پرداخت دیه به “خانواده چوپان ایرانی منطقه کلات” از بیت‌المال
پرداخت دیه به “خانواده چوپان ایرانی منطقه کلات” از بیت‌المال

چوپان ایرانی در مرزهای شمال شرقی کشور(روستای مرزی کلات) که اشتباهی وارد مرز ترکمنستان شد و به قتل رسیده بود، حالا پس از گذشت ۵ سال از مرگ این چوپان جوان، بازپرس جنایی دستور پرداخت دیه به خانواده وی را از بیت‌المال صادر کرد.

  اواسط تابستان سال ۱۴۰۲ رسیدگی به پرونده قتل یک چوپان ایرانی در روستای مرزی کلات بین ایران و ترکمنستان در تاریخ ۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در دستور کار قاضی وحید ناصری؛ بازپرس ویژه قتل شعبه چهارم دادسرای امور جنایی قرار گرفت.

تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت، مرد جوان در روستای مرزی کلات بین ایران و ترکمنستان مشغول چرای گوسفندان خود بوده که ناگهان گوسفندان  از مرز عبور کرده و  چوپان جوان بدنبال گوسفندانش مجبور به عبور از مرز شد اما به محض اینکه وارد کشور ترکمنستان شد مأموران مرزبانی ترکمنستان با دیدن چوپان، سگهایشان را رها کردند، سگ‌ها نیز به سمت وی حمله‌ور شدند.

چوپان جوان با دیدن سگ‌ها برای حفظ امنیت خود با سلاح شکاری شروع به تیراندازی کرد اما مأموران مرزبانی ترکمنستان که متوجه تیراندازی چوپان به سمت سگ‌ها شده بودند به سمت چوپان تیراندازی کرده و مرگ وی را رقم زدند.

 

به دنبال این حادثه، خانواده چوپان از مرزبانان ترکمنستان شکایت کرده و پرونده‌ای در شعبه چهارم دادسرای امور جنایی تهران تشکیل و در نخستین گام به دستور بازپرس جنایی، تیم تحقیق وارد عمل شدند و در بررسی‌های میدانی پی بردند که مأموران در این ماجرا مقصر بوده و محکوم به پرداخت دیه شدند.

پس از گذشت ۵ سال  از آنجایی که دیه‌ای به خانواده چوپان پرداخت نشده بود، خانواده او به دادسرای امور جنایی تهران رفته و مدعی شدند: مقتول ۴ فرزند دارد و همسرش به سختی می‌تواند زندگی‌اش را بگذراند. به همین دلیل تقاضای دریافت دیه او را داریم تا مخارج زندگی‌ خود را تامین کنیم.

به گزارش زیرنویس، قاضی وحید ناصری، طبق ماده ۴۷۳ قانون مجازات اسلامی، دستورات لازم برای پرداخت دیه از بیت‌المال را صادر کرد و پرونده برای ادامه رسیدگی به دادگاه کیفری یک تهران استان تهران فرستاده شد.

منبع:تسنیم