۲۰میلیون رای در سامانه تناد بارگذاری شد
۲۰میلیون رای در سامانه تناد بارگذاری شد

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: راه‌اندازی سامانه تناد، عملا برای نخستین بار دریچه‌ای مبنی بر شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرای قضایی است.

  به نقل از قوه قضائیه، محمد کاظمی‌فرد در نشست امروز (۶ شهریور) شورای عالی قوه قضاییه، اظهار کرد: در راستای اجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مقوله تقویت دانش قضایی و همچنین در اجرای تکالیف سند تحول، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از چندی پیش اقدام به راه‌اندازی سامانه تناد (تحلیل و نقد آرای دادگستری) کرد که تا امروز ۲۰ میلیون رای و تصمیم قضایی با استفاده از آخرین روش هوش مصنوعی، در این سامانه گمنام‌سازی شده و برای اولین بار امکان جستجو در متون تصمیمات قضایی فراهم شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در اینجا منظور از گمنام‌سازی آن است که نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس افراد دخیل در پرونده از دادنامه موجود در سامانه حذف شده است تا قابل ارائه و نقد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دسترسی به سامانه «تناد» برای همه افرادی که دارای سِمت قضایی هستند یا اینکه در پژوهشگاه قوه قضاییه فعالیت دارند باز می‌باشد، عنوان کرد: این سامانه هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۸۳۰ نفر کاربر فعال دارد که در حال استفاده از آن هستند؛ از سامانه «تناد» می‌توان برای آموزش قضات جدیدی که جذب دستگاه قضایی می‌شوند استفاده کرد؛ همچنین این سامانه می‌تواند به عنوان دستیار قضات در زمینه مشاهده آرای مشابه و متعارض نیز عملکرد موثری داشته باشد.

 سامانه تناد،دریچه‌ای برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرای قضایی

به گزارش زیرنویس، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در نتیجه راه‌اندازی سامانه تناد، عملا برای نخستین بار دریچه‌ای برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرای قضایی باز شده است، گفت: راه‌اندازی این سامانه از نظر فنی و هوش مصنوعی، یک کار بی‌نظیر در کشور محسوب می‌شود و امروز می‌توانیم اذعان کنیم که ما بزرگترین بانک متون فارسی قابل پردازش را در دنیا ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به انتشار عمومی آرای منتخب توسط پژوهشگاه قوه قضاییه در سامانه متعلق به این پژوهشگاه، گفت: تا امروز حدود دو هزار رای در پژوهشگاه قوه قضاییه بررسی شده و ۱۶۵ مورد رای به صورت عمومی در سامانه متعلق به پژوهشگاه منتشر شده است.

منبع:فارس