پشت پرده فعالیت “شبکه” کودکان کار در شهرستان‌ها
پشت پرده فعالیت “شبکه” کودکان کار در شهرستان‌ها

مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص فعالیت شبکه کودکان کار در شهرستان‌ها توضیح داد.

احمد احمدی صدر با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ آسیب اجتماعی مطرح شده است، اظهار کرد: برخی از این آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار، حاشیه نشینی، طلاق و… دارای اولویت بیشتری هستند. بی تردید شهرداری تهران نقش کمک‌رسانی در آسیب‌های اجتماعی را دارد و صراحتا این موضوع در قانون آمده است.

وی افزود: در برنامه پنج ساله ششم قرار بود که آسیب‌های اجتماعی ۲۵ درصد کاهش پیدا کند در حالی که نه تنها کاهش پیدا نکرد؛ بلکه در سال ۹۵ ، ۵ هزار و در سال گذشته ۲۵ هزار معتاد متجاهر داشتیم، در نتیجه به جای کاهش، افزایش داشته‌ایم.

مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به تشکیل قرارگاه اجتماعی در شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ این قرارگاه تشکیل و تمامی نهادهای مربوطه پای کار آمدند. برخی از مکاتبات بین دستگاه‌ها سالها طول می‌کشید و به نتیجه هم نمی‌رسید، اما از ثمرات قرارگاه اجتماعی این بود که ۳۴ جلسه تشکیل و بیش از ۳۰۰ مصوبه داشت که ۸۰ درصد آن عملی شده است.

 ساماندهی کودکان کار

احمدی صدر درباره ساماندهی کودکان کار نیز گفت: در قرارگاه اجتماعی کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه ویژه کودکان کار و خیابان و زباله گرد تشکیل داده بودیم. ما در حوزه کودکان کار یک طرح ویژه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت استعدادیابی حرفه آموزی و توانمندسازی کودکان کار را پیشنهاد دادیم؛ اما اجرایی نشد ما با جمع آوری کودکان کار مشکل داریم چراکه دوباره برمی‌گردند.

ما الان در حال ایجاد مراکز استعدادیابی حرفه آموزی و توانمندسازی کودکان هستیم. در تهران ۳۲ بار طرح جمع آوری کودکان کار انجام شده است اما بی نتیجه بود اقتصاد نهفته و پهن شده در کف خیابان باید جمع شود.

وی ادامه داد: ما کودکانی داریم که به همراه خانواده از شهرستان آمده‌اند و به سر چهارراه می‌آیند و کار می‌کنند. منظور از شبکه این است که در شهرستان‌ها در ازای یک مبلغی کودکان را برای کار به تهران می‌آورند و در میان آنها اتباع هم هستند. ما لیست دادیم که با این سر شبکه‌ها برخورد شود اما در قانون اگرچه تکدی گری جرم است اما چیزی برای برخورد با سرشبکه نداریم و قانون باید اصلاح شود.

مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ۴۰۰ پلاک قرمز در تهران شناسایی و پلمب شد، گفت: پلاک قرمز یعنی مکان‌هایی که معتادین متجاهر در آن به استعمال مواد مخدر اقدام و همچنین مواد فروشی هم در آنها صورت می‌گرفت. البته هنوز هم در برخی مناطق این پلاک قرمزها وجود دارد.

احمدی صدر با بیان اینکه در اوایل سال ۹۰ قرار بود سه گرمخانه جنرال که هرکدام ظرفیت ۱۵۰ تخت داشته باشند در تهران احداث شود، اظهار کرد: یک تخت هم تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم به بهره‌برداری نرسید، اما ما در ۸ ماه ۵ هزار ظرفیت ایجاد کردیم.

