لوسی لتبی ،قاتل زنجیره ای نوزادان درانگلیس مجرم شناخته شد
لوسی لتبی ،قاتل زنجیره ای نوزادان درانگلیس مجرم شناخته شد

لوسی لتبی، پرستار انگلیسی و قاتل هفت نوزاد در بیمارستان‌های انگلیسی مجرم شناخته شد.

  «لوسی لتبی»، پرستار انگلیسی به دلیل کشتن هفت نوزاد (پنج نوزاد پسر و دو نوزاد دختر) و اقدام برای کشتن شش نوزاد دیگر (چهار پسر و دو دختر) مجرم شناخته شد.

از «لوسی لتبی » به عنوان بدترین بچه‌کش زنجیره‌ای تاریخ معاصر انگلیس یاد شده است.

 

پلیس اعلام کرد که پرونده‌های ۴ هزار نوزادی را که در دوران فعالیت این پرستار در بیمارستان‌های محل کار او پذیرش شدند، بررسی خواهد کرد.

دادستان‌ها در طول محاکمه طولانی «لتبی» گفتند که بیمارستان محل خدمت وی از سال ۲۰۱۵ شاهد افزایش قابل توجه نوزادان دچار مشکلات سلامتی بدون دلایل مشخصی شد؛ برخی از این نوزادان جان خود را از دست دادند و برخی دیگر جان سالم به در بردند.

«لتبی» در تمام مدتی که به قتل نوزادان و تلاش برای کشتن آن‌ها مشغول بود، موفق شد با حذف شواهد و آثار آسیب رسانی به کودکان، همکاران خود را متقاعد کند که مرگ‌ها به صورت طبیعی رخ داده اند.

لوسی لتبی در طول جلسات دفاع در دادگاه نیز ادعا می‌کرد که نوزادان فوت شده به دلیل نارس به دنیا آمدن در معرض خطر مرگ قرار داشتند و مرگ آن‌ها به دلیل بی کفایتی پزشکان همکار، کمبود نیروی انسانی و شرایط غیربهداشتی واحد زایمان رخ داد، اما بررسی‌ها نشان داد که «لتبی» با ۲۵ رویداد از ۳۸ رویداد منجر به مرگ نوزادان مرتبط بود.

پلیس تحقیقات درباره مرگ نوزادان در بیمارستان محل خدمت «لوسی لتبی » را از مه ۲۰۱۷ آغاز کرد و وی در نهایت در نوامبر ۲۰۲۰ متهم شد؛ وی از زمان دستگیری و تعلیق شدن از کار در جولای ۲۰۱۸ تا زمان متهم شدن در نوامبر ۲۰۲۰ دستمزد سالانه خود را به صورت کامل دریافت کرد.

در واقع پیدا شدن یادداشتی در خانه «لتبی» در سال ۲۰۱۸ که نوعی اعتراف بود، سبب شد تا ادعا‌های اولیه وی مبنی بر بیگناهی رنگ ببازد؛ وی در آن یادداشت نوشته بود که من لیاقت زنده بودن ندارم؛ من آن‌ها را عمدا کشتم.

«لوسی لتبی  » پس از قتل نوزادان با خانواده‌های آنان همدردی می‌کرد و حتی پس از تشییع جنازه آنان برای خانواده‌هایشان کارت‌های ابراز همدلی می‌فرستاد.

هیات منصفه دادگاه منچستر در نهایت پس از ۲۲ روز مشورت، «لتبی» ۳۳ ساله را به دلیل قتل هفت نوزاد بین ژوئن ۲۰۱۵ و ژوئن ۲۰۱۶ محکوم دانست؛ اعلام رسمی محکومیت «لتبی» روز دوشنبه انجام می‌شود.

انگیزه‌ لوسی لتبی برای قتل نوزادان

انگیزه‌های «لتبی» برای قتل هفت نوزاد و تلاش برای کشتن شش نوزاد دیگر نامشخص است؛ اما نگاهی به جنایت‌های ارتکابی وی نشان دهنده یک برنامه ریزی پیچیده است.

لوسی لتبی متهم است که به روش‌های مختلف به صورت عامدانه به نوزادان آسیب زده است؛ از روش‌های مورد استفاده او می‌توان به تزریق هوا به خون، وارد کردن هوا به شیر یا معده کودکان، مسموم کردن نوزادان با افزودن انسولین به خوراک‌های داخل ورید و … بودند.

خانواده‌های قربانیان «لتبی» با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که از دست دادن نوزاد یک تجربه دلخراش است و هیچ والدینی نباید آن را تجربه کند، اما از دست دادن یک نوزاد یا آسیب رساندن به نوزاد در این شرایط خاص غیر قابل تصور است.

نکته جالب توجه این که خانواده‌های نوزادان قربانی تا مدت‌ها اطلاعی از آن چه بر سر فرزندشان آمده نداشتند و نمی‌دانستند که نوزادشان به قتل رسیده است؛ آن‌ها زمانی از ماجرا آگاه شدند که تحقیقات خود را آغاز کرد.

دولت انگلیس بلافاصله پس از صدور حکم مذکور تحقیقات مستقلی را آغاز کرد که به بررسی شرایط گسترده‌تر در مورد حوادثی که در بیمارستان‌ها رخ داده، می‌پردازد.

یکی از پزشکان محل کار «لوسی لتبی » می‌گوید که بیمارستان، پزشکانی را که قصد داشتند در مورد «لوسی لتبی » با پلیس تماس بگیرند، ساکت کرد.

مدیران بیمارستان‌های محل کار «لتبی» اکنون با سوال‌های جدی مواجه هستند؛ مهم‌ترین سوال این است که چرا آن‌ها از اخراج «لتبی» پس از اعتراض‌های پزشکان اطفال خودداری کردند.

یک جرم شناس می‌گوید که نشانه‌های خودشیفتگی و عقده قهرمان بودن در «لتبی» قابل مشاهده است؛ به گفته وی، تلاش «لتبی» برای قرار دادن خود در مرکز یک بحران نشان دهنده وضعیت روانی مونچاوزن (اختلال روانی که شخص وانمود می‌کند دائم بیمار است یا علائم بیماری را در خود ایجاد می‌کند) است.

سیلی از شکست‌های فاجعه بار

به گزارش زیرنویس، پرونده قتل نوزادان به دست یک پرستار در انگلیس فقط بخشی از شکست‌های فاجعه بار بیمارستان‌های این کشور در مراقبت از نوزادان است.

بسیاری از کارشناسان پرونده «لتبی» را نوک کوه یخی می‌دانند که همان جنایت علیه نوزادان در بیمارستان‌های انگلیس است؛ جنایتی که نوزادان را در معرض خطر مرگ قرار داده یا آسیب‌هایی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، سالانه هزار نوزاد در بیمارستان‌های انگلیس بر اثر مرگ‌های قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که دست‌کم ۴۶ نوزاد در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در واحد‌های زایمان بیمارستان‌های انگلیس دچار آسیب مغزی شدند و ۱۹ نوزاد مرده به دنیا آمدند.

در عین حال، تحقیقات صورت گرفته متعاقب مرگ یک نوزاد در سال ۲۰۱۹ نشان داد که کوتاهی کارکنان سبب از دست رفتن فرصت‌هایی شد که می‌توانست جان این نوزاد را نشان دهد.

منبع:صدا و سیما