آخرین اخبار اربعین از مرزهای خوزستان/ جزئیات تردد اتباع مقیم ایران ‌و ‌غیرمقیم
آخرین اخبار اربعین از مرزهای خوزستان/ جزئیات تردد اتباع مقیم ایران ‌و ‌غیرمقیم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: در آستانه پیاده‌روی زائران اربعین حسینی، همه گیت‌های خروجی و ورودی زائران در پایانه مسافری چذابه فعال شد.

 این روزها با نزدیک‌ شدن به اربعین حسینی(ع) خوزستان برای میزبانی شایسته از زائران اربعین تمام قد آماده است.

افزایش یک میلیون لیتری ظرفیت آبرسانی به مرز چذابه

محمدرضا کرمی‌نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار داشت: پس از پایان پیاده‌روی اربعین در سال گذشته نسبت به شناسایی و بررسی مشکلات اقدام و بلافاصله تلاش برای رفع آن آغاز شد.

وی افزود: مخزن آب یکی از مواردی بود که در بررسی‌های انجام شده در چذابه و شلمچه به ‌شدت مورد نیاز بود و با تلاش‌هایی که صورت گرفت یک میلیون لیتر به ظرفیت مخازن موجود اضافه شد در حالی که تا سال گذشته ظرفیت مخازن آب ۱۲۵ هزار لیتر بود.

کرمی‌نژاد ادامه داد: اصلاح خطوط فاضلاب، ترمیم شبکه، نوسازی ایستگاه پمپاژ از دیگر اقدامات آبفای خوزستان برای اربعین ۱۴۰۲ بود تا در این فصل گرم مشکل کمبود آب در منطقه نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: برای اینکه مشکل آب در منطقه چذابه برای همیشه رفع شود، یک مخزن بتنی دو میلیون لیتری پیش‌بینی و عملیات ساخت آن آغاز شده است تا بتوانیم برای پیاده‌روی سال آینده از آن استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم شرایط مساعدی را برای زائران مهیا کنیم، شبکه آب را به بعد از مرز رساندیم و در حال حاضر پایانه مرزی و مواکب عراقی که میزبانی از زائران را بر عهده دارند، از شبکه آب شرب بهرمند هستند.

ارتقای ایمنی در جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی

سرهنگ سعید رحیمی رئیس پلیس راه خوزستان درباره اقداماتی که باید جهت ایمنی جاده و راه‌ها انجام شود، اظهارداشت: تاکنون اقداماتی اعم از نصب علائم ترافیکی، خط‌کشی‌ جاده‌های اصلی، اصلاح نقاط حادثه‌خیز مسیرهای منتهی به دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه انجام شده است.

وی با بیان اینکه دو پارکینگ بزرگ در دو مرز شلمچه و چذابه برای توقف وسایل نقلیه زائرین پیش بینی شده است، افزود: پارکینگ‌های مرزی ظرفیت‌های خوبی برای توقف وسایل نقلیه دارند و زائران حتما از ظرفیت پارکینگ‌ها استفاده کنند.

رحیمی بیان کرد: ایمنی جاده‌ها از نظر علائم، اختلاف سطح و شیب شیروانی در حد فاصل محور خرمشهر اصلاح شده است و در محور طریق الحسین از اهواز تا چذابه نیز بیش از ٢۵ کیلومتر جدا کننده مسیر رفت و برگشت نصب شده است.

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط همه الزامی است، عنوان کرد: در این ایام اربعین به خصوص زائرانی که در حال بازگشت از سفر زیارتی خود هستند ملاحظه رانندگی ایمن را برای خود داشته باشند،چرا که در سال گذشته بیشترین حوادث را در موج برگشت زائرین داشته‌ایم.

وی گفت: تاکنون هیچگونه مشکلی در مسیرهای منتهی به مرزها نداشته‌ و هم افزایی خوبی در استان حاکم است و این آمادگی را داریم که به بهترین نحو ممکن خدمات سفر ترافیکی زائرین اربعین حسینی(ع) را ارائه دهیم.

