مربوطه افزوده و بانک اطلاعاتی از خروج زائران از طریق مرزهای هوایی و زمینی، میانگین مدت حضور آنها در عراق، خدمات مورد نیاز زائران و غیره ایجاد شده است؛ به عنوان مثال همه می‌دانند که اکثر زائران مجبور به انتخاب مرزهای زمینی برای عزیمت به عراق هستند و در این بین مرز مهران از اقبال قابل توجهی برخوردار است به گونه‌ای که طبق آمار سال گذشته، ۵۵ درصد از ۳ میلیون زائر ثبت نام شده در سامانه سماح، این مرز را خروج از کشور انتخاب کردند.

آمار سال جاری نیز حاکی از این است که تاکنون ۶۶ درصد متقاضیان شرکت در پیاده روی اربعین، مرز مهران را برای خروج از کشور برگزیده‌اند؛ در اولویت بودن مرز مهران برای ورود و خروج زائران، موضوع تازه‌ای نیست و جای تعجب ندارد که چنین آماری به آن اختصاص داده شود اما آنچه ممکن است سوال برانگیز باشد نحوه مدیریت مطلوب پایانه مهران برای خروج زائران است چراکه هر سال شاهد ازدحام جمعیت زیاد و بروز سختی‌های طاقت‌فرسایی برای زائران هستیم.

سختی‌های طاقت‌فرسای زائران در مرز مهران امسال هم تکرار می‌شود؟

حال با نزدیک شدن به ایام اربعین و آغاز پیاده‌روی زائران اربعین حسینی از اوایل ماه صفر، این پرسش مطرح است که مسئولان ستاد مرکزی اربعین برای پیشگیری از بروز مشکلات به ویژه آنچه در سال گذشته برای زوار رخ داد، چه تدابیری اندیشیده‌اند؟

سال گذشته از چندین ماه پیش از ایام اربعین اعلام شد با توجه به رفع محدودیت‌های کرونایی عزیمت ۵ میلیون زائر ایرانی به عراق پیش‌بینی می‌شود،‌ این پیش‌بینی حاکی از این بود که مسئولان مربوطه خود را برای پذیرش و راهی کردن میلیونی زائران آماده‌ کرده‌اند اما سختی‌های زائران و بسته شدن چند روزه مرز به دلیل حجم زائران اربعین نشان از لزوم آمادگی بیش از سالیان گذشته ستاد مرکزی اربعین داشت.

آیا طراحی و راه‌اندازی سامانه “سماح” قرار است تنها برای دریافت حق بیمه و درج اطلاعات زائران به کار گرفته شود؟ آیا نمی‌توان از این سامانه برای مدیریت خروج زائران از مرزها نیز استفاده کرد و به عنوان مثال با تعیین ظرفیت و سقف خروج از مرز پرترددی مانند مهران، از ازدحام جمعیت و معطلی زائران اربعین جلوگیری کرد؟

آیا در جلسات پرشمار مسئولان تا به امروز هیچ راه حلی برای حل معضل چندین ساله مرز مهران یافت نشده است؟!

 

منبع:تسنیم