 

وی همچنین به مراکز یاورشهر تهران اشاره کرد و گفت: یاور شهر ۲ برای افراد زیر ۱۸ سال، یاور شهر ۳ برای افراد زخم باز، یاورشهر ۴ و ۶ برای افراد میانسال، یاورشهر ۵ برای بانوان، یاورشهر ۷ برای معتادین متجاهر معلول و یاورشهر ۸ برای زنان دارای مشکل اعصاب و روان درنظر گرفته شده است.

مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران گفت: امروز ظرفیت کامل برای نگهداری معتادان متجاهر وحود دارد. امروز نزدیک به ۲۳ هزار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران داریم و این کار بزرگی است. اولین دوره‌ای که برای معتادان متجاهر توسط شهرداری ظرفیت ایجاد شده است در این دوره شهرداری بوده است و ۵ هزار ظرفیت در کمتر از ۸ ماه ایجاد شد.

وی تاکید کرد: قرار بود هر گرمخانه جنرال ۱۵۰ تخت به ظرفیت تهران اضافه کند و باید سه گرمخانه جنرال ایجاد می‌شد اما با گذشت سه دوره از شهرداری حتی یک تخت هم اضافه نشد.

احمدی صدر با اشاره به ایجاد ظرفیت برای معتادان متجاهر منع پذیرش توسط شهرداری تهران افزود: ما برای اینکه معتادان متجاهر را نگه داریم برنامه مداخله‌ای ۹ گام تدوین کردیم. در گذشته  فقط یک گام در خصوص معتادان انجام می‌شد آن هم سم زدایی اما ما در این ۹ گام برنامه‌های مختلفی را برای معتادان در نظر گرفته‌ایم که آخرین گام صیانت پس از خروج است‌. مرکز جامعه پذیری را نیز برای بهبودیافتگانی که خانواده آنها را نمی‌پذیرد آماده کرده‌ایم.

احمدی صدر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه شهردار تهران نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران شده است، گفت: وقتی که یک مسئله می‌شود دغدغه مردم و نگرانی برای تمام خانواده‌ها ایجاد می‌کند دیگر این مسئله چالش اجتماعی با ابرچالش نیست؛ بلکه بحران است و در قانون آمده است در چنین زمانی باید رئیس جمهور به موضوع ورود کند.

براساس اصل ۱۲۷ قانون، رئیس جمهور نیز در یک موضوع یا چند موضوع مشخص اختیارات خود را به یک نماینده تفویض می کند. ما در قرارگاه اجتماعی از دستگاهها درخواست می کردیم که نهایت همکاری را داشته باشند اما دیدیم کافی نیست و پیچیدگی هایی وجود دارد. سالها شهرداری ها به دنبال مدیریت یکپارچه شهری بودند و یکی از دستاوردهای شهرداری تهران این بود که مدیریت یکپارچه شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اتفاق افتاد.

وی افزود: آقای زاکانی نماینده رئیس جمهور در حوزه کودکان کار، معتادان متجاهر، متکدیان، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی وخانواده این گروه‌ها است. قرار نیست مسئولیتی از دستگاه‌ها گرفته شود بلکه قرار است بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت داشته و از آنها سوال کرده و ماهانه به رئیس جمهور گزارش دهد ما می‌خواهیم از این طریق از رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

احمدی صدر تاکید کرد: حتما باید امیدوار باشیم که در دو سال باقی مانده از شهرداری تهران در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد اگرچه آسیب‌های اجتماعی بسیار پیچیده است و نیازمند کمک همه دستگاهها است.

 کودکانی که در ازای مبالغی به تهران می‌ آیند

به گزارش زیرنویس، مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره برخورد با پیمانکارانی که از کودکان استفاده می‌کنند، گفت: شهرداری تهران با پیمانکارانی که از کودکان کار استفاده کند همکاری نمی‌کند اما پیمانکاران قانون را دور می‌زنند و با یک فرد بزرگسال قرارداد می‌بندند و آن فرد از کودکان استفاده کرده و با مبلغ بسیار کم این کودکان را بکارگیری می‌کنند.

منبع:تسنیم