کسب رتبه اول دانشگاه‌های کوچک جهان توسط دانشگاه علوم توانبخشی ایران
کسب رتبه اول دانشگاه‌های کوچک جهان توسط دانشگاه علوم توانبخشی ایران

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به لزوم راه‌اندازی بیمارستان‌های تخصصی توانبخشی گفت: براساس رتبه‌بندی تایمز دانشگاه علوم توانبخشی توانسته رتبه اول را در میان دانشگاه‌های کوچک مقیاس کشور کسب کند.

  سیدعلی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست خبری “معرفی دستاوردها و رونمایی از محصولات دانش بنیان در حوزه توانبخشی” که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد؛ گفت: دانشگاه علوم توانبخشی یک دانشگاه مأموریت گراست و در حوزه سلامت اجتماعی، سلامت روان و علوم توانبخشی در کشور مرجعیت دارد و در زیر مجموعه دانشگاه‌های وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.

وی به موضوع نیاز جامعه به خدمات سلامت اجتماعی و توانبخشی اشاره کرد و گفت: با توجه تغییر چهره بیماری‌ها، شیوع بیماری‌های اسکلتی عضلانی، افزایش جمعیت سالمندی، آمار معلولیت های ناشی از سوانح و حوادث جاده ای، سکته های مغزی و… نیازمند خدمات توانبخشی در بیمارستان‌های تخصصی توانبخشی هستیم.

هم اکنون بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده  با ۸۰ تخت بیمارستانی و بیمارستان روانپزشکی رازی به ارائه خدمات توانبخشی و سایر خدمات می‌پردازند، علاوه بر این دو بیمارستان چندین مرکز روزانه توانبخشی نیز به ارائه خدمات توانبخشی می‌پردازند و درصددیم تا بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی دیگری راه اندازی کنیم و ۴۰ درصد پیشرفت کار داشتیم اما بازهم نیاز به گسترش خدمات توانبخشی در بیمارستان‌های تخصصی داریم.

وی تصریح کرد: علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاهی منحصربه فرد است که بعد از جنگ تحمیلی شکل گرفته  و متناسب نیاز معلولیت‌های ناشی از جنگ و نیاز جامعه هدف کار خود را آغاز کرده است و حدود ۱۷۰ عضو هیات علمی، حدود دو هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی که بیش از ۶۰ درصد آنان را دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند، در ۲۳ گروه آموزشی و ۸ مرکز تحقیقات، به فعالیت های آموزشی و پژوهشی مشغول هستند.

حسینی افزود: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که زیر مجموعه وزارت بهداشت بوده اما از نظر تعداد دانشجو با دارا بودن کمتر از پنج هزار دانشجو در زمره دانشگاه‌های متوسط و کوچک قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: دانشگاه‌های کوچک می‌توانند به واسطه دارا بودن امکانات بیشتر به لحاظ کیفیت برتر باشند و در دنیا هم، افراد دانشگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند که مأموریت محور باشند  و در راستای رسالت ها و مرجعیت محوله تأثیر گذار باشند.

وی افزود: بر اساس رتبه بندی تایمز که هر ساله منتشر می‌شود، در سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۳ شاخص عملکردی برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد که در این جمع، دانشگاه علوم توانبخشی توانست رتبه اول را در میان دانشگاه‌های کوچک مقیاس کشور کسب کند و این درخشش مرهون مشارکت اعضای هیات علمی؛ دانشجویان و کارکنان است.

حسینی تصریح کرد: رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجه بین المللی جهت انجام مقایسه‌های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهد.

رتبه ۵۴ دانشگاه علوم توانبخشی در میان دانشگاه‌های کوچک مقیاس جهان

وی گفت: در میان دانشگاه‌های کوچک مقیاس جهان هم که شامل دانشگاه‌های با تعداد کمتر از ۵ هزار دانشجو می‌شود دانشگاه علوم توانبخشی توانست رتبه ۵۴ را به خود اختصاص دهد.

به گزارش زیرنویس، حسینی خاطرنشان کرد: در این دانشگاه به ازای هر عضو هیأت علمی ۳.۵ مقاله علمی معتبر در یک سال تولید شده است که این شاخص قابل توجهی برای ارزیابی سطح علمی و کیفیت دانشگاه محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی درباره شاخص‌های سلامت اجتماعی با اشاره به این مطلب که ابعاد مختلفی در حوزه سلامت اجتماعی مورد توجه است گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تنها دانشگاهی که دانشکده و پژوهشکده تخصصی در حوزه سلامت اجتماعی را در خود جای داده است.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت حوزه سلامت اجتماعی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شده است، گفت: این دانشگاه سالهاست که به واسطه فعالیت گروه ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این حوزه و پژوهش های انجام شده در این زمینه، بین دانشگاه های علوم پزشکی سرآمد است و تمام تلاش خود را برای تربیت دانش آموختگان در حوزه‌های تخصصی در راستای ماموریت‌های دانشگاه در سه حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان و همچنین تولید شواهد علمی در حوزه‌های فناوری توانبخشی و حوزه‌های مرتبط ایفا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه افزود : خیلی از رشته‌های تخصصی در مقطع دکترای تخصصی توانبخشی در این دانشگاه شکل گرفته‌اند و با تربیت نیروهای تخصصی، صدها نفر دکترای تخصصی توانبخشی در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمت می‌پردازند و می‌توان گفت که خوشبختانه شاهد سرآمدی حوزه توانبخشی در کشورهای منطقه هستیم و برخی رشته‌ها نظیر مددکاری اجتماعی کودکان  و رشته سالمندی در مقطع ارشد و همچنین دکترای تخصصی روانشناسی بالینی نیز برای اولین بار در این دانشگاه طراحی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه این دانشگاه در بحث تولید شواهد علمی رصد اجتماعی کرونا نیز مطالعات و تحقیقات اجتماعی خوبی ارائه نمود و حائز رتبه برتر کشوری شد و از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جایزه دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت حوزه سلامت اجتماعی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شده است، اظهارداشت: این دانشگاه سالهاست که به واسطه فعالیت گروه‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این حوزه و پژوهش های انجام شده در این زمینه، بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سرآمد است و از سویی با وجود برخی رشته ها با  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مرتبط است .

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در طول دو سال گذشته بودجه‌های خوبی برای بیمه خدمات توانبخشی در نظر گرفته شده است اما هنوز تأثیر گذاری خود را نداشته است و هنوز جامعه نیازمند توانبخشی نتوانسته از آن بهره مند بشود

حسینی خاطرنشان کرد: باید برای خدمات توانبخشی و سلامت اجتماعی خدماتی با بیمه پایه در نظر گرفته شود البته در دو سال گذشته توجه به این موضوع از سوی دستگاه‌های بیمه گر افزایش یافته است ولی کافی نیست و باید خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار گیرد، زیرا خدمات توانبخشی هزینه‌های بالایی دارد که در طولانی مدت، خانواده‌ها و جامعه توان خواه را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

وی افزود:  توانبخشی در شکل امروزی آن یک رشته و یک‌ خدمت نیست بلکه مجموعه‌ای از خدمات است و امیدواریم توانبخشی کشور جایگاه حقیقی خود را پیدا کند و در راستای تولیت توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به عنوان یک بازوی فکری و مشاور در وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ، آمادگی خود را اعلام می کند  تا با این مهم شاهد ارائه خدمات جامع توانبخشی ، ساماندهی خدمات از سوی نهادهای گوناگون و در نهایت رفع موازی کاری و تقویت هرپه بیشتر و بهتر خدمات توانبخشی برای هموطنان باشیم.

منبع:تسنیم