ارائه خدمات درمانی به ۱۰۲ زائر حسینی در مرز چذابه

فرهنگ کره‌بندی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز به خدمات ارائه شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در چهارمین روز استقرار در مرز چذابه اشاره کرد و گفت: روز گذشته (۳۰ مردادماه ۱۴۰۲) ۱۶ مأموریت اورژانسی با مشکلات گرمازدگی، قلبی و تنفسی توسط این کادر درمان این مرکز انجام که ۱۲ بیمار به صورت سرپایی در محل درمان و چهار بیمار به بیمارستان اعزام شدند.

وی به تعداد کل مراجعان به درمانگاه مرزی چذابه و سالن سرد در شبانه‌روز گذشته اشاره کرد و افزود: تعداد ۱۰۲ نفر با مشکلات گرمازدگی، گوارشی، تنفسی و قلبی به درمانگاه مرزی چذابه مراجعه کردند که تنها یک مورد اعزام به بیمارستان‌های پشتیبان صورت گرفت و مابقی بیماران در محل درمان و ترخیص شدند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اورژانس بیمارستانی در ۲۴ ساعت گذشته، ۲ بیمار داشت که پس از درمان سرپایی، مرخص شدند.

بالغ بر ۲۰ هکتار از مسیر مرز چذابه گندزدایی شد

مهرداد شریفی معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان ‌بیان کرد: در راستای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت زائران، قبل از آغاز برنامه پیاده‌روی اربعین حسینی، سمپاشی و گندزدایی بیش از ۲۰ هکتار از شهرک مواکب چذابه و بستان در چند نوبت و با نظارت کارشناسان سلامت محیط انجام شد.

وی ادامه داد: به منظور مبارزه با حشرات، جوندگان و بندپایان و جلوگیری از ورود مار و عقرب به محوطه و جاده دسترسی مواکب، سرویس‌های بهداشتی و شبکه دفع فاضلاب شهرک، عملیات سمپاشی و گندزدایی در چندین مرحله انجام شده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: عملیات سمپاشی و گندزدایی تا پایان برنامه اربعین به طور مرتب و در یک برنامه زمانبندی منظم، تحت نظر کارشناسان مدیریت سلامت محیط، استمرار خواهد داشت.

آزمایشگاه چذابه آماده خدمت رسانی به زائران حسینی است

سیدسعید آزنده معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان با تمام توان در مرزهای چذابه و شلمچه حضور دارند و با استقرار نیروهای خود، به دنبال ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی به زوار اربعین هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر استقرار درمانگاه‌ها در نقاط صفر مرزی نیز در مسیرهای زیارتی استان هم درمانگاه‌های متعددی آماده شده تا به زواری که پیاده عازم این سفر زیارتی هستند از جمله مشایه اهواز، خدمت‌رسانی کنند.

آزنده گفت: در کنار درمانگاه و داروخانه‌ای که از روزهای گذشته کار خود را در مرز چذابه آغاز کرده‌اند، از امروز نیز آزمایشگاه وارد مدار خدمت‌رسانی شده تا چرخه خدمات درمانی به زوار در مرز چذابه تکمیل شود

استقرار ۲ موکب درمانی بسیج جامعه پزشکی خوزستان در شلمچه

عبدالرضا جانگران‌نژاد‌ مسئول بسیج جامعه پزشکی خوزستان بیان کرد: بسیج جامعه پزشکی استان نیز در کنار کادر بهداشت و درمان دانشگاه‌ها، در حال ارائه خدمت به زوار اربعین حسینی است که مقرر شده مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در سطح مرزهای شلمچه و چذابه، ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: به لحاظ تردد بالا در مرز شلمچه نسبت به مرز چذابه، بسیج جامعه پزشکی خوزستان در مرز شلمچه متمرکز شده و با ۲ موکب درمانی، حضور پزشکان، کادر پرستاری و داروخانه، آماده ارائه خدمت به زائران اربعین در مسیر رفت و برگشت است که امیدواریم از این طریق، شاهد مشکلات کمتری در بحث سلامت زوار باشیم.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خوزستان گفت: از آنجا که مردم به صورت خودجوش در ارائه خدمات رفاهی و تغذیه به زوار اربعین تلاش می‌کنند، ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد وظیفه و رسالت خود می‌دانیم در بخش‌های بهداشتی و درمانی، کمک‌رسان مردم باشیم.

