اخطار آخر شهرداری به پاساژ شانزلیزه  برای ایمن‌سازی
اخطار آخر شهرداری به پاساژ شانزلیزه  برای ایمن‌سازی

شهردار منطقه ۱۱ تهران با انتقاد از عدم همکاری مالکان پاساژ «قائم» معروف به پاساژ شانزلیزه، از صدور اخطار آخر برای آن خبر داد و گفت: این پاساژ جزو ساختمان های بسیار پرخطر و در عین حال پر تردد است.

سید محمد موسوی  با اشاره به تلاش بی وقفه این منطقه برای کاهش ساختمان های بسیار پرخطر و پیگیری جدی موضوعات مربوطه اعلام کرد: طبق اعلام سازمان آتش نشانی و دستگاه های قضایی، پاساژ شانزلیزه در مرکز شهر محدوده خیابان ولیعصر و جمهوری واقع شده است و از حیث دستور العمل های ایمنی سازمان آتش نشانی و همچنین موارد مرتبط با ایمنی سازه، جزو ساختمان های بسیار پرخطر و در عین حال پر تردد است.

وی افزود: بارها با مالکین و کسبه و ذی نفعان نشست گذاشتیم و اخطارهای متعدد ابلاغ شده ولی تاکنون اقدامی در راستای رفع خطر از سوی مالکین نشده است و از سال گذشته به صورت جدی در این ساختمان ورود داشتیم. تا کنون ۳ ابلاغ رسمی به مالکین زده‌ایم و برای احتیاط برای پیشگیری از بی اطلاعی به ۳۶۴ کسبه در پاساژ نیز اخطار کتبی دادیم ولی هیچ واکنشی از سوی مالکین و ذی نفعان ندیدیم.

 در پاساژ شانزلیزه متوسط روزانه هر ساعت بیش از ۴هزار نفر تردد دارند

به گزارش زیرنویس، موسوی گفت: مطابق قانون در قبال ساختمان ناایمن موظف هستیم و جان شهروندان اولویت ما است. در پاساژ شانزلیزه متوسط روزانه هر ساعت بیش از ۴هزار نفر تردد دارند که در طول ساعت کاری پاساژ بالغ بر روزانه ۵۰ هزار نفر جانشان در خطر است به نحوی که با کمترین آتش سوزی یا لرزه ساختمان با قدمت بیش از ۶۰ سال که ایمنی سازه ندارد، فرو میریزد.

بی تعارف مطابق قانون برای تخلیه و پلمب ساختمان اقدام می کنیم

وی تصریح کرد: کشور و شهر پذیرای فاجعه ای مشابه متروپل نیست و ما نمی‌توانیم در قبال منفعت طلبی عده ای قلیل، جان مردم را به خطر بندازیم. در صورت بروز فاجعه موظف و پاسخگو باید باشیم؛ لذا بی تعارف مطابق قانون برای تخلیه و پلمب ساختمان اقدام می کنیم.

شهردار منطقه ۱۱ تهران با تأکید بر اینکه طبق اذعان کسبه و شهروندان، سنگ‌های نمای این ساختمان بارها در پیاده رو سقوط کرده، ادامه داد: کولرها در طبقات دوم و سوم بدون ذره‌ای توجه به ایمنی در مسیر باز نصب شده که با اندک ضربه ای احتمال سقوط دارد. همراه با تیم مدیریت شهری سه بار از این ساختمان بازدید کردیم و واحد به واحد با همه کسبه شفاها نیز صحبت کردیم و مستندات این موضوع نیز موجود است.

همچنین سه جلسه با مالکین و یک نشست نیز در سازمان آتش نشانی برگزار شده که اتمام حجت کنیم و شهرداری تا جایی که توانسته برای تعامل در راستای حمایت از تولید کننده و معاش و اقتصاد این ۳۶۴ واحد اقدامات لازم را انجام داده، اما متأسفانه مالکین هیچ همکاری نداشته اند.

موسوی در پایان گفت: دو هفته پیش اخطار مقام قضایی از دادستانی برای مالکین ابلاغ شده تا به مدت یک هفته نسبت به ایمن سازی اقدام کنند؛ اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است که در نهایت مطابق وظیفه قانونی و فشار افکار عمومی و پیشگیری از هرگونه حادثه درخواست قطع انشعابات این ساختمان بسیار پرخطر را به مراجع قضایی صادر کردیم و منتظر اعلام نظر و دستور دادستانی هستیم تا برای ۳۶۴ واحد صنفی در این پاساژ ناایمن اقدام کنیم.

همچنین طی روز های آتی به منظور اطلاع رسانی به شهروندان در محدوده این پاساژ اقدام به نصب بنرهای هشدار می کنیم تا در برابر بی توجهی مالکین، شهروندان برای حفظ جانشان در این ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن تردد نکنند.

منبع:ایسنا