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی خوزستان در این نشست اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی به واسطه رسالتی که در درمان مردم دارد، ۲ موکب را در مرزهای شلمچه و چذابه بر پا کرده و تا پایان مراسم اربعین به صورت شبانه‌روزی از طریق درمانگاه سرپایی در حال ارائه خدمت به زوار است.

هدایت‌الله عبدی‌زاده گفت: در شهر کربلا نیز درمانگاهی به نام سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که از ۴ – ۲۳ شهریورماه فعال خواهد بود و به زوار اربعین، خدمت‌رسانی خواهد کرد.

 فعالیت پایگاه‌های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مرز شلمچه

سیدمحمد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی آبادان از هفته پیش فعالیت خود را در مرز شلمچه آغاز کرده و پایگاه‌های اورژانس این دانشگاه از میدان مقاومت تا نقطه صفر مرزی مستقر و درمانگاه شهید سلیمانی در مرز شلمچه، مشغول فعالیت است.

وی ادامه داد: تیم‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان بر مواکب مسیر مرز شلمچه نظارت داشته و سلامت آب و مواد غذایی را کنترل می‌کنند؛ همچنین همکاران بهداشت بیماری‌ها نیز در بخش عملیات پایش بیماری‌های سندرومیک، حضور فعال داشته و زائران را به منظور ابتلاء به بیماری‌ها کنترل می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه همگرایی مناسبی بین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان وجود دارد، اضافه کرد: امیدواریم با تلاش همکاران و حمایت‌های وزارت بهداشت بتوانیم میزبان خوبی برای زوار اربعین در مرز شلمچه باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این نشست تصریح کرد: اربعین، حماسه ظهور و بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان است.

علیرضا خسروپناه گفت: دانشگاه علوم پزشکی دزفول در حوزه‌های بهداشت، درمان و فوریت‌های پزشکی به عنوان دانشگاه پشتیبان در مرزهای خوزستان به سمت عراق آمادگی کامل دارد تا برای خدمت رسانی به زوار اربعین، تسهیلات و امکانات سلامت ایجاد کند.

فعال شدن گیت های خروجی و ورودی زائران در پایانه مسافری چذابه

محمد جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اظهار کرد: ۳۴ گیت ورودی و خروجی در مرز چذابه آماده ارائه خدمات به زائران حسینی است که از این تعداد ۱۶ گیت ثابت و ۱۸ گیت موقت در این پایانه به کار گرفته شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه در ۲ مرز خوزستان اقدامات خوب و موثری جهت سهولت در حرکت زائران اربعین حسینی صورت گرفته است، اظهار کرد: ۴۸ گیت برای عبور زائران در مرز شلمچه آماده‌سازی شده و هیچگونه مشکلی در تردد زائران از این مرز وجود ندارد.

جولانژاد با بیان اینکه امسال تردد اتباع مقیم کشور از مرز شلمچه و اتباع غیر مقیم از مرز چذابه خواهد بود، گفت: نرخ کرایه اتوبوس از مبدأ پایانه‌های مسافربری شهرستان‌های استان تا پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شده که زائران در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی، به تیم پاسخگویی و رسیدگی به شکایت زایران اربعین حسینی (ع) در پایانه مقصد خود اطلاع دهند.

به گزارش زیرنویس، حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه از  ماه صفر شروع می‌شود و تا چند روز مانده به اربعین به اوج خود می‌رسد و دستگاه‌های مختلف استان از مدت قبل خود را آماده حضور زائران کرده و زیر ساخت‌های لازم را در مرزها ایجاد کرده‌اند.مرزهای شلمچه و چذابه در غرب خوزستان ۲ گذرگاه مهم‌ تردد زائران اربعین هستند.

براساس تقویم رسمی کشور ۱۵ شهریور اربعین حسینی است.

منبع:تسنیم